• Anonym (Hur?)

    Fråga till pedagoger - förskola - Gården - problem

    Jag är en relativt nyanställd (förskollärare) på en lite större förskola. Jag behöver hjälp, tips, råd angående en arbetssituation. 
    Vi är flera syskonavdelningar som delar på en gård. Problemet som jag tycker är svårt att komma åt är: Pedagoger (4 -7st) från flera avdelningar samlas rätt lätt i mitten av gården, står/sitter och pratar med varandra. Det händer att de går runt och tittar vad barnen gör, gungar något barn, återvänder till mitten och fortsätter pratar med varandra. Jag har inte sett någon utav dom leka med något barn på gården. Flera är klädda i "fina" kläder.  De ser inte vad barnen gör i delar utav gården som har lite skymda hörnor. Det här är både barnskötare och förskollärare som har detta "arbetssätt" och det är pedagoger med lång erfarenhet.
    Barnen från de här avdelningar har varit på gården varje dag från ca mitten utav mars. De har varit på en handfull utflykt utanför gården under den här tiden.

    Jag har jobbat på 3-4 olika förskolor och har ibland sett liknande attityder som de här pedagogerna har, men den här förskolan tar priset. Det är så många som gör så här på denna förskola och jag känner mig ensam i att se det här är ett problem.

    Cheferna är inte på plats varje dag så de ser inte det här.

    Hur tar man upp det här på ett bra sätt med antingen chefer eller de här kollegorna?
     

  • Svar på tråden Fråga till pedagoger - förskola - Gården - problem
  • anonym2005

    Ja, detta är ett "problem" som finns på i stort sett alla förskolor, har jag förstått.

    Jag ser det även på min arbetsplats (förskola), det enda jag upplever att man kan göra själv är att ta upp det på arbetslagsmöte eller med chefen, samt se till att du inte gör likadant själv.

  • Anonym (Eivor)

    Men är det verkligen pedagogernas uppgift, att leka med barnen? Jag trodde deras uppgift på gården var att övervaka barnens lek?

  • Anonym (Hur?)
    anonym2005 skrev 2020-08-23 19:35:15 följande:

    Ja, detta är ett "problem" som finns på i stort sett alla förskolor, har jag förstått.

    Jag ser det även på min arbetsplats (förskola), det enda jag upplever att man kan göra själv är att ta upp det på arbetslagsmöte eller med chefen, samt se till att du inte gör likadant själv.


    Jag har också sett liknande beteende på andra förskolor. Men hur tar man upp det utan att låta gnällig, kritisk? 
  • anonym2005

    Vårt ansvar är dels att hålla uppsikt över barnen, men även så mycket annat som att till exempel vara delaktiga, närvarande och utforskande tillsammans med barnen i deras lek och lärande.

  • Anonym (Hur?)
    Anonym (Eivor) skrev 2020-08-23 19:40:08 följande:

    Men är det verkligen pedagogernas uppgift, att leka med barnen? Jag trodde deras uppgift på gården var att övervaka barnens lek?


    De övervakar inte ens barnens lek. Det händer konflikter mellan barnen, material som förstörs i skymda hörnor. Barn som utesluts (mobbas) eftersom pedagogerna inte hör vad sägs.
  • anonym2005
    Anonym (Hur?) skrev 2020-08-23 19:43:23 följande:

    Jag har också sett liknande beteende på andra förskolor. Men hur tar man upp det utan att låta gnällig, kritisk? 


    Förslagsvis försöker man lägga fram det på ett sakligt sätt, att man har observerat fenomenet bland personalen. Utan att peka ut någon, och be dem lyfta det på arbetslagsmötena.
  • anonym2005
    Anonym (Hur?) skrev 2020-08-23 19:45:19 följande:

    De övervakar inte ens barnens lek. Det händer konflikter mellan barnen, material som förstörs i skymda hörnor. Barn som utesluts (mobbas) eftersom pedagogerna inte hör vad sägs.


