Anonym (Verkligen??) skrev 2020-08-27 10:51:47 följande:
Ok, jag uppfattade TS inlägg som att barnet kan simma 50 meter. Och när jag pratar om simma/simkunnighet (och trodde alla gjorde det) så handlar det om att man tar sig fram med någorlunda regelrätta arm- och bentag. T.ex. att ta sig fram med hundsim eller bröstarmtag tillsammans med crawlbenspark är att ta sig fram i vattnet, inte att simma. Så jag tolkade ditt inlägg som att det är relativt vanligt att 4-5-åringar kan simma, vilket ingenting jag sett eller hört visar på. Men förstår nu att du pratade om att kunna hålla sig flytande i en framåtrörelse med diverse metoder.
Men inser i den här tråden att många inte tänker på samma sätt. Men utgår fortfarande från att det som TS menar med att barnet kan simma 50 meter är att den faktiskt simmar och inte bara sparkar sig fram och det är definitivt inte vanligt.
Vi kollade med simskolan (större stad) hur det var med 5 åringar som tagit simborgarmärket. Och det är inte jättevanligt, men det finns några varje år. Och nej, jag menar inte ta sig fram med hundsim eller liknande. Han tog sitt första simborgarmärke när han var 5. Den yngsta att ta simborgarmärke i Sverige tror jag var 4. Och efter simborgarmärket betraktas man som simkunnig. Då ska man kunna simma antingen bröstsim eller ryggsim. Andra i tråden får gärna också förklara vad de menar med att simma, men jag tror de flesta ser bröstsim eller ryggsim som att simma.