• Klumpigatjejen

    Underviktig.

    Hej!

    Jag undrar om ni har något tips till mig.

    Innan jag blev gravid vägde jag 56kg, 179 cm lång.

    Har alltid varit smal och lång.

    Har aldrig tränat. Utan kan ligga i soffan i en vecka i sträck o käka godis utan att gå upp ett gram i vikt.

    Nu är min dotter ett år och jag R A S A R i vikt!

    När jag var gravid gick jag upp 20kg.

    Nu väger jag 52!!!!!!! Kg!

    Hur sjutton går jag upp i vikt?! Jag gillar inte alls mig själv i speglen. Är liksom ett vandrande skelett.

    Jag äter frukost, lunch, middag. Och något emellan allt.

    På kvällen äter jag alltid godis eller något.

    Jag har inte tiden att träna då jag är ensamstående mamma och driver eget företag. Har inte tiden till det just nu.

    Vad kan jag annars göra för att gå upp iallafall 5-8kg?

  • Svar på tråden Underviktig.
  • Julia1978

    Mitt tips är att du omedelbart ringer och bokar tid på en hälsocentral eller vårdcentral. Där är dem vanligen experter på att möta människors vardagsproblem. Då kan du be att få lämna prover för att utröna om ditt viktras beror på något tillstånd eller sjukdom. Lycka till!

  • Canvas

    Jag har alltid haft samma problem, i många år vägde jag 59-60 till 178cm. Fullt frisk men hög ämnesomsättning. Nu är jag 40+ och ligger på 67-68 kg.

    Ändrad kost, mer proteiner och ffa långsamma kolhydrater. I massor. Och så styrketränar jag rätt hårt. Har i flera år satt i mig gainers och proteindrinkar som extra tillskott, prova det men kom ihåg att de INTE ska ersätta någon måltid.

    Du kan skicka PM om du vill ha några tips.

  • Anonym (allergiker deluxe)

    Det där borde utredas. Sköldkörtelhormon kollas osv.

    Min mamma är glutenkänslig, det upptäckte hon först på riktigt när hon var 55 och hon har permanenta skador i tarmen idag som gör att hon inte tar upp näring normalt. Autoimmun tarmsjukdom kan vara tyst och smygande och då märker man inget annat än att man inte "kan" gå upp i vikt. Alla har inte jättetydliga symptom.

    Tyvärr fick hon väldigt allvarlig benskörhet av det också, för det spelar ingen roll om man äter ost och dricker mjölk varje dag om tarmen är skadad och inte tar upp kalciumet.

    Själv fick jag den allvarligare varianten veteallergi och rasade i vikt då i några månader innan jag fick koll på kosten. Förutom vanlig mat åt jag hemlagad glass på en halv liter vispgrädde, socker och 4 ägg och ett pack Odense-nougat extra varje vecka, och stora mängder nötter, för att bara stoppa vågens fall. 

    Sen när tarmen läkt och jag inte retade systemet med vete blev allt normalt igen och jag började lägga på mig vikt normalt.

Svar på tråden Underviktig.