• PH76

Normalt att simma vid 4år?

Hej

Vår dotter är 4.5 år och simmar som en fisk, hon klarar 50 meter utan problem och kan simma 12 meter under vattnet.

Till saken, jag tycker att det är enastående men min fru tycker ?mäh det är ok?. Jag kan inte hitta något vettigt genom googling, vad tycker ni?

• Svar på tråden Normalt att simma vid 4år?
  • PH76

Kul att få höra lite olika erfarenheter. ????

• PH76
    Anonym (en annan fru) skrev 2020-08-21 18:54:39 följande:

Vår son simmade fram och tillbaka över poolen 25 m x 2 på Kreta strax innan han fyllde 4. Han fick ihop simtagen (från simkursen som vi gått med honom) ordentligt där, och med motivationen av att få en kul vattenleksak om han klarade det så var det inga problem. 

12 m under vatten är dock långt, det ska man både våga och ha lungor till.

Vår son är generellt lite före i motorik och mognad så det är nog fortfarande ovanligt att vara så tidig. Men allt beror ju på vad man tränar sina små barn i att göra också.

Ja vi har badat mycket med henne och jag misstänker att det är därför. Jag är bara så sjukt imponerad, jag tyckte att hennes storebror var duktig, han är strax 8år och ?tävlings?simmar. Men han var inte i närheten när han var 4 år, hon har ett så sjukt driv.
  • PH76
    Anonym (Ambulanssk) skrev 2020-08-21 19:13:59 följande:

Det är RELATIVT vanligt - vilket är anledningen till att de flesta drunkningstillbuden med barn jag åker ut på är just 4-5-åringar - för deras föräldrar ser dem plötsligt som 'simkunniga' och har tyvärr inte längre 110 % koll, som man har på en 2-3-åring. Vill bara att du ska ha det i bakhuvudet

Definitionen för simkunnighet:

"Simkunnig anses den vara som kan falla i vattnet, få huvudet under ytan och efter att åter ha tagit sig upp till ytan, kan simma 200 meter på djupt vatten varav 50 meter på rygg."

www.svensksimidrott.se/Simkunnighet/

Bra poäng.
  • PH76
    Anonym (Verkligen??) skrev 2020-08-27 10:51:47 följande:

Ok, jag uppfattade TS inlägg som att barnet kan simma 50 meter. Och när jag pratar om simma/simkunnighet  (och trodde alla gjorde det) så handlar det om att man tar sig fram med någorlunda regelrätta arm- och bentag. T.ex. att ta sig fram med hundsim eller bröstarmtag tillsammans med crawlbenspark är att ta sig fram i vattnet, inte att simma. Så jag tolkade ditt inlägg som att det är relativt vanligt att 4-5-åringar kan simma, vilket ingenting jag sett eller hört visar på. Men förstår nu att du pratade om att kunna hålla sig flytande i en framåtrörelse med diverse metoder. 

Men inser i den här tråden att många inte tänker på samma sätt. Men utgår fortfarande från att det som TS menar med att barnet kan simma 50 meter är att den faktiskt simmar och inte bara sparkar sig fram och det är definitivt inte vanligt. 

Ja precis, hon simmar bröstsim väldigt bra och tar sig framåt med både crawl och rygg (men inte speciellt bra).
  • PH76
    LFF skrev 2020-08-27 11:59:57 följande:

Jag lärde mig simma runt 4, pappa lärde mig, har aldrig gått simskola. Mina tvillingar (snart 7 år) kan simma på rygg och börjar knäcka gåtan om hur man simmar på mage. De har gått en intensivsimskola och sen två omgångar vanlig simskola (steg 1 och 2 på Medleys skala). Dock har vi inte hunnit med mängdträning under simskoletiden vilket gjort att det dröjde nu till sommaren och utebad för att de skulle få mängdträning. Sen funkar mina barn lite så att de lär sig något i tex simskola, man tar en paus och sen när man tar upp det igen så sitter det hyfsat bra. 

Har din dotter sen "pushen" av att storebror kan simma och är duktig så kan ju det också hjälpa till att hon också vill simma mer istället för att "bara" leka i vattnet.

Ja storebror har helt klart haft stör inverkan, hon är en sådan som aldrig kan gå med på att hon inte klara av samma saker som han gör.
Svar på tråden Normalt att simma vid 4år?