    Då är det ju dags att du pratar med chefen, om de dessutom inte känner till det så behöver de ju få veta det. Annars kan det ju inte bli någon förändring.
  • Anonym (Hur?)
    anonym2005 skrev 2020-08-23 19:46:59 följande:
    Då är det ju dags att du pratar med chefen, om de dessutom inte känner till det så behöver de ju få veta det. Annars kan det ju inte bli någon förändring.
    Det här är svårt, jag har faktiskt tagit upp det här med en av cheferna vad jag sett, att pedagoger samlas och står och pratar med varandra rätt ofta. Och svaret jag fick var att: Du får väl säga till de här pedagogerna att de sprider ut sig på gården om du tycker att det är ett problem. Jag har inte hört några klagomål om detta förut. 

    Kände mig totalt sågad.
    Jag trivs med mitt arbetslag och min avdelning (vi går ofta iväg på utflykt) men lider med de andra barnen som blir utsatta för detta. Mina kollegor har jobbat här rätt länge och de är aktiva med barnen och tycker också att detta är ett problem. Men de vågar inte ta upp det med cheferna.
  • Anonym (Mamma)

    Just pga den här frågan skrev jag till Skolverket, angående ansvar för tillsyn osv. Svaret jag fick var att det inte finns reglerat i skollagen, så även om personalen har ansvar för att barnen ska få den tillsyn som behövs, att de inte skadas eller skadar sig själva/någon annan, så är det väldigt mycket upp till varje enhet att avgöra vad som är behövlig nivå. Skrämmande!

  • Anonym (Mamma)

    TS, börja dokumentera. Det är det bästa. Endera dagen kan du anmäla förskolan till SI, antar jag att det är som gäller även för fsk och inte bara vanliga skolor. Dokumentera också incidenter som inträffar pga att personalen står i klunga på det där sättet, t ex att barn blir mobbade, gör sig illa eller vad det är. Hade de varit mer utspridda hade barnen känt sig tryggare och dessutom mer övervakade att det finns någon vuxen som säger ifrån.

  • Anonym (Louise)

    Ja, det har blivit fiiint att vara "pedagog" på "förskolan" när arbetsuppgifterna i grund och botten går ut på att sköta ordningen och se till att dagisbarnen inte gör sig illa och helst får i sig mat.

    När man är "pedagog" är det lite för fult att göra det som behövs här och nu. Så har det tyvärr blivit på många ställen.

  • Anonym (dagisdoris)

    Arbetsuppgiften är att bedriva planerad genomtänkt pedagogisk verksamhet enligt en läroplan, lägga grunden för lärandet och förbereda barnen för skolan. Att bara drälla på gården duger inte.

    Men så som beskrivs här ser det ut på vår förskola också. Personalen står eller sitter och antingen snackar eller blippar på sina mobiltelefoner och barnen springer runt. Nån sällsynt gång har de planerat nånting och då är det typ att gå till en dunge eller till köpcentrumet(!) och låta barnen drälla lite där istället. Vad är pedagogiskt med det? Vad är det meningen att barnen ska lära sig? Ingen vet.

    Vet inte varför det ska kallas förskola eller förskollärare. Det devalverar bara orden.

  • Anonym (Också ny)

    Jag är också nyutbildad och på min första arbetsplats jag tycker det finns ett värde i att backa som vuxen och låta barnen leka själva och bara vara. Låta de upptäcka och hantera sociala situationer på egen hand med en vuxen i närheten. Man kan också observera och dokumentera vad som händer när de har fri lek. Det finns också ett värde i att byta ord med sina kollegor, diskutera något man just sett, göra en snabbreflektion, informera om saker. Så det kan hända mycket viktiga, medvetna och bra saker när en pedagog till synes bara står eller snackar med kollegan.

