• Sillin

    Fostervattenprov/ekogen foci

    Vi fick reda på när vi var på RUL att vår bebis ha 3 st Ekogena foci i hjärta och detta kom som en chock för oss och jag är fruktansvärt orolig. Jag är också 38år så är väldigt orolig för DS. Men när jag gjorde KUB såg allt bra ut. Funderar på fostervatten prov men är rädd för eventuella komplikationer. Någon som har någon erfarenhet av detta?

  • Svar på tråden Fostervattenprov/ekogen foci
  • Solblomma30
    Sillin skrev 2020-08-15 14:49:18 följande:

    Vi fick reda på när vi var på RUL att vår bebis ha 3 st Ekogena foci i hjärta och detta kom som en chock för oss och jag är fruktansvärt orolig. Jag är också 38år så är väldigt orolig för DS. Men när jag gjorde KUB såg allt bra ut. Funderar på fostervatten prov men är rädd för eventuella komplikationer. Någon som har någon erfarenhet av detta?


    Jag har ingen erfarenhet av ekogena foci men däremot av moderkaksprov. När det gäller s.k soft markers för kromosomfel så är det ju inte så att det är speciellt alarmerande så länge man inte hittar flera soft markers samtidigt. Det finns många kromosomnormala foster som har soft markers. Jag förstår det som att just ekogena foci inte är det värsta heller, och att det inte är starkt förknippat med kromosomfel och att man normalt sett inte rekommenderar fostervattenprov per automatik.

    Jag tänker som så att du ska göra fostervattenprov om du känner att ni vill avbryta graviditeten pga kromosomavvikelser. Om ni inte vill det finns det ju egentligen ingen anledning att göra provet. Om du känner att du måste få svar för att må bra och/eller vänja dig vid tanken på ett barn med kromosomavvikelser så ska du såklart också göra det. Chansen att ert barn är helt normalt kromosommässigt är ju väldigt god dock!

    Jag gjorde moderkaksprov med ett av mina barn pga dåliga siffror vid kub. Jag upplevde inte provet som jobbigt förutom rent psykiskt, och jag fick inga komplikationer efteråt. Jag läste på mycket och idag säger många att den uppskattade missfallsrisken på 0,5-1% troligtvis är för hög och att den verkliga risken för missfall är mindre. Så risken att något går fel är ju väldigt liten (även om den skulle vara 0,5-1%).
  • Solblomma30

    En annan väg att gå om du är väldigt orolig för invasiva tester är att göra ett NIPT. Det är väldigt tillförlitligt, om än inte diagnostiskt som fostervattenprov. Det kanske skulle lugna dig/er om du inte vill gå vidare med fvp. Jag gjorde NIPT med mitt yngsta barn som fick medelrisk på KUB och det var väldigt smidigt.

Svar på tråden Fostervattenprov/ekogen foci