• Major1990

    Ptsd

    Fick förra året reda på att jag har ptsd.

    Har haft väldigt svårt att handskas med detta och det får mig att tvivla på väldigt mycket.

    Påverkar min relation till pojkvännen mycket tex att jag får utbrott när vi bråkar, är extremt paranoid osv osv.

    Fler som lever med detta och hur är det för er?

  • Svar på tråden Ptsd
  • Anonym (me)

    Fick diagnosen för fem år sedan och har varit riktigt djupt nere på botten och rotat, men med intensiv behandling har jag idag en fullt fungerande vardag. Vad har du fått för hjälp? 

  • Andiie87

    Går i terapi för komplex ptsd vars upprinnelse ligger i otrygg uppväxt och destruktiva relationer i vuxen ålder. Har ett bra samarbete med min psykoterapeut, där vi steg för steg i behandlingen kan se färre symptom på ptsd och en ökad trygghet hos mig.

    Men det krävs tålamod och självmedvetenhet.

  • Anonym (op)

    Jag har gått i terapi för komplex ptsd i ca 6 månader. Har nog inte märkt så mycket förändringar hos mig själv egentligen ännu. Men jag hoppas att det kommer.

    Annars hade jag samma problem som du verkar ha, nu har jag dock lämnat min partner eftersom han triggade så mycket otrygghet i mig under 15 år, och inte tog mitt trauma på allvar, kunde till och med driva med mig för att jag hade de besvären jag hade. Så på så sätt mår jag ju bättre, jag får inga utbrott alls längre.

  • Anonym (op)
    Andiie87 skrev 2020-08-21 10:33:50 följande:

    Går i terapi för komplex ptsd vars upprinnelse ligger i otrygg uppväxt och destruktiva relationer i vuxen ålder. Har ett bra samarbete med min psykoterapeut, där vi steg för steg i behandlingen kan se färre symptom på ptsd och en ökad trygghet hos mig.

    Men det krävs tålamod och självmedvetenhet.


    Nyfiken på vad ni gör för terapi? Är det PE? Hur går det till ungefär hos er?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (op) skrev 2020-08-21 10:38:16 följande:

    Jag har gått i terapi för komplex ptsd i ca 6 månader. Har nog inte märkt så mycket förändringar hos mig själv egentligen ännu. Men jag hoppas att det kommer.

    Annars hade jag samma problem som du verkar ha, nu har jag dock lämnat min partner eftersom han triggade så mycket otrygghet i mig under 15 år, och inte tog mitt trauma på allvar, kunde till och med driva med mig för att jag hade de besvären jag hade. Så på så sätt mår jag ju bättre, jag får inga utbrott alls längre.


  • Major1990
    Anonym (op) skrev 2020-08-21 10:38:16 följande:

    Jag har gått i terapi för komplex ptsd i ca 6 månader. Har nog inte märkt så mycket förändringar hos mig själv egentligen ännu. Men jag hoppas att det kommer.

    Annars hade jag samma problem som du verkar ha, nu har jag dock lämnat min partner eftersom han triggade så mycket otrygghet i mig under 15 år, och inte tog mitt trauma på allvar, kunde till och med driva med mig för att jag hade de besvären jag hade. Så på så sätt mår jag ju bättre, jag får inga utbrott alls längre.


    Hoppas det blir bättre för dig.

    Jadu kan verkligen relatera till det du skriver. Har ett förhållande där jag känner att han triggar igång väldigt mycket och känner att han absolut inte förstår mitt trauma alls! Samtidigt så tänker jag är det jag som överdriver? Är jag galen osv... hemskt.

    Vad skönt att du mår bättre!

    Ja, utbrotten är ju endast gentemot han.
  • Major1990
    Anonym (op) skrev 2020-08-21 10:39:34 följande:

    Nyfiken på vad ni gör för terapi? Är det PE? Hur går det till ungefär hos er?


    Jag själv går PE behandling.

    Man lär sig hur hjärnan och kroppen reagerar i olika sammanhang. Varför man känner som man gör etc.

    Jag är i mitten av min behandling nu och ska börja prata om mitt trauma samtidigt som vi spelar in sessionerna som jag sen ska lyssna på varje dag.

    Det är en väldigt intensiv behandling som väcker mycket man har förträngt.
  • Major1990
    Anonym (me) skrev 2020-08-21 07:22:46 följande:

    Fick diagnosen för fem år sedan och har varit riktigt djupt nere på botten och rotat, men med intensiv behandling har jag idag en fullt fungerande vardag. Vad har du fått för hjälp? 


    Ja, förstår dig helt. Samma här man når verkligen botten.

    Vad rolig att höra att du mår bättre och det har hjälp dig.

    Jag går PE behandling. Vad fick du för typ av hjälp? Vilken behandling?
  • Anonym (op)
    Major1990 skrev 2020-08-21 16:14:27 följande:
    Jag själv går PE behandling.

    Man lär sig hur hjärnan och kroppen reagerar i olika sammanhang. Varför man känner som man gör etc.

    Jag är i mitten av min behandling nu och ska börja prata om mitt trauma samtidigt som vi spelar in sessionerna som jag sen ska lyssna på varje dag.

    Det är en väldigt intensiv behandling som väcker mycket man har förträngt.
    Men vad gjorde ni i början?

