Inlägg från: Anonym (Saina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Saina)

Far och dotter relation

Fattade först inte problemet. En pappa och en vuxen dotter på 23 år som inte umgåtts på länge som gör en kryss ihop lät ju kul. Men sedan läste jag vidare och blev illa till mods. Denna jättebaby som har varit vuxen i många år bor alltså hemma med pappa och hans sambo/fru och dessa får inte resa utan vederbörande galning? Jag kallar det för galning för en 23 åring som inte kan låta sin pappa resa själv med sin partner är antingen psykiskt sjuk, förståndshandikappad eller har någon form av pervers relation med sin far.

Spring för livet TS! Det här är ingen sund relation.

• Anonym (Saina)
    Anonym (J) skrev 2020-08-20 21:06:10 följande:

Dottern har varit mobbad. Det kan väl lika gärna vara pappan som tar för givet att hon ska tas extra hand om. Den andra dottern kanske inte ens vill följa med fastän hon får frågan. Jag uppfattade det som att det är pappan som inte vill resa utan 23-åringen, och pappan som inte tycker att hon behöver hjälpa till hemma.

Men nån sund relation är det inte ändå. Har han valt att flytta ihop med en partner kan han inte förvänta sig att hon nöjer sig med att vara åskådare till när han och dottern fortsätter som de alltid har gjort. Osunt minst sagt att förneka sin partner en resa på tu man hand som par.

Det går åt båda hållen o det är vuxna människor vi talar om här. Också intressant att mobbing ska diskuteras, blev själv mobbad som ung o det är väldigt tråkigt att 23 åringen har blivit det men det är ingen ursäkt till att bete sig incestuöst. Pappan är säkert extra överbeskyddande pågrund av det men vad är det dem håller på med själva? Mobbing är kanske fel ord men TS exkluderas ju hela tiden istället för inkluderas och det är utfrysning. Tycker att det var otroligt fult gjort av 23 åringen som är en vuxen kvinna att enbart bjuda pappan på den där resan, hade varit en fin gest och sätt att visa uppskattning på genom att ge resan till pappa o hans sambo. Lite som tack för att jag får bo gratis hos er o att pappas fru slavar o passar upp på mig hela tiden.

Jag tycker att TS ska lämna den här mannen. Låt han fortsätta leka husband and wife med sin dotter istället.
  • Anonym (Saina)
    Brumma skrev 2020-08-21 09:28:03 följande:

Självklart. Jag tror inte på "absolut rättvisa" som vissa (särskilt i styvfamiljsforumet) verkar kräva. För det tror jag sällan blir rättvist i slutändan. Att prioritera alla samtidigt är som att aldrig prioritera någon.

Rättvisa är, enligt mig, att utgå efter allas behov och önskningar, inte att alla får samma.

Ibland behöver min yngsta mig lite extra, då får han prioriteras. När storebror har ångest då går han först, när min man knappt sett mig för att jag enbart ägnat mig åt barn o jobb, då ger jag mannen lite extra tid, och när bonus behövde egentid med någon av oss vuxna fick hon det.

Precis som det materiella - min bonusdotter fick pengar till en ny dator i tonåren när hon önskade sig det. Då var äldsta sonens högsta önskan att få en blå plasttraktor för 150:- så då fick han det. Min yngsta var nyfödd o fick ngt gosedjur tror jag ;)

För något år sedan var det äldsta sonens önskan att få ny dator, så denna gång var det hans tur att få ngt dyrare.Om det inte är TS dotter..

Hon skriver "jag hade aldrig gjort så mot mina barn"På vilket sätt är det incestuöst att bjuda sin ena förälder på resa?

Jag har bjudit mamma på resa både när hon var gift med min pappa och efter att hon gift om mig. Jag lovar, vi har inget incestuöst förhållande...

Ps. Även jag anser att TS borde lämna, eller iallafall kräva parterapi, för även hon behöver prioriteras.. men inte pga att dottermn köpt en resa till sin pappa..

Det är inte resan i sig jag syftade på utan relationen far o dotter emellan. Incestuöst var lite väl hårt formulerat men det känns extremt kladdigt. Jag vet inte om det kallas elektrakomplex men nåt allvarligt fel är det.
  • Anonym (Saina)
    Anonym (J) skrev 2020-08-21 10:06:41 följande:

Du har en bra poäng där. Jag skulle inte kalla det incestuöst, incest handlar om sex och den här relationen mellan pappa och dotter tycker jag inte att vi ska utgå ifrån att den handlar om sex. Men du har en bra poäng i att pappas fru blir exkluderad. Det går bra att hon tvättar, städar, lagar mat, plus att det går bra att exkludera hennes behov. 

En 23-åring är visserligen vuxen men hon har kanske också tillåtits att vara naiv. Pappan visar för sin dotter att det går bra att behandla hans sambo på det här sättet. Jag tycker att dottern kan få resa med sin pappa själv men från och med nu kan pappan inte hävda han och hans sambo inte kan resa iväg själva utan dottern. 

Ts kan lämna honom, eller om hon fortfarande vill fortsätta leva ihop med honom så kan hon sluta att städa, tvätta och laga mat i samma omfattning. Det går bra att fördela arbetet på pappan utifrån att det bor 3 personer i hushållet och han representerar 2/3. 

Jag tänkte inte på att far o dotter har sex men om man ska vara helt ärlig så har de mer av en kärleksrelation än TS o mannen, mannen o dottern kan resa själva men TS o mannen kan inte resa själva. Hon är inte hans livspartner utan hon är ett hembiträde/vårdare som bara ska gilla läget.

