• jageanonymis

Kontrollerande föräldrar

Hej!

Jag är en tjej på 23 år. Jag har under hela mitt liv haft stora problem med mina föräldrar. Jag är även ensambarn så det gör ju saken tusen gånger värre.

Min mamma är väldigt orolig av sig och min pappa är väldigt arg av sig, med dåligt tålamod t.ex.

Jag träffade en kille för 2 år sen och de hatar honom. De hatar allt med honom men ger mig aldrig konkreta exempel på varför. Det är bara fel på honom enligt dem.

Mina föräldrar har väldigt stort kontrollbehov och det i sin tur har lett till att jag inte talar sanning alla gånger till dem, tyvärr. Det är väl egentligen mitt fel och ingen annans, men jag ser mina föräldrar som bovarna också. Hade inte de varit så fruktansvärt kontrollerande och jobbiga hade jag ju kunnat säga sanningen hela tiden.

Mina föräldrar har börjat gå i krissamtal hos en psykolog för att lära sig hantera ?lögnerna?. Tydligen hade psykologen sagt att mina föräldrar måste ifrågasätta mig mer och få mig ur allt, allt allt ALLT! Jag blir panikslagen. Kan en psykolog verkligen säga så? Låter det verkligen troligt? Jag känner mig gråtmild och ångestfylld. Jag vet inte vad jag ska göra längre. Dom ger mig sån jävla ångest. Mår illa.

Är allt mitt fel?

• Svar på tråden Kontrollerande föräldrar
  • Tow2Mater

Men du är ju vuxen! Distansera dig lite från dem och be dem tagga ner, har du flyttat hemifrån? om inte så är det ju dags.

• jageanonymis

Jag flyttade hemifrån för 2 år sen. De vill inte tagga ner och distanserar jag mig blir dom värre

• Anonym (flytta)

Flytta långt.

• No Logo

Istället för att ljuga om saker du tycker att de inte har att göra med tycker jag att du ska säga att du inte vill svara/prata om det för det är privat. Håll på din integritet!

• Anonym (jag med)

Jag förstår att du tycker att det är jobbigt att de är kontrollerande. Jag själv flyttade hemifrån när jag var 19 och fram tills jag var 23 år så undanhöll jag väldigt mycket information om mitt privata liv för mina föräldrar, eftersom det kändes som att de la sig i alldeles för mycket. De hade åsikter om precis allt! Om hur jag städade, om vilken tid jag gick och la mig (trots att jag hade flyttat hemifrån) om vad jag hade på mig, om allt, allt, allt. Jag började också ljuga.

När jag var 23 år så flyttade jag ihop med en kille. Min mamma gillade inte honom alls (vilket jag idag förstår, för det var en väldigt konstig kille jag var ihop med) men när jag flyttade ihop med honom, så sa jag till min mamma att jag visste att hon inte gillade honom och sa att jag om hon vill att jag ska vara ärlig mot henne, så måste hon sluta klanka ner på min kille, på mitt hem, på allt. Det är faktiskt inte hon som är tillsammans med min kille.

Det hjälpte faktiskt, även om det tog en tid för min mamma att återfå förtroendet för mig. Jag sade att jag visste att jag ibland hade "överdrivit" eller "förskönat" vissa saker, och att jag skulle sluta med det, om hon i sin tur slutade komma med sina "råd" och "åsikter" hela tiden. Jag berättade helt lugnt för henne hur jobbigt det hade varit för mig, och jag visade mig också sårbar genom att berätta varför jag hade ljugit om vissa saker och jag erkände också saker som hon visste att jag hade ljugit och jag berättade omständigheterna kring dessa så att hon skulle förstå. Ibland förstod hon inte, men jag var bara tydlig med att NU berättar JAG och du kan ha åsikter om det hela, men om jag fortsättningsvis ska vara ärlig mot dig, så måste du bara acceptera att vad som är gjort är gjort.

Jag är 36 år idag och jag och min mamma har en kanonbra kontakt. Vi kan gå ut på krogen och ta ett glas vin, eller laga en middag ihop eller prata i tre timmar i sträck i telefon. När jag var 23 år så trodde jag aldrig att det någonsin skulle bli så, men det blev så genom att vi tillsammans återfick förtroendet för varandra. Ibland kan jag fortfarande få säga åt henne att "det här har du faktiskt inte med att göra", och oftast räcker det, för att hon ska backa. Dessutom förstår jag henne alltmer också och jag förstår den oro som hon hade för mig när jag var yngre. När mina lögner eskalerade, så eskalerade också hennes oro. Jag förstod inte alls att hon var orolig då. Idag har jag förstått att det var fruktansvärt för henne med. 

