partner med klistriga bonusbarn
Jag tog upp situationen igen. Hans autopilot är försvar och ilska, men det lade sig. Tog några dagars timeoff (alltså, jag drog helt enkelt därifrån) och under den tiden tror jag att han tänkte om. Det märktes inte bara i sms:en under det att vi inte sågs, utan det märks att det är förändring på gång. 11-åringen har sovit i sin egna säng. Han har bett om ursäkt och säger att han inte vill förlora mig. Jag har tålamod för att det kan ta lite tid att få 7-åringen att ändra beteende men nu är det i alla fall en godtagen plan. Innan kändes det nämligen rätt kört.
Det andra som varit problematiskt (men som jag inte ens nämnde i TS) är att hans ex är -förvisso trevlig och allt- rätt bra på att höra av sig med "Jag tänkte gå ut på fredag, tar du barnen då?" under sina barnveckor. Det har varit en skitkass vana att han då sagt ja utan att stämma av med mig. Ofta har planer ändrats vilket han undlåtit att säga förrän i sista minuten (typ samma dag.) Det ihop med hur jobbigt det kan vara med barnen fick mig att överväga att göra slut.
Men angående att ändra planer för att mamman har ölsug plötsligt, har han sagt nej nu flera gånger senaste veckorna. Det är lite märkligt att mamman inte verkar palla en enda vecka utan "avlastning" (det kom tre förfrågningar från henne under hennes barnvecka om att han skulle ta barnen förra veckan). Hon verkar ta för givet att deras vv ändras utan omsvep efter hennes behov att gå ut och festa när hon enligt schemat skulle ha barnen. Och han har hängt med i detta sen innan jag kom in i bilden. Och ytterligare två år.
Det är som sagt först nu, efter två års kaos, som det ser ut som att vi åtminstone får strikta rutiner på när barnen kommer och inte en massa hattande.