• Anonym (Fundersam)

    Bilder på barnet på bekantas sociala medier

    Jag och min sambo har bestämt att vi inte vill ha vårt barn på sociala medier av flera anledningar, men främst integritets skäl. Båda vi har väl ungefär 90 följare på exempelvis Instagram men har ändå bara lagt upp någon enstaka bild och då bakifrån/på handen, dvs inga ansiktsbilder. Detta känns rätt för oss.

    När bekanta börjar träffa bebisen känns det inte som om de tar våran önskan med respekt, ?men den här kan jag väl få lägga upp!! Snälla??, och sen efterföljande tjat i dagar.

    Många av våra bekanta har betydligt fler följare, vissa över flera tusen, men verkar ändå inte förstå varför vi bestämt vad vi bestämt. Vi ska försöka vara tydligare att berätta och även innan, så vi kan ta en bild där vårt barn är bakifrån om det nu är väldigt viktigt att få lägga upp något på vårt barn på deras sociala medier...

    Vi ska snart skicka ut inbjudan till dop och vill skriva det redan där, så att alla vet vad som gäller. Hur kan vi formulera oss så det är väldigt tydligt och konkret men ändå inte otrevligt. Vi tillåter absolut att våra bekanta och släkten tar bilder, det är alltså endast sociala medier vi vill undvika.

    Någon som tänker i liknande banor, och hur gjorde ni? Stötte ni också på lika mycket ?motstånd?? Känns jobbigt att behöva säga till sina vänner flera gånger och vill inte göra någon arg/irriterad/ledsen, men det är väldigt viktigt för oss.

    Tar tacksamt emot tankar, tips och erfarenheter.

  • Svar på tråden Bilder på barnet på bekantas sociala medier
  • Anonym (Vänligt men bestämt och bekräfta vid OSNING)

    "Vi ber er vänligt, men bestämt, att inte lägga upp nagra bilder pa vart barn pa sociala medier. Var vänlig att bekräfta att ni är inforstadda i detta när ni OSAR, senast ??.09.2020."

    Sen kan ni ju skicka en av er fint komponerad bild, med barnet bakifran, till alla gaster som medverkat. Da far de ju ett minne, men man ser inte barnets ansikte.

  • Anonym (Självklart)

    Ni ska inte behöva säga nåt. Man lägger inte ut bilder på andras barn som inte brukar göra det själva.

    Om någon skulle råka göra det är det bara att säga till så tar dom bort. Kommer garanterat inte göra om det.

  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Vänligt men bestämt och bekräfta vid OSNING) skrev 2020-08-25 16:44:26 följande:

    "Vi ber er vänligt, men bestämt, att inte lägga upp nagra bilder pa vart barn pa sociala medier. Var vänlig att bekräfta att ni är inforstadda i detta när ni OSAR, senast ??.09.2020."

    Sen kan ni ju skicka en av er fint komponerad bild, med barnet bakifran, till alla gaster som medverkat. Da far de ju ett minne, men man ser inte barnets ansikte.


    Tack för tipset, något sådant ska jag absolut skriva med. Känns skönt att förhoppningsvis slippa säga till så många. Och att själva välja ut en bild och skicka till alla gäster är ju också en bra tänkt!
    Anonym (Självklart) skrev 2020-08-26 00:23:41 följande:

    Ni ska inte behöva säga nåt. Man lägger inte ut bilder på andras barn som inte brukar göra det själva.

    Om någon skulle råka göra det är det bara att säga till så tar dom bort. Kommer garanterat inte göra om det.


    Det trodde jag också, men redan de andra bekanta som var hos oss la upp på Snapchat vilket min sambo fick ta tag i när vi såg det då jag inte orkade. Vi är väl de andra/tredje paret i umgängeskretsen som får barn vilket gör det väldigt ?nytt? och ?intressant? för de andra.

    Kan tillägga att de äldre som hälsat på samt de som redan har barn har inte lagt upp någon bild, utan endast frågat om dom exempelvis får fotografera när dom håller hen för privat minne, vilket vi såklart tycker är helt okej! Så kanske något med den yngre generationen att allt ska postas online
  • Anonym (Camilla)

    Det är långt ifrån självklar att inte lägga upp bilder. Gissar att några är genuint glada för babyn medan det tyvärr finns en hel del som ska visa sig själv duktiga. Alltså hälsar på och kanske gett en present mm. Hålla liv insikt eget flöde.

