• Soff

Ni som lyckats, gjorde ni något annorlunda för att få +?

Jag och min sambo har nu försökt bli med barn i 3 månader och ska försöka för fjärde gången nu efter att mensen passerat. Såhär har det sett ut i våra försök:

1:a försöket - sex 1 dag efter förväntad ägglossning samt efter 2 dagar (så kanske lite sent?)

2:a försöket - sex 4 dagar innan ägglossning, 2 dagar innan ägglossning samt på förväntad ägglossningsdag

3:e försöket - sex 2 dagar innan ägglossning samt på förväntad ägglossningsdag. Jag ville testa att ha sex ett par dagar efter ägglossning också men av olika skäl så blev det inte så. 

Det tredje försöket tog jag ägglossningstest och testade positivt på förväntad ägglossningsdag. Jag använder p-dator som sa att jag hade ägglossning 1 dag senare än mina beräkningar samt 1 dag senare efter positivt ägglossningstest. Mensen brukar vara punktlig och endast diffa max 1 dag. 

Jag tar kosttillskott med fosfor och diverse vitaminer för de som försöker bli gravida, min sambo tog kosttillskott med zink och diverse vitaminer men fick tillfälligt sluta på grund av en vitamin han inte ska få i sig för mycket av på grund av njursten, men har beställt nya med endast zink så det är på g. 

Ni som redan lyckats bli gravida. Ser ni att vi borde göra något annorlunda? Eller är det bara fortsätta på´t? :) Några tips? Besvikelsen blev stor idag när mensen startade igång, igen :(  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-08-16 11:19
    Mina cykler är normalt sett mellan 25-27 dagar
  • Svar på tråden Ni som lyckats, gjorde ni något annorlunda för att få +?
  • Fjäril kär

Genomsnittet för att bli gravid är ca 8-9 månader. Och det handlar egentligen om slumpen. Att rätt ägg möter rätt spermie. Även den kemiska processen inom er ska ju stämma med ägg/spermie.

Fortsätt bara som ni gör och ha tålamod.

• Canama

Vi lyckades med ?sperm meet egg? metoden (finns tråd här).

Nu är vi på fjärde syskonförsöket och kör den metoden igen, hoppas på plus även denna gång :D

• Anonym (Fanny)

litade inte på nått verktyg eller så utan hade sex ofta ! Åt dvitamin och folsyra. Vi låg först ibland utan skydd ett par månader sedan oftare. Så de gick fort för oss, ca 4 månader tror jag. (Mest jag som ville bli gravid , mannen var inte helt med på noterna först)

Då är vi även över 35 år också.

• Msofie

Enligt vad det beskriver verkar det som att ni ligger på ett bra sätt i förhållande till ägglossning haha : ) tänker inte att det låter som att ni ska göra något annorlunda.

Jag är inne på månad sex, vårt femte försök nu, jag vet hur frustrerande det är. Det jag i övrigt har gjort är att sluta röka, sluta dricka energidricker, dricker i mindre utsträckning och försöker träna lagom o äta bra. Vet inte hur stor skillnad sådant faktiskt gör, men tänker om jag är mitt bästa jag hälsomässigt kan de inte skada!

Provar även rosenrot denna månaden då jag har långa oregelbundna cykler.

• Anonym (E)

Det går ju inte att säga vad som gjorde att vi lyckades, kan ju vara tur, etc. Men kan ju ändå dela hur vi gjorde.

De gånger vi försökt har vi lyckats snabbt och då använde vi CB Äl-test med dubbel hormonindikator. Då får man ett större ?fönster? av fertila dagar och vi började försöka långt innan vi hade gjort med vanliga äl-tester. Detta på inrådan av en fertilitetsläkare, som rådde oss att försöka tidigare i cykeln än precis vid äl.

Ingen aning om detta hjälpt men har också legat kvar en stund efter med en kudde under, de gånger det tagit sig.

Åt folsyra nu senaste gången med.

Lycka till!:)

• Soff
    Canama skrev 2020-08-16 12:18:11 följande:

Vi lyckades med ?sperm meet egg? metoden (finns tråd här).