Mitt råd till dig är att faktiskt lägga korten på bordet och säga: "Ja, jag har ljugit. Jag fattar att det här är svårt för er. Det är lika svårt för mig. Vill du prova att lösa det, så är jag med." Det bästa för er är kanske att faktiskt boka tid hos familjerådgivning eller liknande. Det kan säkert funka, för då är det någon utomstående som drar i det och ser till att ni kan prata lugnt och sansat, utan bråk och utan att din mamma kör över dig.

• Drottningen1970

Nej en psykolog säger inte så.

Du måste börja ta ansvar för din egen tillvaro. Sluta ljug och svara att du inte vill svara på integritetskränkande frågor som em vuxen

Människa.

• Anonym (Tessi)

Känner lite igen det här från ett annat inlägg. Är det så att du har npf och bor hemma? Du är ju myndig och bör kunna kapa med dem annars?

• Anonym (Z)

Dina föräldrar går i krissamtal hos psykolog för att hantera dina lögner? Ursäkta, men ingen av er verkar riktigt kloka i skallen. Du är 23, väx upp och visa lite integritet. Sluta ljug och svara att det inte angår dem istället om frågan är obekväm.

Flytta så långt bort som möjligt, du kan till exempel plugga något. Ta med dig din boyfriend.

• MRAKas

Det är något här...

När ett barn har växt till sig så pass att det är 5 år sedan det blev myndigt, då borde dynamiken mellan barn/förälder för länge sen ändrats drastiskt.

Du är en egen självständig och vuxen individ, du står inte på något sätt i beroendeställning till dina föräldrar längre. Ni bör se varandra som jämlikar.
    Det som dina föräldrar säger till dig idag är inte regler, det är råd.

Med detta sagt så gör du absolut klokt i att dra lärdom och nytta av dina föräldrars livserfarenhet i många lägen.

För det råkar inte vara så att du bara är vuxen "på papper" o fortfarande blir försörjd av föräldrarna på något sätt?

• Connys Värld
    MRAKas skrev 2020-08-29 00:38:11 följande:

1. Det är något här...

2. När ett barn har växt till sig så pass att det är 5 år sedan det blev myndigt, då borde dynamiken mellan barn/förälder för länge sen ändrats drastiskt.

3. Du är en egen självständig och vuxen individ, du står inte på något sätt i beroendeställning till dina föräldrar längre. Ni bör se varandra som jämlikar.
    Det som dina föräldrar säger till dig idag är inte regler, det är råd.

4. Med detta sagt så gör du absolut klokt i att dra lärdom och nytta av dina föräldrars livserfarenhet i många lägen.

5. För det råkar inte vara så att du bara är vuxen "på papper" o fortfarande blir försörjd av föräldrarna på något sätt?

1. Japp, en dysfunktionell familj.

2. Varför? Nu har det inte gjort det, trots allt.

3. Om två personer i en familj på tre, går till en psykolog så är det jämlikt, oavsett hur du tycker det "bör" vara.

4. Ibland är även föräldrar värdelösa, så jag vette fan vilka "lärdomar" och "livserfarenheter" just du syftar till.

5. Det är ganska troligt att föräldrarna och dotterns situation är nödvändig för familjens fortlevnad.

En borderline-familj är alltid en borderline-familj.
  • Anonym (päronen)

Nej, allt är inte ditt fel.

Kan förstå om du ljög om du kände dig trängd/anklagad ifall de snokade/försökte bestämma över dig, men du kan vara ärlig om du vill. De kan ändå inte bestämma över dig eller välja vem du ska vara med om du inte låter dem.
    Du är myndig och väljer själv vad du vill dela med dina föräldrar om ditt privatliv och du behöver inte säga något alls om du inte vill :).

Skit i vad deras psykolog säger. De har inte rätt att få ut något/pumpa dig på information om ditt liv.
    Du kan be om ursäkt att du ljög för dem om du känner för det, men du behöver inte säga mer eller berätta hur något egentligen är om du vill behålla det för dig själv.

