• anonym2005

Fråga till pedagoger - förskola - Gården - problem

Ja, detta är ett "problem" som finns på i stort sett alla förskolor, har jag förstått.

Jag ser det även på min arbetsplats (förskola), det enda jag upplever att man kan göra själv är att ta upp det på arbetslagsmöte eller med chefen, samt se till att du inte gör likadant själv.

• anonym2005

Vårt ansvar är dels att hålla uppsikt över barnen, men även så mycket annat som att till exempel vara delaktiga, närvarande och utforskande tillsammans med barnen i deras lek och lärande.

• anonym2005
    Anonym (Hur?) skrev 2020-08-23 19:43:23 följande:

Jag har också sett liknande beteende på andra förskolor. Men hur tar man upp det utan att låta gnällig, kritisk? 

Förslagsvis försöker man lägga fram det på ett sakligt sätt, att man har observerat fenomenet bland personalen. Utan att peka ut någon, och be dem lyfta det på arbetslagsmötena.
  • anonym2005
    Anonym (Hur?) skrev 2020-08-23 19:45:19 följande:

De övervakar inte ens barnens lek. Det händer konflikter mellan barnen, material som förstörs i skymda hörnor. Barn som utesluts (mobbas) eftersom pedagogerna inte hör vad sägs.

Då är det ju dags att du pratar med chefen, om de dessutom inte känner till det så behöver de ju få veta det. Annars kan det ju inte bli någon förändring.
Svar på tråden Fråga till pedagoger - förskola - Gården - problem