• compass12344

    Hjälp! Är jag galen?

    Idag har jag sagt att jag vill separera. Detta kommer efter flera år av tvivel, funderingar och tvekan.

    Jag skulle gärna vilja få er input på om nedan är normalt beteende i en relation? Känner mig så oerhört förvirrad och rädd.

    Han har ett enormt kontrollbehov som bland annat visar sig genom att han är negativ till att jag träffar mina vänner. Jag får inte ha några killkompisar medan han har flera tjejkompisar. Han kan bli fullständigt rasande över vad jag upplever är bagateller (tex att barnen inte lyssnar) och blir då väldigt irrationell. Bland annat fick han ett raserianfall och stormade ut under förlossningen när jag skulle föda vårt yngsta barn för att jag ville att han skulle flytta fåtöljen han satt i som var i vägen då jag behövde ställa mig upp när jag fick värkar. Jag själv var uppkopplad på en massa maskiner och kunde därför inte röra mig särskilt mycket . Jag var 7 cm öppen och han sprang ut och försvann. Han kom visserligen tillbaka men för mig var det ett extremt konstigt beteende.

    Jag upplever också att han hela tiden pikar och påpekar allt han tycker att jag gör fel, och det är MYCKET, säkert minst 20 ggr om dagen. Senaste dagarna bland annat han sagt att han tycker att han gör allting hemma, att jag ?kastar i mig maten?, att jag läser tidningen på morgonen och därför inte lyssnar osv osv osv. Upplever att hela vår förhållande går ut på att han är helt perfekt medan jag har massor av brister och fel som jag hela tiden behöver påminnas om. Jag är lat slarvig glömsk organiserad ineffektiv känslig mm. Han själv har inga fel, Det är jag honom beskriva någonting som han någonsin tycker att han gör fel blir han jätte sur och fräser att han visst kan bli lite arg ibland, men det är nog egentligen det enda.

    Samtidigt är jag livrädd över att bli ensam. Vi har varit tillsammans i 20 år och självklart har det funnits bra delar också. Ni får jättegärna dm mig, behöver alla råd jag kan få.

    Mvh C

  • Svar på tråden Hjälp! Är jag galen?
  • Anonym (reflektion)

    Nej, det är väl inte alls normalt?

    Att hela tiden behöva tassa på tå för sin partner är väl inget liv, varför gör man det?

    Och ensam behöver du nog inte bli om du inte vill det, dock är ju utbudet av välfungerande singelmän i din ålder lite mindre. Men med tanke på att du har stått ut med den här i 20 år så kanske du inte är så kräsen.

  • Anonym (??)

    Du stannade i 20 år?
    Jag hade inte stannat ett ens en gång 

    Du och barnen gissar jag, är livrädda för hans utbrott? Fin miljö.

  • Anonym (op)

    Nej, du gör helt rätt i att separera.

    Mitt ex blev också arg efter mitt kejsarsnitt (alltså timmar efter), för jag "gnällde" när det gjorde ont.

    Mycket kärlek dog där.

  • Anonym (Mamma 42)

    Oj, du gör helt rätt, men hur har du stått ut så länge att bli behandlad så?? Ju mer du kommer ifrån honom så kommer du känna själv allt respektlöst han gjort mot dig, det låter verkligen inte ok.

    Du klarar detta och kommer må mycket bättre i dig själv av att slippa honom.

  • Anonym (Omtänksam man)
    compass12344 skrev 2020-08-16 14:38:03 följande:

    Idag har jag sagt att jag vill separera. Detta kommer efter flera år av tvivel, funderingar och tvekan.

    Jag skulle gärna vilja få er input på om nedan är normalt beteende i en relation? Känner mig så oerhört förvirrad och rädd.

    Han har ett enormt kontrollbehov som bland annat visar sig genom att han är negativ till att jag träffar mina vänner. Jag får inte ha några killkompisar medan han har flera tjejkompisar. Han kan bli fullständigt rasande över vad jag upplever är bagateller (tex att barnen inte lyssnar) och blir då väldigt irrationell. Bland annat fick han ett raserianfall och stormade ut under förlossningen när jag skulle föda vårt yngsta barn för att jag ville att han skulle flytta fåtöljen han satt i som var i vägen då jag behövde ställa mig upp när jag fick värkar. Jag själv var uppkopplad på en massa maskiner och kunde därför inte röra mig särskilt mycket . Jag var 7 cm öppen och han sprang ut och försvann. Han kom visserligen tillbaka men för mig var det ett extremt konstigt beteende.