    Jag går också PE, men vi började direkt med behandling hos oss direkt.
  • Anonym (op)

    Och vi går bara igenom en enda händelse, för att de menar att det räcker. samtidigt har jag utsatts för övergrepp, misshandel och grova sådana hela min uppväxt, så det känns så konstigt att vi bara ska prata om den värsta händelsen.

  • Major1990
    Anonym (op) skrev 2020-08-21 16:28:11 följande:

    Men vad gjorde ni i början?

    Jag går också PE, men vi började direkt med behandling hos oss direkt.


    I början pratade vi endast om mina trauman hur jag ska hantera min ångest osv.

    Tog ca 7 träffar innan vi började med behandlingen.

    Lärt mig andningsövningar och fått skriva ner händelser jag undviker osv.

    Hur går din behandling till?
  • Major1990
    Anonym (op) skrev 2020-08-21 16:29:19 följande:

    Och vi går bara igenom en enda händelse, för att de menar att det räcker. samtidigt har jag utsatts för övergrepp, misshandel och grova sådana hela min uppväxt, så det känns så konstigt att vi bara ska prata om den värsta händelsen.


    Ja.. vi skulle med börja med ena traumat men jag har två jag behöver jobba med. Sa till henne att jag gärna vill kombinera båda trauman då de går lite hand i hand.

    Det är verkligen inte lätt :/
  • Anonym (op)
    Major1990 skrev 2020-08-21 16:36:26 följande:
    I början pratade vi endast om mina trauman hur jag ska hantera min ångest osv.

    Tog ca 7 träffar innan vi började med behandlingen.

    Lärt mig andningsövningar och fått skriva ner händelser jag undviker osv.

    Hur går din behandling till?
    Jo, vi hade den genomgången också till viss del, men mest andningsövningar och skriva den där listan med undvikanden, det tog två tillfällen då jag fick göra det mesta hemma själv.

    Nu berättar jag händelsen i detalj och spelar in den, ibland flera gånger. Sedan lyssna på den varje dag hemma. 

    Vad jag kan känna är att det ibland är lite motsägelsefullt, för psykologen säger att jag ska säga allt jag kommer att tänka på när jag återberättar oavsett hur oväsentligt det verkar vara, samtidigt avbryter hon mig när jag gör det och säger att jag ska hålla mig till händelsen.

    När jag har så många händelser så är det väldigt mycket som går in i varandra, så det kan vara svårt att avgöra vad jag "bör" berätta.

    Du?
  • Major1990
    Anonym (op) skrev 2020-08-21 16:46:55 följande:

    Jo, vi hade den genomgången också till viss del, men mest andningsövningar och skriva den där listan med undvikanden, det tog två tillfällen då jag fick göra det mesta hemma själv.

    Nu berättar jag händelsen i detalj och spelar in den, ibland flera gånger. Sedan lyssna på den varje dag hemma. 

    Vad jag kan känna är att det ibland är lite motsägelsefullt, för psykologen säger att jag ska säga allt jag kommer att tänka på när jag återberättar oavsett hur oväsentligt det verkar vara, samtidigt avbryter hon mig när jag gör det och säger att jag ska hålla mig till händelsen.

    När jag har så många händelser så är det väldigt mycket som går in i varandra, så det kan vara svårt att avgöra vad jag "bör" berätta.

    Du?


    Ja jag förstår vad du menar..

    Har inte börjat spela in ännu ska göra det på nästa behandling.

    Vad tråkigt att hon avbryter dig. Min sa att när vi börjar spela in kommer du få berätta allt i detalj. Minns inte mycket men de klart man säger ju allt man kommer igår.

    Hoppas inte man blir avbruten.

    Ja men precis, såklart. Du borde kanske förklara för henne att allt det kan vara viktigt för dig. Tycker inte riktigt hon kan avgöra vad som är viktigt att få med om du förstår hur jag menar?
  • Anonym (op)
    Major1990 skrev 2020-08-21 17:06:59 följande:
    Ja jag förstår vad du menar..

    Har inte börjat spela in ännu ska göra det på nästa behandling.

    Vad tråkigt att hon avbryter dig. Min sa att när vi börjar spela in kommer du få berätta allt i detalj. Minns inte mycket men de klart man säger ju allt man kommer igår.

    Hoppas inte man blir avbruten.

    Ja men precis, såklart. Du borde kanske förklara för henne att allt det kan vara viktigt för dig. Tycker inte riktigt hon kan avgöra vad som är viktigt att få med om du förstår hur jag menar?
    Nej, jag har också tänkt på det, ska försöka prata med henne. Är en annan sak jag undviker, Ta upp saker jag tycker är jobbiga.
  • Anonym (op)
    Major1990 skrev 2020-08-21 17:06:59 följande:
    Ja jag förstår vad du menar..

    Har inte börjat spela in ännu ska göra det på nästa behandling.

    Vad tråkigt att hon avbryter dig. Min sa att när vi börjar spela in kommer du få berätta allt i detalj. Minns inte mycket men de klart man säger ju allt man kommer igår.

    Hoppas inte man blir avbruten.

    Ja men precis, såklart. Du borde kanske förklara för henne att allt det kan vara viktigt för dig. Tycker inte riktigt hon kan avgöra vad som är viktigt att få med om du förstår hur jag menar?
    Hoppas det går bra för dig och att du kommer må bättre!
Svar på tråden Ptsd