Ju hårdare dina kontrollerande föräldrar pressar dig desto mer drar du dig undan, det fattar inte det. De får skärpa sig om de vill behålla dig i sina liv.

Du kanske kan skriva ett mail/brev till dem och berätta att du älskar/respekterar dem (om du gör det alltså) men du behöver göra egna val, leva ditt eget liv och att du önskar de litar på dig. Berätta att det gör dig ledsen att de inte litar på dig och att du behöver din frihet, du är vuxen, påminn dem om din ålder. 

Om inget funkar i längden; flytta långt bort, som trådskrivare ovan föreslår...

• Anonym (Tessi)

Är det du som har tråden "Föräldrar som inte litar på mig"?

• Anonym (asdf)
    jageanonymis skrev 2020-08-23 22:27:12 följande:

Hej!

Jag är en tjej på 23 år. Jag har under hela mitt liv haft stora problem med mina föräldrar. Jag är även ensambarn så det gör ju saken tusen gånger värre.

Min mamma är väldigt orolig av sig och min pappa är väldigt arg av sig, med dåligt tålamod t.ex.

Jag träffade en kille för 2 år sen och de hatar honom. De hatar allt med honom men ger mig aldrig konkreta exempel på varför. Det är bara fel på honom enligt dem.

Mina föräldrar har väldigt stort kontrollbehov och det i sin tur har lett till att jag inte talar sanning alla gånger till dem, tyvärr. Det är väl egentligen mitt fel och ingen annans, men jag ser mina föräldrar som bovarna också. Hade inte de varit så fruktansvärt kontrollerande och jobbiga hade jag ju kunnat säga sanningen hela tiden.

Mina föräldrar har börjat gå i krissamtal hos en psykolog för att lära sig hantera ?lögnerna?. Tydligen hade psykologen sagt att mina föräldrar måste ifrågasätta mig mer och få mig ur allt, allt allt ALLT! Jag blir panikslagen. Kan en psykolog verkligen säga så? Låter det verkligen troligt? Jag känner mig gråtmild och ångestfylld. Jag vet inte vad jag ska göra längre. Dom ger mig sån jävla ångest. Mår illa.

Är allt mitt fel?

Det är inte bra för ens relationer att ljuga men man har ingen skyldighet att avslöja saker om sig själv till andra. Olika människor har olika strategier när de får obekväma frågor. Vissa svarar undvikande, andra svarar att de inte vill prata om det kanske med tillägget att det är för privat, andra byter samtalsämne eller säger ingen kommentar. Du behöver känna efter hur mycket du är bekväm med att dela med dig av till dina föräldrar och komma på en strategi du ska använda dig av när du känner dig för obekväm för att svara. Det kan vara någonting helt ärligt "jag känner mig inte bekväm med att diskutera det här med dig".
  • AndreaBD

Jag har en mamma som är sån. Till slut flyttade jag till ett annat land. Resultatet blev ju att hon inte fick se sina barnbarn mer än högst en gång om året. Nu när hon är 90 år och dement, börjar hon i några ljusa moment förstå vad hon har gjort för fel. Innan dess så insisterade hon bara att det är hon som hade rätt. 

• PeterW88

Du är nog inte den enda som upplever av att ha typ kontrollerande föräldrar då jag bor "granne" med dem ute på landet utanför Uppsala.

Jag har inte bott hemifrån sen jag var 20 till 22 år gammal när jag gick på en folkhögskola med internat eller boende i södra Dalarna efter gymnasiesärskolan i Uppsala (för min autism enligt papper och uppgifter som jag vill bränna bort). På grund av bristande utbildning, så fick jag aldrig någon rätt nivå på gymnasiet och tog det på Komvux efter en diskussion om varför mitt liv har blivit som det har blivit, jag var både arg och ledsen för att jag inte fick det rättvist, så jag blev tårögd av besvikelse och beslutsamhet att ändra på hela mitt liv och har därför i flera år velat flytta ut för att sen skära av kontakten eller bli mer distanserad mot mina föräldrar.

• Anonym (Äldre nu)

Jag är över40 år och mina föräldrar är fortvarande kontrollerande och oroliga om jag skulle festa.

Svar på tråden Kontrollerande föräldrar