    Jag upplever också att han hela tiden pikar och påpekar allt han tycker att jag gör fel, och det är MYCKET, säkert minst 20 ggr om dagen. Senaste dagarna bland annat han sagt att han tycker att han gör allting hemma, att jag ?kastar i mig maten?, att jag läser tidningen på morgonen och därför inte lyssnar osv osv osv. Upplever att hela vår förhållande går ut på att han är helt perfekt medan jag har massor av brister och fel som jag hela tiden behöver påminnas om. Jag är lat slarvig glömsk organiserad ineffektiv känslig mm. Han själv har inga fel, Det är jag honom beskriva någonting som han någonsin tycker att han gör fel blir han jätte sur och fräser att han visst kan bli lite arg ibland, men det är nog egentligen det enda.

    Samtidigt är jag livrädd över att bli ensam. Vi har varit tillsammans i 20 år och självklart har det funnits bra delar också. Ni får jättegärna dm mig, behöver alla råd jag kan få.

    Mvh C


    Hur har du ens stått ut i 20 år med en kontrollerande man som bestämmer vad du får göra eller inte. Det är ju fan sjukligt. Du skulle tagit ut skilsmässa för länge sen.

    Det är som vanligt när kvinnor blir styrda, ni försöker se dom bra stunderna i ert förhållande. Stå upp för dig själv och skaffa en man som respektera dig och inte styr över vad du får göra. Det är sjukligt beteende.
  • compass12344

    Ja jag vet ju att ni har rätt. Tack för era svar.

    Han säger bland annat:

    - att jag går för fort.

    - att jag lägger in besticken fel i diskmaskinen.

    - att jag inte plockar undan efter mig på hans sätt.

    Plus tiotusen andra grejjer.

    Nu är han förstås helt knäck & gråter & hotar om vartannat, till och med att ta livet av sig. Han kan inte alls se att det har varit något fel i vår relation.

    Till mitt ?försvar? vill jag säga att detta har skett så gradvis och så smygande att jag inte riktigt märkt det utan hela tiden flyttat fram gränserna för vad som känts ok. Och gud vad vi har trasslat, bråkat och diskuterat när jag stått upp för mig.

    Nåväl, jag fattar ju också att det inte finns någon återvändo, att det måste få ett slut. Jag kan inte leva såhär längre.

  • bullen1984
    compass12344 skrev 2020-08-17 06:03:41 följande:

    Ja jag vet ju att ni har rätt. Tack för era svar.

    Han säger bland annat:

    - att jag går för fort.

    - att jag lägger in besticken fel i diskmaskinen.

    - att jag inte plockar undan efter mig på hans sätt.

    Plus tiotusen andra grejjer.

    Nu är han förstås helt knäck & gråter & hotar om vartannat, till och med att ta livet av sig. Han kan inte alls se att det har varit något fel i vår relation.

    Till mitt ?försvar? vill jag säga att detta har skett så gradvis och så smygande att jag inte riktigt märkt det utan hela tiden flyttat fram gränserna för vad som känts ok. Och gud vad vi har trasslat, bråkat och diskuterat när jag stått upp för mig.

    Nåväl, jag fattar ju också att det inte finns någon återvändo, att det måste få ett slut. Jag kan inte leva såhär längre.


    ALltså DU behöver inte försvara dig. 
    I en sådan relation gör man allt för att överleva. Det finns inga regler som säger när det är okej att göra slut. Vill man inte längre, då går man. Punkt. 

    Har vart där själv i en sådan relation. Min sprang ut under en kemisk abort, när jag låg och kräktes på golvet och fick panik av att han skulle stå och klappa på mig. Då blev han kränkt. Fick heller inte ha killkompisar, men han fick såklart ha tjejkompisar. Mina känslor dog tillslut, och jag lider av Ptsd idag. Trots att han aldrig slog. Det var det psykiska som satte sig. 

    Tycker du gör rätt som går. Ge honom inte en chans till. Du kommer bli så lycklig. 
  • compass12344
    bullen1984 skrev 2020-08-17 07:20:55 följande:

    ALltså DU behöver inte försvara dig. 

    I en sådan relation gör man allt för att överleva. Det finns inga regler som säger när det är okej att göra slut. Vill man inte längre, då går man. Punkt. 

    Har vart där själv i en sådan relation. Min sprang ut under en kemisk abort, när jag låg och kräktes på golvet och fick panik av att han skulle stå och klappa på mig. Då blev han kränkt. Fick heller inte ha killkompisar, men han fick såklart ha tjejkompisar. Mina känslor dog tillslut, och jag lider av Ptsd idag. Trots att han aldrig slog. Det var det psykiska som satte sig. 

    Tycker du gör rätt som går. Ge honom inte en chans till. Du kommer bli så lycklig. 


    Åh wow vilka bra tankar.

    Han är som en liten blöt fläck nu & lovar guld & gröna skogar. Han tycker inte aaaalls att det har varit dåligt, tvärtom. Men då är det ju också han som har mått bra då allt i princip varit på hans villkor.

