• Mattias Pattias

    Inte duschat på 2-3 veckor pga att jag är rädd att få vatten i örat

    Hej! Nu är det så att jag har helt plötsligt försämrad hörsel i vänstra örat... det blev så efter jag gjorde rent öronen med örontopsar (som jag redan vet att man INTE ska använda), direkt efter hörde jag hur mycket sämre hörsel jag hade i vänstra örat. Fick lite panik då och började googla på saker som kan få det att bli bättre, osv.

    Jag tror det kan vara hörselgångseksem då det kliar då och då mina öron. Blöder även ibland.

    Testade iallafall att göra koksaltlösning och hälla försiktigt i örat men det hjälpte inte heller, säkert för att jag gjorde fel för att jag var så rädd.

    När jag duschade så testade jag att skölja örat med lite vatten vilket var dumt för såklart så försämrades det och gick tillbaka till lika dålig hörsel igen... Nu har jag inte vågat duscha lika mycket för att jag är rädd att det ska försämras mer.

    Min fråga är då: Finns det något sätt att förminska att få vatten i öronen? Har försökt att förhindra vattnet att komma in i öronen men det är väldigt svårt.

    Simproppar kanske är något som hjälper?

    Kanske värt att gå till en doktor och kanske röntga öronen också bara för att vara säker. Problemet är att man aldrig har tid. Dessutom så har dom nog viktigare grejer att göra i dessa covid-19 tider.

  • Svar på tråden Inte duschat på 2-3 veckor pga att jag är rädd att få vatten i örat
  • Mattias Pattias
    Litorina skrev 2020-08-15 16:30:42 följande:

    Har du provat att använda spray eller droppar som löser upp öronvax?


    Jag har tänkt att göra det men jag har ingen aning hur man använder dom. Tror inte att det kommer hjälpa heller vilket är också därför jag aldrig har köpt något som löser upp öronvax men jag kanske borde testa.
  • AndreaBD

    Allvarligt? Du har inte duschat på 2 - 3 veckor, men tycker inte det är läge att gå till läkare? Det är bara att gå till läkare!

    Dessutom - man kan väl duscha och hålla huvudet åt sidan, så att man inte får vatten i örat? Om man har en handduschdel, så kan man t.o.m. hålla i den och se till att det inte kommer i örat. Men även om man har dusch i taket - vi har också det och jag lyckas ända att knappt få vatten på håret när jag inte vill tvätta det. 

  • Mattias Pattias
    AndreaBD skrev 2020-08-15 16:41:51 följande:

    Allvarligt? Du har inte duschat på 2 - 3 veckor, men tycker inte det är läge att gå till läkare? Det är bara att gå till läkare!

    Dessutom - man kan väl duscha och hålla huvudet åt sidan, så att man inte får vatten i örat? Om man har en handduschdel, så kan man t.o.m. hålla i den och se till att det inte kommer i örat. Men även om man har dusch i taket - vi har också det och jag lyckas ända att knappt få vatten på håret när jag inte vill tvätta det. 


    Herregud... har försökt undvika att få in vatten på alla möjliga sätt... även försökt att luta huvudet baket med ansiktet upp mot taket. Inget har hjälpt. Blir lite svårt när man har långt hår också då vattnet flödar åt alla möjliga håll.
  • Ruter

    Hur långt in i örat var du och krafsade med topsen? Kan ju vara en vaxpropp i örat som ställt till det och gör att du hör sämre. Prova att köp vaxol och spraya i örat varje dag under 1 veckas tid. För att duscha borde det inte komma in så mycket vatten om du låter bli att rikta duschen mot örat, annars är det väll bara att tejpa en bit tejp över örat

  • Pimpinellan

    Duscha allt utom huvet i duschen och tvätta håret framåtlutad in i duschkabinen eller över badkar om du har det. Jag tvättar alltid håret så och får aldrig vatten i örat. Ring på V.c och boka tid. Är det bara vax är det distriktssköterskan man går till och får örat spolat. Har jag gjort.

  • AndreaBD
    Mattias Pattias skrev 2020-08-15 16:48:42 följande:
    Herregud... har försökt undvika att få in vatten på alla möjliga sätt... även försökt att luta huvudet baket med ansiktet upp mot taket. Inget har hjälpt. Blir lite svårt när man har långt hår också då vattnet flödar åt alla möjliga håll.
    Jag har verkligen långt hår, OCH dusch som sitter fast så att vattnet kommer uppifrån. Och jag undviker alltid håret och öronen. Det är bara att sätta upp håret och hålla huvud åt sidan. Eller har du jättetrångt i badrummet? 
  • myskmalva

    Jag skulle tro att du tryckt in vax mot trumhinnan så att det blockerar och gör att du inte hör ordentligt. Testa någon vaxproppslösare och om det inte hjälper så sök vård. Öronproppar kan hindra vatten från att komma in i öronen. För att inte reta hörselgången hade jag satsat på sådana där silikonbollar som man sätter i ytterörat (typ dessa www.apotekhjartat.se/produkt/hjartats-silikonproppar-1/ ).

  • Mattias Pattias
    Ruter skrev 2020-08-15 17:00:33 följande:

    Hur långt in i örat var du och krafsade med topsen? Kan ju vara en vaxpropp i örat som ställt till det och gör att du hör sämre. Prova att köp vaxol och spraya i örat varje dag under 1 veckas tid. För att duscha borde det inte komma in så mycket vatten om du låter bli att rikta duschen mot örat, annars är det väll bara att tejpa en bit tejp över örat


    Inte alls långt in... Är väldigt försiktig när jag väl använder topsar. Vet inte hur jag ska förklara men om man kollar på anatomi bilder på öronen så var jag väl ungefär i mitten men också nästan bara i början av hörselgången och krafsade. Jag är sämst på att förklara men hoppas du fattar ändå. Får prova och köpa något som löser upp öronvaxet. Och nej det kommer ju inte in så mycket vatten men på något sätt så gör det ju det ändå även fast jag inte riktar duschen mot öronen.
  • Mattias Pattias
    Pimpinellan skrev 2020-08-15 17:01:52 följande:

    Duscha allt utom huvet i duschen och tvätta håret framåtlutad in i duschkabinen eller över badkar om du har det. Jag tvättar alltid håret så och får aldrig vatten i örat. Ring på V.c och boka tid. Är det bara vax är det distriktssköterskan man går till och får örat spolat. Har jag gjort.


    Ja, jag har tänkt att göra så. Stå framåtlutad och tvätta håret på det sättet... Ska testa det när jag tänker duscha igen.
Svar på tråden Inte duschat på 2-3 veckor pga att jag är rädd att få vatten i örat