• Kråksången

När vet man att det är dags att ringa soc?

Bara att slänga iväg en anonym anmälan.

• Kråksången
    Anonym (orolig) skrev 2020-08-25 09:02:35 följande:

Jag vet verkligen inte. Jag känner instinktivt att något är fel i skriket. Jag har aldrig hört ett barn skrika så. Samtidigt känns det ruttet att anmäla om något inte är fel och så kanske man förstör något, särskilt sedan de inte kan svenska och det kanske blir missförstånd. 

Då ser du till att anmäla, något är ju uppenbarligen fel.

Även om den första anmälan inte ger något så fortsätt att hålla koll och anmäl igen och igen. Inget barn ska behöva fara illa och skit i resten av idioterna som tycker att man inte ska bry sig.
  • Kråksången
    Orangebeans skrev 2020-08-25 10:05:40 följande:

Varför anonymt? Ni borde kunna stå för era anmälningar. Kan/vågar ni inte det så ge fan i att anmäla. Borde inte vara tillåtet med anonyma anmälningar.

Jag har stått för dom anmälningar jag gjort själv. Men då är jag inte någon liten nyponros själv utan kan utan problem ta den fighten som blir med knarkande föräldrar och ett par riktigt vidriga pappor som slagit sina barn. Alla har inte min uppväxt eller min attityd. Just nu har det exempelvis hos en familj som anmält gått helt åt helvete, grannen skjuter med luftgevär mot deras katter och även rakt över huvudet på barnbarnen. Ena grannen fick nog och sålde huset.
  • Kråksången
    Anonym (Alternativ) skrev 2020-08-25 20:25:59 följande:

Istället för att anmäla tycker jag du istället kan:

1. Knacka på om barnet skrikit i mer än en timme och fråga om allt står rätt till.

2. Bjuda över de på fika för att välkomna de i Sverige/vara en trevlig granne och på så vis får en lite tydligare bild om allt verkar ok.

Hoppas att du visar samma välvilja om du hör en kvinna skrika i panik i över en timmas tid.
    Anonym (doom) skrev 2020-08-26 20:24:42 följande:

Jag ringde till slut polisen istället när jag hörde ett par bråka högljutt i flera timmar, dunsar och smällar medan ett barn gallskrek. De hade takfönster öppet så det hördes över hela gården.

Bra gjort.
Svar på tråden När vet man att det är dags att ringa soc?