Anonym (J) skrev 2020-08-21 14:29:40 följande:
Problemet som ofta uppstår när man lever med någon annans barn är att det är svårare att be andras barn att hjälpa till i hushållet, särskilt om du inte har fått mannens mandat att göra det. Tycker inte pappan att dottern ska behöva hjälpa till så blir det svårt för hans partner att driva igenom något annat.
Det här är definitivt något de hade kunnat tagit tag i mycket tidigare, att hon som vuxen inte gör någonting hemma, betyder antagligen att hon inte ens vet hur man gör. För pappans sambo blir det en än större tröskel att ta sig över om hon dessutom måste lära hans dotter hur man gör.
Jag säger inte att jag tycker att du har fel men jag vet hur mycket svårare det är när det handlar om din partners barn än när det handlar om dina egna barn.
Dottern har ett heltidsjobb så där har hon inte varit helt bortkommen. Men oavsett om hon hjälper till hemma eller inte så kan pappas partner avsäga sig att göra de extra sysslor som kommer sig av att han har en vuxen dotter som fortfarande bor hemma.
Det är mycket svårare att säga till sin partners barn än egna, absolut. Det jag däremot känner i det här fallet är att TS måste göra nåt drastiskt för att förändra sin situation. Sluta göra det bekvämt för dem o bli obekväm, behandlas du som piga eller luft så gör nåt åt saken.
Ställ ultimatum till karln, det här med att ha med dottern på alla resor måste få ett slut. Åk på den där finlandsfärjan o hoppa i bollhavet bäst du vill hade jag sagt åt honom, sen kommer du hem o så bokar vi in en vecka till Spanien bara du o jag så kan vi komma iväg o prata ut om hur vi ska gå vidare i våran relation egentligen. Jag mår dåligt o jag är inte nöjd med att leka piga åt dig o ditt barn o ha med henne som en annan femåring. Nu gör vi det bara.
Det skulle jag gjort och det idag om jag vore TS.