• Anonym (Smurfan)

En vuxen och två barn i en trea?

Behöver flytta och en trea det enda jag har råd med. Har två barn på heltid, 12 och 17. Tänkte att de får var sitt rum så inreder jag vardagsrummet på nåt sätt så har jag det som mitt rum. Kanske med nåt draperi som skiljer av.

Nån annan som är lite trångbodd? Hur har ni låst det?

• Svar på tråden En vuxen och två barn i en trea?
  • Anonym (TR)

Låter rimligt. Och om några år får du ta över 17-åringens rum.

Finns det stor klädkammare/garderob? Ibland kan man få in en säng där.

• PH76

Såklart inte ultimat men inget större problem skulle jag säga. Kolla på skåpsängar, de finns en hel del snygga och de är grymt praktiska.

• Anonym (Linda)

Jag hittade till slut en fyra, men funderade mycket kring hur det skulle funka om jag bara fick en trea. Det beror nog mycket på hur den är planerad. Om vardagsrummet är långt och det går att göra en sovalkov/avgränsning kan det funka. Jag såg också en äldre lägenhet med dörr till vardagsrummet, och då tänkte jag att det skulle gillas som mitt rum när dörren är stängd, dvs nattetid. (så barnen plus en kompisar/flickvän kan gå fritt till kök/badrum)
    Är det öppen planlösning och det inte går att dela av så känns det jobbigt med tonåringar som kanske har kompisar/partners när du vill sova.

• Anonym (En)

Jag har bott så i sex år med mina barn. Nu är de 15 och 12. De har varsitt rum och jag har min säng i vardagsrummet. Jag har även provat att ha bäddsoffa, men tycker inte att det är lika komfortabelt. Plus att det är lite jobbigt att bädda in och ut, även om det bara tar ett par minuter. Funkar utmärkt att ha det så. Nackdelen är att jag inte får plats med ett stort matsalsbord varken i köket eller vardagsrummet så vi kan vara max 8 personer som äter middag tillsammans.

• Anonym (loftsäng)

Jag har bott i en trea med mina barn hela deras liv. I början delade de så klart rum, men när de var 11 ville de ha eget, även om de fortfarande ofta sover tillsamman, nu när de är 13. De är tvilligar.

Jag köpte en loftsäng med skrivbord och garderob inbyggt och satte upp en gardinskena i taket att dela av med om det behövs.

• Anonym (Florence)

En släkting och en av mina kompisar har haft det så. De löste det på lite olika sätt pg hur resp lägenhet var planerad.
    En hade en trea med ett jättestort sovrum resp ett pytte pyttelitet. Hon gjorde så att barnen fick dela på det stora sovrummet som delades av med hjälp av hyllor (sk hyllrumsavdelare), i varsin halva hade de sedan säng, resp loftsäng, byrå, bokhylla, skrivbord. Själv tog hon det pyttelilla sovrummet som bara rymde en säng och en byrå.

Kompisen hade i stället en trea med två jämnstora sovrum. Barnen fick varsitt rum och själv inredde hon en del i vardagsrummet till sovrum för sig själv med hjälp av "soffsäng" (dagtid såg den ut som en soffa, ej bäddsoffa man behövde inte dra ut något eller vika upp något och de hade en vanlig hörnsoffa i andra delen av vardagsrummet) och hyllor.

• Anonym (fd trångbodd)

Har bott i två 1:or med sovalkov med ett barn. Barnet fick då sovalkovet som sitt "rum". I ena lägenheten hade jag loftsäng och i den andra en bäddsoffa för mig själv. Båda har sina för och nackdelar men båda funkar.

• Anonym (Ja)

Går väl alldeles utmärkt att låta barnen dela rum?

• Anonym (jepp)

Jag bor i 3:a  70kvm sedan 11 år tillbaka då jag lämnade barnens mamma. 13 och 17 år i egna rum. Jag delat av v-rummet med sov och tv-del. 
    Funkar jättebra.

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (Ja) skrev 2020-08-22 15:38:41 följande:

Går väl alldeles utmärkt att låta barnen dela rum?

Nej, inte vill en 17-åring dela rum med en liten 12-åring heller.
Svar på tråden En vuxen och två barn i en trea?