Inlägg från: Anonym (Förr) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förr)

En vuxen och två barn i en trea?

Anonym (bortskämda) skrev 2020-08-23 19:57:37 följande:
    Jo. Nästan alla människor både historiskt och globalt var/är trångbodda. Det gick bra. Det är idag vi har fått för oss att vi måste ha eeeeeegentid hela tiden och att det är bra att isolera våra barn. Vi är däggdjur och flockdjur.

Förr hade man ingen möjlighet att skilja sig och kvinnor fick bita ihop.
    Förr fanns inte preventivmedel och abort, detvar bara att ta emot de barn som kom även om man inte hade råd.

Förr fanns fanns ingen antibiotika soch simpla infektioner kunde bli väldigt allvarliga. (jag skulle kunna fortsätta med exempel men stoppar här)

MEN, det gick bra! Vi är bara så bortsämda nuförtiden.

• Anonym (Förr)
    Anonym (Fattar inte) skrev 2020-08-24 08:42:24 följande:

Helt seriöst, jag förstår inte, varför köper ni inte ett hus med fler rum & mer yta.
    Självklart till det pris man har råd med, och då längre ut, kanske tom får flytta från Stockholm till annan ort.

Köper att alla har olika ekonomiska förutsättningar & inte kan köpa hur som helst.

Jag kan inte se att ts har skrivit någon bostadsort. Hen kanske redan bor på en liten ort på landsbygden. 

VIsst, man får försöka vara positiv och göra det bästa av situationen, men man måste ändå få uttrycka att det inte är helt optimalt att bo trångt.

• Anonym (Förr)
    Glinda från Oz skrev 2020-08-24 13:20:18 följande:

Jag bor med min dotter (6 år) i en stor etta, det går jättebra. Hon har ?sitt rum? i sovalkoven med ett draperi, jag sover i garderoben (stor klädkammare sängen får precis plats)

Inte bara antal rum och kvadratmeter - planlösning och möblering gör också mycket för vad som upples som trångt. 

Bra att det går att lösa så bra för er. Inte alltid det fungerar att sova i en klädkammare, ibland är ventilationen usel . Om man inte har kläderna i klädkammaren behövs ju extragarderober istället, någonstans måste man ju förvara kläderna. 

• Anonym (Förr)

Att man inte dör är ett dåligt argument. De allra flest har högre anbitioner med sitt föräldrskap än ren överlevnad.

Sen kan jag väl hålla med om att man inte behöver jättestort. och att mindre barn inte har behov av eget rum.

• Anonym (Förr)
    Glinda från Oz skrev 2020-08-25 19:29:47 följande:
    Har jag sagt att det alltid går? Varför går du på mig? Istället för att konstatera det uppenbara att kläder måste förvaras någonstans kan du fråga hur vi har löst det!
    Det var inte alls min avsikt att gå på eller kritisera dig, jag skrev ju att det var bra att du fått det att fungera. Jag bara spekulerar rent allmänt.
  • Anonym (Förr)
    Glinda från Oz skrev 2020-08-25 19:29:47 följande:
    Har jag sagt att det alltid går? Varför går du på mig? Istället för att konstatera det uppenbara att kläder måste förvaras någonstans kan du fråga hur vi har löst det!
    Förresten, i fall du vill du får gärna berätta mer om hur du har organiserat i lägenheten
Svar på tråden En vuxen och två barn i en trea?