• Idun17

    Skydda SGI

    Studerar i vanliga fall, men har nu 2 veckor där jag är helt ledig, och ena veckan har jag tagit ut föräldraledighet (i samband med inskolning). Men andra veckan är det ingen inskolning och jag har ju ingen rätt att ha barnen på förskolan (ena barnet 1 år) om jag inte studerar/jobbar/arbetssökande. Jag har inte tänkt igenom det förrän nu, men får man skriva in sig på arbetsförmedlingen på måndag för att sedan inte vara arbetssökande igen måndagen efter (då mina studier börjar igen)? För jag kan ju inte ta ut föräldrapenning när barnen är på dagis.


     


    Alltså, jag vill ju inte förlora skyddet för min SGI genom försäkringskassan, därför är ju egentligen enda alternativet att skriva in sig på arbetsförmedlingen? För att ha barnen hemma en vecka och ta ut föräldrapenning, känns inte som ett alternativ när vi precis har haft inskolning :/ Någon som vet?

  • Svar på tråden Skydda SGI
  • Anotherone

    Det finns en regel om att ifall man studerat före sommaren och har för avsikt att göra det även till hösten, så är ens SGI skyddad över lovet. MEN jag har aldrig berörts av den regeln själv så jag vet inte om den kommer med andra förbehåll också.
    Enklast är väl att du anmäler dig som arbetssökande så är du säker. Sen börjar du studera veckan därpå och då är det inte relevant längre för då studerar du ju. Eller så ringer du FK först och hör efter.

  • cosinus

    du kan inte ta vanlig fp för den tiden barnet är på dagis.

    Men...

    Blanda in lägstanivådagar i ekvationen så blir det roligare. Dessa kan man ta bara man avstår någon timmes arbete så barnet kan gå 6 timmar per dag på dagis och du kan vara fl 2, ta en hel dag och skydda din SGI.

  • Anonym (G)

    Skriv in dig som arbetssökande. Det kan du göra online. Du kommer där dessutom kunna fylla i att du börjar studera om en vecka och kommer inte behöva ha något fysiskt samtal med af.

    Studerade du (minst halvtid) före sommaren så är din sgi också skyddad.

    Alternativt. Du lägger lägstanivådagar de dagar barnen är på förskola, eftersom du då kan lägga en hel dag även om barnen bara är hemma ett par timmar

Svar på tråden Skydda SGI