Anonym (Ambulanssk) skrev 2020-08-21 19:13:59 följande:
Det är RELATIVT vanligt - vilket är anledningen till att de flesta drunkningstillbuden med barn jag åker ut på är just 4-5-åringar - för deras föräldrar ser dem plötsligt som 'simkunniga' och har tyvärr inte längre 110 % koll, som man har på en 2-3-åring. Vill bara att du ska ha det i bakhuvudet
Definitionen för simkunnighet:
"Simkunnig anses den vara som kan falla i vattnet, få huvudet under ytan och efter att åter ha tagit sig upp till ytan, kan simma 200 meter på djupt vatten varav 50 meter på rygg."
www.svensksimidrott.se/Simkunnighet/
Är det verkligen det? Mina barn har kunnat simma ungefär som ts beskriver när de varit runt 5 år gamla och jag har inte stött på ett enda barn som kunnat det utöver dem. Att de kan det är för att jag och min man båda är vattenmänniskor med tävlingsbakgrund mm och velat att de ska kunna följa med ut och snorkla och dyka så snabbt som möjligt.
Det är obligatorisk simskola här i förskoleklasserna och i mitt äldsta barns klass så var det en till utöver min dotter som kunde simma och i mitt yngsta barn inte en enda. Och då bor jag i ett socioekonomiskt välbeställt område där "alla" sätter sina barn i simskola, på dans, pytteidrott mm.
Jag skulle säga att det är exceptionellt att kunna göra det som ts barn kan och att hela den här tråden känns som en riktig jantetråd där man inte vill erkänna det utan låtsas som att det är vanligt.