    Har fortfarande dåligt samvete för barnen och för att jag sårar alla.
  • Anonym (reflektion)
    compass12344 skrev 2020-08-17 07:50:16 följande:
    Åh wow vilka bra tankar.

    Han är som en liten blöt fläck nu & lovar guld & gröna skogar. Han tycker inte aaaalls att det har varit dåligt, tvärtom. Men då är det ju också han som har mått bra då allt i princip varit på hans villkor.

    Har fortfarande dåligt samvete för barnen och för att jag sårar alla.
    Säg bara att hans beteende har sårat dig i 20 år och nu räcker det. Basta.

    Planera vad du vill nu, hur du ska få det att hända. Tänk ut vad du vill ska hända nu, om tre månader, om ett år...
  • compass12344
    Anonym (reflektion) skrev 2020-08-17 17:02:22 följande:

    Säg bara att hans beteende har sårat dig i 20 år och nu räcker det. Basta.

    Planera vad du vill nu, hur du ska få det att hända. Tänk ut vad du vill ska hända nu, om tre månader, om ett år...


    Klokt tänkt & så rätt.

    Saken är den att jag är känslig och har lätt för depressioner, och ovanpå allt ska jag börja ett nytt och mycket krävande jobb. Kommer bli sånt kaos ????. Framförallt som han redan börjat hota med allt möjligt galet varvat med ?tycka synd om sig? typ att han kommer bli helt ensam, inga pengar, barnen kommer vilja bo hos mig osv osv.

    Oavsett har min kropp sedan flera månader tillbaka gått ut i total strejk, till och med tanken på att kyssa honom får mig att vilja spy. Det är väl ett rätt säkert tecken antar jag?
  • AndreaBD
    compass12344 skrev 2020-08-17 06:03:41 följande:

    Ja jag vet ju att ni har rätt. Tack för era svar.

    Han säger bland annat:

    - att jag går för fort.

    - att jag lägger in besticken fel i diskmaskinen.

    - att jag inte plockar undan efter mig på hans sätt.

    Plus tiotusen andra grejjer.

    Nu är han förstås helt knäck & gråter & hotar om vartannat, till och med att ta livet av sig. Han kan inte alls se att det har varit något fel i vår relation.

    Till mitt ?försvar? vill jag säga att detta har skett så gradvis och så smygande att jag inte riktigt märkt det utan hela tiden flyttat fram gränserna för vad som känts ok. Och gud vad vi har trasslat, bråkat och diskuterat när jag stått upp för mig.

    Nåväl, jag fattar ju också att det inte finns någon återvändo, att det måste få ett slut. Jag kan inte leva såhär längre.


    Jag vet inte om det bara är knepiga exempel nu - det beror ju lite på situationen. Det kan hända att man säger att någon går för fort, om man går någonstans och den andre går så fort att man inte kan hänga med, så får man ju kanske säga till? Eller tänker du på nån annan situation?

    Oftast lägger man ju besticken en en slags korg. I regel med handtaget neråt. Förutom vassa knivar som inte ska sticka upp så att man kan skada sig. Vad är problemet där?

    Att plocka undan efter sig - det beror ju alldeles på situationen. Jag säger ibland till om min man lämnar (stora eller många) saker på bordet när vi ska äta. Sedan kan man ju ha väldigt olika uppfattningar av ordning. Svårt att säga om det är han som är jätte-petig eller om det han förväntar sig är normalnivå. 
  • Anonym (ooo)
    compass12344 skrev 2020-08-17 17:13:53 följande:
    Klokt tänkt & så rätt.

    Saken är den att jag är känslig och har lätt för depressioner, och ovanpå allt ska jag börja ett nytt och mycket krävande jobb. Kommer bli sånt kaos ????. Framförallt som han redan börjat hota med allt möjligt galet varvat med ?tycka synd om sig? typ att han kommer bli helt ensam, inga pengar, barnen kommer vilja bo hos mig osv osv.

    Oavsett har min kropp sedan flera månader tillbaka gått ut i total strejk, till och med tanken på att kyssa honom får mig att vilja spy. Det är väl ett rätt säkert tecken antar jag?
    Phu, Kändes först som om du ville förklara varför du måste stanna med honom... sedan sista raden.. Ja, det ÄR ett säkert tecken. Det är nu dina känslor har börjat fatta. 

    Vad han än hotar med så säg: Du gör det lättare för mig. 

    Ja, när man separerar blir man ensam, tills man hittar någon annan, och att han inte har pengar är ju inte ditt fel eller ansvar. Stå på dig nu snälla! 
Svar på tråden Hjälp! Är jag galen?