Nu är vi på fjärde syskonförsöket och kör den metoden igen, hoppas på plus även denna gång :D

Låter intressant! Jag läste lite mer om det. Tack för tipset! Det vill jag definitivt testa. Hoppas sambon är på också :) Hur länge försökte du innan du testade denna metoden och lyckades? 
  • Soff

Tack för era svar och input! Uppskattas. Vi verkar ju inte vara helt ute och cyklar då iallafall :P haha. Ska hursom testa den där metoden som beskrivs i ett av inläggen. Vi har inte haft så mycket sex förutom kring ägglossning liksom, och det gör ju kanske att spermierna inte är så pigga. Så tror absolut på att försöka ha sex varannan dag från dag 8 etc. Så får vi se hur det går detta försök : ) 

Jag beställde bidrottninggelé nu också och hoppas det kan göra någonting. 

• Canama
    Soff skrev 2020-08-16 15:42:21 följande:

Låter intressant! Jag läste lite mer om det. Tack för tipset! Det vill jag definitivt testa. Hoppas sambon är på också :) Hur länge försökte du innan du testade denna metoden och lyckades? 

Det beror lite på hur man räknar! Vi har aldrig skyddat oss mer än avbrutet samlag och fertilitetsförståelse. Sen -bestämde- vi oss och hade mera frekvent sex i 2 månader, sen var de 2 månader med mer planerat sex (kring ÄL och fertila perioden). Och sen blev hon till på Sperm meet egg metoden :D Så vi hade inte försökt så jättelänge om man jämför med många andra, men det kändes alldeles tillräckligt länge :D

De är inte så romantiskt med schema-sex, men men... Tror jag hade sambon att äta tomat också. Läste nånstans att de skulle va bra för spermierna och kände att NÅNTING ska väl han också bidra med (mer än att ligga då såklart haha). Jag själv tog/tar folsyra, multivitamin och tar ÄLtester.
  • Soff
    Canama skrev 2020-08-16 16:20:39 följande:
    Det beror lite på hur man räknar! Vi har aldrig skyddat oss mer än avbrutet samlag och fertilitetsförståelse. Sen -bestämde- vi oss och hade mera frekvent sex i 2 månader, sen var de 2 månader med mer planerat sex (kring ÄL och fertila perioden). Och sen blev hon till på Sperm meet egg metoden :D Så vi hade inte försökt så jättelänge om man jämför med många andra, men det kändes alldeles tillräckligt länge :D

De är inte så romantiskt med schema-sex, men men... Tror jag hade sambon att äta tomat också. Läste nånstans att de skulle va bra för spermierna och kände att NÅNTING ska väl han också bidra med (mer än att ligga då såklart haha). Jag själv tog/tar folsyra, multivitamin och tar ÄLtester.

Ah, okey! :D Ja, helst vill man ju att det ska ske på en gång förstås. Och innan första försöket så trodde jag nog att det skulle gå på en gång nästan :P Trodde inte det skulle vara så svårt! Känns lite hoppfullt nu med den där metoden iallafall.

Näe inte så jätteromantiskt kanske >< haha.. har inte hunnit prata med sambon än så får hoppas att han är på nu också bara. Jo men precis! Jag tänkte likadant, att "något ska väl han också bidra med" >< haha. Så då får han äta zink. Vill att han ska skippa ölen också helt, där är det lite svårare.. men han har lovat att dra ner :P.. men ska prata med honom igen och se om han kan tänka sig att han kan skippa ölen helt iallafall under den perioden vi försöker. 

• Anonym (Sanna)

Jag är gravid med fjärde barnet, och jag har alltid kört på ägglossningstester för att bekräfta ägglossning. Har alltid haft sex samma dag som positivt ägglossningstest, sedan släpper ju ägget inom ca 24 timmar, så då finns ju spermier redo för befruktning.

Har också skippat alkohol när vi försökt (och givetvis tobak, men det använder jag aldrig ändå). Har ätit folsyra, men det är enda tillskottet.

Vi har också varit förhållandevis unga varje gång: 21, 22, 25 och nu 26.

Gått på första försöket varje gång.

Svar på tråden Ni som lyckats, gjorde ni något annorlunda för att få +?