• PH76

Normalt att simma vid 4år?

Hej

Vår dotter är 4.5 år och simmar som en fisk, hon klarar 50 meter utan problem och kan simma 12 meter under vattnet.

Till saken, jag tycker att det är enastående men min fru tycker ?mäh det är ok?. Jag kan inte hitta något vettigt genom googling, vad tycker ni?

• Svar på tråden Normalt att simma vid 4år?
  • Anonym (Som fisken)

inte så märkligt. Mitt barn är sju år och har tagit sitt tredje simborgarmärke. Hen kan en del livräddning, dyka ner på 3-4 meters djup.och hoppar från höga höjder vid hopptorn. Det beror på när man börjar och hur kul barnet tycker det är. Vi går ofta och badar och simmar. Tror en del har med motorisk mognad o göra också. Men inte heller mitt barn är extremt. Så rätt normalt (men tidigare än snittet) tror jag men förmodligen har ni låtit barnet bada o simma en del?

• Anonym (En mamma)

Jag tycker att det är enastående. Känner inget barn som klarat det. Ofta har man inte den motorik som krävs. Barnets mor kanske kommer från en släkt med tidig motorisk utveckling, så för henne är det normalt.

• Anonym (en annan fru)

Vår son simmade fram och tillbaka över poolen 25 m x 2 på Kreta strax innan han fyllde 4. Han fick ihop simtagen (från simkursen som vi gått med honom) ordentligt där, och med motivationen av att få en kul vattenleksak om han klarade det så var det inga problem. 

12 m under vatten är dock långt, det ska man både våga och ha lungor till.

Vår son är generellt lite före i motorik och mognad så det är nog fortfarande ovanligt att vara så tidig. Men allt beror ju på vad man tränar sina små barn i att göra också.

• PH76

Kul att få höra lite olika erfarenheter. ????

• PH76
    Anonym (en annan fru) skrev 2020-08-21 18:54:39 följande:

Vår son simmade fram och tillbaka över poolen 25 m x 2 på Kreta strax innan han fyllde 4. Han fick ihop simtagen (från simkursen som vi gått med honom) ordentligt där, och med motivationen av att få en kul vattenleksak om han klarade det så var det inga problem. 

12 m under vatten är dock långt, det ska man både våga och ha lungor till.

Vår son är generellt lite före i motorik och mognad så det är nog fortfarande ovanligt att vara så tidig. Men allt beror ju på vad man tränar sina små barn i att göra också.

Ja vi har badat mycket med henne och jag misstänker att det är därför. Jag är bara så sjukt imponerad, jag tyckte att hennes storebror var duktig, han är strax 8år och ?tävlings?simmar. Men han var inte i närheten när han var 4 år, hon har ett så sjukt driv.
  • Anonym (Ambulanssk)

Det är RELATIVT vanligt - vilket är anledningen till att de flesta drunkningstillbuden med barn jag åker ut på är just 4-5-åringar - för deras föräldrar ser dem plötsligt som 'simkunniga' och har tyvärr inte längre 110 % koll, som man har på en 2-3-åring. Vill bara att du ska ha det i bakhuvudet

Definitionen för simkunnighet:

"Simkunnig anses den vara som kan falla i vattnet, få huvudet under ytan och efter att åter ha tagit sig upp till ytan, kan simma 200 meter på djupt vatten varav 50 meter på rygg."

www.svensksimidrott.se/Simkunnighet/

• Anonym (Ja)

Ja det är tidigt. Skulle tro att de flesta lär sig vid 6 år.

Det är imponerande! Men självklart säkert inte ensam om att simma vid fyra års ålder.

Fortsätt vara stolt över din dotter! Och imponerad!

• PH76
    Anonym (Ambulanssk) skrev 2020-08-21 19:13:59 följande:

Det är RELATIVT vanligt - vilket är anledningen till att de flesta drunkningstillbuden med barn jag åker ut på är just 4-5-åringar - för deras föräldrar ser dem plötsligt som 'simkunniga' och har tyvärr inte längre 110 % koll, som man har på en 2-3-åring. Vill bara att du ska ha det i bakhuvudet

"Simkunnig anses den vara som kan falla i vattnet, få huvudet under ytan och efter att åter ha tagit sig upp till ytan, kan simma 200 meter på djupt vatten varav 50 meter på rygg."

Bra poäng.
  • Drottningen1970

Bra gjort. Min är tolv och sjunker fortfarande som en jävla gråsten, trots att vi badat och simmat massor och trots en jävla massa extra simundervisning. Är helt uppgiven. Till saken hör att han i alla andra idrotter är extremt stark, snabb och atletisk. Blir liksom bäst på allt han tar sig för när det gäller idrott. Men simning... bara blubb blubb så sjunker han. Kombinationen med att han älskar vatten och är helt orädd är inte toppen. Suck.

• Anonym (Verkligen??)
    Anonym (Ambulanssk) skrev 2020-08-21 19:13:59 följande:

Är det verkligen det? Mina barn har kunnat simma ungefär som ts beskriver när de varit runt 5 år gamla och jag har inte stött på ett enda barn som kunnat det utöver dem. Att de kan det är för att jag och min man båda är vattenmänniskor med tävlingsbakgrund mm och velat att de ska kunna följa med ut och snorkla och dyka så snabbt som möjligt.

Det är obligatorisk simskola här i förskoleklasserna och i mitt äldsta barns klass så var det en till utöver min dotter som kunde simma och i mitt yngsta barn inte en enda. Och då bor jag i ett socioekonomiskt välbeställt område där "alla" sätter sina barn i simskola, på dans, pytteidrott mm.

Jag skulle säga att det är exceptionellt att kunna göra det som ts barn kan och att hela den här tråden känns som en riktig jantetråd där man inte vill erkänna det utan låtsas som att det är vanligt.
Svar på tråden Normalt att simma vid 4år?