• Anonym (TS)

    Varför kom denna lag om att man inte kan se sina barns journaler efter de fyller 13 år?

    Detta är bara besvärligt.

    Varför finns denna lag/regel?

    När man har barn med diagnoser som behöver mediciner pga sina svårigheter är detta ett jävla meck.

    Man måste vara 18 år för att få hämta medicin på apotek, men jag som vårdnadshavare ska inte kunna se eller förnya recept via 1177. Mellan 13-15 år kan ingen av oss läsa journalen heller. Inte barnets själv ens... Vad är detta för påhitt?

  • Svar på tråden Varför kom denna lag om att man inte kan se sina barns journaler efter de fyller 13 år?
  • MsFry

    För att barn i utsatt situation (dvs med kassa föräldrar) ska kunna få medicin mot exvis könssjukdomar eller preventivmedel utan att det tar hus i helvete hemma. Patientintegritet liksom.

  • Anonym (Hm)
    MsFry skrev 2020-08-22 15:54:16 följande:

    För att barn i utsatt situation (dvs med kassa föräldrar) ska kunna få medicin mot exvis könssjukdomar eller preventivmedel utan att det tar hus i helvete hemma. Patientintegritet liksom.


    Men varför från just 13 år?
  • Anonym (Hm)

    Jag tycker inte heller att den lagen är bra. Men som med många andra lagar är det väl en ogenomtänkt lag.

  • fjanten
    Anonym (Hm) skrev 2020-08-22 15:57:02 följande:

    Men varför från just 13 år?


    Är väl ovanligt att vara sexuellt aktiv innan 13.
  • Anonym (Skydd)
    Anonym (Hm) skrev 2020-08-22 15:57:02 följande:
    Men varför från just 13 år?
    För att man anser att barnet vid den åldern är moget nog att ta (vissa) beslut själv. Jag förstår att det är frustrerande i sådana fall som ditt men lagen finns till av en god anledning som MsFry skrev. 
  • Drottningen1970
    fjanten skrev 2020-08-22 16:04:12 följande:

    Är väl ovanligt att vara sexuellt aktiv innan 13.


    Och om man är sexuellt aktiv som 13 åring så är det väl skitviktigt att jag som ansvarig vårdnadshavare får veta det och därmed har möjlighet att skydda mitt barn från olämpligheter.

    Problemet med utsatta barn och hedersproblematik fåt man liksom lösa på andra sätt än att blockera normala föräldrar från att få superviktig information.
  • fjanten
    Drottningen1970 skrev 2020-08-22 16:08:26 följande:

    Och om man är sexuellt aktiv som 13 åring så är det väl skitviktigt att jag som ansvarig vårdnadshavare får veta det och därmed har möjlighet att skydda mitt barn från olämpligheter.

    Problemet med utsatta barn och hedersproblematik fåt man liksom lösa på andra sätt än att blockera normala föräldrar från att få superviktig information.


    Jag håller inte med.
  • Anonym (Hm)
    Drottningen1970 skrev 2020-08-22 16:08:26 följande:

    Och om man är sexuellt aktiv som 13 åring så är det väl skitviktigt att jag som ansvarig vårdnadshavare får veta det och därmed har möjlighet att skydda mitt barn från olämpligheter.

    Problemet med utsatta barn och hedersproblematik fåt man liksom lösa på andra sätt än att blockera normala föräldrar från att få superviktig information.


    Instämmer fullt! Man kan inte kollektivt bestraffa ALLA föräldrar för vad en minoritet sysslar med.
  • Anonym (Hm)
    fjanten skrev 2020-08-22 16:13:09 följande:

    Jag håller inte med.


    Det är alla föräldrars skyldighet att skydda sina barn. Så hur kan du inte hålla med?!

    En 13-åring är långt ifrån myndig. Fram tills dess är det föräldrarnas ansvar och skyldighet (om de är lämpliga) att vara delaktiga i sina barns liv och få information om barnets sjukvård.

    När barnen är myndiga. DÅ kan barnet ansvara för sina egna journaler.
  • Anonym (K)

    För att det är integritetskränkande förmodar jag.

Svar på tråden Varför kom denna lag om att man inte kan se sina barns journaler efter de fyller 13 år?