Om TS vill vara kvar i det här så tycker jag att hon ska bli mer ärlig. Bara att fräsa ifrån o säga att alla vuxna i hushållet ska göra sin egen del, 23 åringen får laga middag ibland till hela familjen, sköta sin egen tvätt osv. Var på om att det är dags att flytta hemifrån o sköna jobb. Slutdiskuterat tycker jag! En 23 åring är piggare o starkare än vad säkert både TS o mannen är, hon är den som kan dra det tunga lasset hemma om hon inte har studier eller jobb att ta hand om. Hon är vuxen!
  • Anonym (Saina)
    Anonym (J) skrev 2020-08-21 11:30:41 följande:

Ja, det är väl i alla fall lätt att tänka sig att det är så hon känner sig i detta läget. För de andras del kan det mycket väl vara så att de inte tänker på att hon blir tagen för given. Det är viktigt att markera sina egna gränser. Vara tydlig. Har man tagit en större arbetsbörda i hemmet som man inte längre känner sig bekväm med (det kanske kändes okej för 7 år sen när det handlade om en 16-åring) så är det helt okej att backa och hänvisa till att mannen representerar 2/3 av de vuxna i hemmet. Om han anser att dottern inte behöver hjälpa till hemma så står det honom fritt att göra hennes del, om det är så han vill ha det. 

Visst kan han göra det om han nu så gärna vill det men jag tycker egentligen att det här är nåt man kan diskutera när barnen är under 19 år. En 23 åring som bor hemma är inte längre ett barn, där skulle TS bara markera klart o tydligt att här hjälps vi åt. Är det t.o.m. så att TS o mannen jobbar men inte hans dotter så skulle hon ha det som uppgift, sköta markservicen o ha mat serverad till folket som jobbar. Skulle inte vara nåt konstigt, hon bor gratis, är vuxen o reser med dem så nåt sånt skulle TS bara begära.

Sen så tycker jag inte att resan i sig är konstig men relationen far o dotter emellan är konstig. Jag kan tycka att han kanske borde åka iväg med TS själv mycket mer så att hon ska stå ut o spendera mer egentid med andra dottern som verkar vara helt osynlig. Inte lägga ännu mer tid på sin jättebaby som han lever med, han borde jobba för att få henne ur boet istället.
  • Anonym (Saina)
    Ess skrev 2020-08-21 11:36:54 följande:

Har varit mobbad!

Människan är 23 år gammal och har jobb, så det är hög tid att gå vidare i livet.

Hade hon jobb? Vissa människor vägrar att plocka av sig offerkoftan. Som jag skrev tidigare, dottern o pappan själva är extremt duktiga på att exkludera andra människor.
  • Anonym (Saina)
    Anonym (J) skrev 2020-08-21 14:29:40 följande:

Problemet som ofta uppstår när man lever med någon annans barn är att det är svårare att be andras barn att hjälpa till i hushållet, särskilt om du inte har fått mannens mandat  att göra det. Tycker inte pappan att dottern ska behöva hjälpa till så blir det svårt för hans partner att driva igenom något annat. 

Det här är definitivt något de hade kunnat tagit tag i mycket tidigare, att hon som vuxen inte gör någonting hemma, betyder antagligen att hon inte ens vet hur man gör. För pappans sambo blir det en än större tröskel att ta sig över om hon dessutom måste lära hans dotter hur man gör. 

Jag säger inte att jag tycker att du har fel men jag vet hur mycket svårare det är när det handlar om din partners barn än när det handlar om dina egna barn. 

Dottern har ett heltidsjobb så där har hon inte varit helt bortkommen. Men oavsett om hon hjälper till hemma eller inte så kan pappas partner avsäga sig att göra de extra sysslor som kommer sig av att han har en vuxen dotter som fortfarande bor hemma. 

Det är mycket svårare att säga till sin partners barn än egna, absolut. Det jag däremot känner i det här fallet är att TS måste göra nåt drastiskt för att förändra sin situation. Sluta göra det bekvämt för dem o bli obekväm, behandlas du som piga eller luft så gör nåt åt saken.

Ställ ultimatum till karln, det här med att ha med dottern på alla resor måste få ett slut. Åk på den där finlandsfärjan o hoppa i bollhavet bäst du vill hade jag sagt åt honom, sen kommer du hem o så bokar vi in en vecka till Spanien bara du o jag så kan vi komma iväg o prata ut om hur vi ska gå vidare i våran relation egentligen. Jag mår dåligt o jag är inte nöjd med att leka piga åt dig o ditt barn o ha med henne som en annan femåring. Nu gör vi det bara.

Det skulle jag gjort och det idag om jag vore TS.
  • Anonym (Saina)
    Ess skrev 2020-08-21 14:42:20 följande:

I inlägg nr 11 står att hon har jobb och jobbar heltid.

Ja då ska kvinnan göra rätt för sig o betala, om han o hon vägrar så får pappan betala dotterns del. Slut på tramset.
  • Anonym (Saina)

Vägrar han åka en vecka för att lillan inte kan vara ensam hemma så skulle jag säga åt karln att då får vi anlita en nanny den veckan, då kommer det nån 17 åring o passar lillan.

Jag skulle bli en riktig bitch bara för att få fram mitt budskap om hur sjukt det här är.

• Anonym (Saina)
    Anonym (Han Solo) skrev 2020-08-21 15:23:08 följande:

Eller så gör hon alla (inkl. sig själv) en tjänst och separerar.

Lättaste vägen ur problemet.

Det vore det allra bästa. Ärligt talat så förstår jag inte hur TS står ut med att leva så här.
Svar på tråden Far och dotter relation