    Det du beskriver låter tyvärr som något helt annat. Jättetråkigt. Mitt tips är att du använder de här exemplen du har för att påpeka att ni tillsammans måste vara mer närvarande och koll i hörnen och hjälpa barnen i sociala situationer. Om det inte hjälper så tycker jag du ska vända dig till chefen igen med samma konkreta exempel och förklara att de sakerna sker och att du påpekat det för dina kollegor men får inget gehör.

    Såhär ska det inte vara. Utevistelse är inte en betald rast åt pedagogerna.

  • Anonym (Lekstuga)
    Anonym (Hur?) skrev 2020-08-23 19:45:19 följande:
    De övervakar inte ens barnens lek. Det händer konflikter mellan barnen, material som förstörs i skymda hörnor. Barn som utesluts (mobbas) eftersom pedagogerna inte hör vad sägs.
    Har personalen inga riktlinjer hur jobbet ska göras eller vad som gäller på jobbet? De har väl en utbildning eller fått instruktioner vid anställning? ... 
  • Hyllemor

    Jag jobbar också på förskola. Om jag hade varit du, så hade jag tagit upp den här problematiken under nästa APT. Det är väl egentligen bästa forumet för sådant där.

  • EpicF
    Anonym (Eivor) skrev 2020-08-23 19:40:08 följande:

    Men är det verkligen pedagogernas uppgift, att leka med barnen? Jag trodde deras uppgift på gården var att övervaka barnens lek?


    Ja, självklart är det deras uppgift. De ska vägleda, vara behjälpliga med lek, se till så att ingen blir utanför, vara delaktiga i barnas lek och även i barnens lärande som är endel av leken.
  • Anonym (hemmafru)

    Du beskriver i princip alla dagis. Hur fin en fröken än är älskar hon inte ditt barn som sitt eget... Bara du gör det. 

  • Anonym (Hur?)

    Tack för lite feedback. Jag ska försöka ta upp det på något sätt. Det värsta är att jag är så irriterad och känner mig förbannad på de här pedagogernas attityder och även min chefs. 
    Men som jag skrev är jag relativt nyanställd och jag pratade med biträdande chef och det är hon som mest ansvarar för den här förskolan. Det verkade som hon kände att jag kritiserade henne. Jag var kanske lite opsykologisk mot biträdande chefen när hon svarade mig att jag skulle be kollegorna sprida sig på gården. Jag menade på att jag som nyanställd inte skulle ha det som arbetsuppgift utan att det var väl hennes uppgift som chef att leda arbetet. Jag skulle nog inte ha sagt så. Det blev väldigt sura miner efter det.

    Jag ska se om jag kan dokumentera på något sätt eller försöka prata med rektorn för enheten.

    Är det någon som här som har varit i en liknande situation? Hur löstes det?

  • Anonym (Anonymt)

    Ring chefen och var riktigt förbannad, berätta att du är en förälder som noterat detta vid ett tillfälle och därefter gått förbi/iakttagit gården flera gånger och att det då alltid ser ut.

    Om du tror att chefen känner igen din röst så be din make/förälder etc ringa.

    Så slipper du själv stöta dig med kollegorna.

    Jag ringde själv (som förälder på riktigt) mitt barns förskola då jag sett en av barngrupperna i en lekpark (som ligger väldigt nära en sjö) där pedagogerna hade väldigt dålig uppsikt över barnen. Pedagogerna stod som du beskriver det i en klunga i mitten och tittade inte ens på barnen.

    Förskolechefen lät uppriktigt ledsen och menade att så får det inte alls vara både med tanke på säkerhet och att de inte följer den pedagogiska plan barnen har rätt till. Hon lovade att prata med de pedagoger som var med och sa att hon tog allvarligt på det här och tackade för samtalet.

    Tycker absolut du ska agera TS, antingen som egen person eller påhittad förälder.

Svar på tråden Fråga till pedagoger - förskola - Gården - problem