    Usch vad elak jag är...

    Tycker absolut att ni kan informera om det på dopinbjudan. Jag skulle hålla en mildare ton än vänligt men bestämt. Något i stil med att berätta att ni har beslutat att babyn inte ska synas ute på social media och ett önskemål om att respektera det beslutet.

  • Anonym

    Och här sitter jag och undrar vad det spelar för roll, det är en BEBIS!
    Och bebisar är rätt lika allihop.

  • AnnaSthlm

    Era kompisar lägger ut bilder för att få likes och/eller tjäna pengar på sociala media. Du behöver vara ganska bestämd, det är ingen ovanlig sak att man inte vill ha bilder på barnen på nätet. Inga bilder på ansiktet kan ni gott ha som regel. Så antingen läggs ingen bild ut eller så får folk täcka ansiktet med en smiley, om det är en gruppbild.

  • Pascal
    Anonym skrev 2020-08-26 11:08:11 följande:

    Och här sitter jag och undrar vad det spelar för roll, det är en BEBIS!

    Och bebisar är rätt lika allihop.


    Det är en MÄNNISKA. Skulle du vilja ha dina bebisbilder spridda över nätet så vem som helst kan se dom? Det är ungefär som att man öppnar upp ens privata fotoalbum för alla att se. Tror inte folk tänker på det ens när dom lägger ut bilder på Facebook och Instagram. Alla borde få ha rätt att bestämma själv om man vill synas där eller inte, så även barn.
  • Anonym (Kärring mot strömmen)

    De personer som ni vet inte lyssnar får ni säga till redan när de sliter fram kameran: "Snälla ta inga bilder på vårt barn, vi vill inte att det läggs ut något online".

    Andra behöver inte fatta varför ni vill ha det så, de behöver bara visa respekt nog att kunna hörsamma era önskemål.

  • Physalis

    Min mamma var förvånansvärt trögfattad när min bror informerade om att de inte ville ha bilder av deras barn på sociala medier.

    Det krävdes ett långt samtal av mig för att hon skulle fatta att inga bilder inte betyder "men de jag redan lagt upp måste ju få vara kvar" eller "men bara en bild gör ju ingenting" eller "men hon fyller ju år" eller någon annat försök till att undkomma beslutet.

    Man får vara hård och rak helt enkelt så att de fattar att det är allvar och att det inte är ok att hitta på ursäkter till varför det är ok för just dem.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (A)
    Anonym (Kärring mot strömmen) skrev 2020-08-26 12:29:21 följande:
    De personer som ni vet inte lyssnar får ni säga till redan när de sliter fram kameran: "Snälla ta inga bilder på vårt barn, vi vill inte att det läggs ut något online".

    Andra behöver inte fatta varför ni vill ha det så, de behöver bara visa respekt nog att kunna hörsamma era önskemål.
    Håkker med
  • Anonym
    Pascal skrev 2020-08-26 12:23:48 följande:
    Det är en MÄNNISKA. Skulle du vilja ha dina bebisbilder spridda över nätet så vem som helst kan se dom? Det är ungefär som att man öppnar upp ens privata fotoalbum för alla att se. Tror inte folk tänker på det ens när dom lägger ut bilder på Facebook och Instagram. Alla borde få ha rätt att bestämma själv om man vill synas där eller inte, så även barn.
    En bebis är en människa, visst det har du rätt i.
    Men alla bebisar ser ungefär likadana ut.

    Själlv skulle jag inte bry mig, nej.
    Inte så länge det handlar om en bebis som inte går att identifiera om man inte är barnets föräldrar eller allra, allra närmaste.
    Inga problem.

    Är inte jämförbart med fotoalbum dock. Det tror jag nog att du förstår om du tänker efter.
  • Anonym (.)
    Anonym skrev 2020-08-27 11:37:57 följande:
    En bebis är en människa, visst det har du rätt i.
    Men alla bebisar ser ungefär likadana ut.

    Själlv skulle jag inte bry mig, nej.
    Inte så länge det handlar om en bebis som inte går att identifiera om man inte är barnets föräldrar eller allra, allra närmaste.
    Inga problem.

    Är inte jämförbart med fotoalbum dock. Det tror jag nog att du förstår om du tänker efter.
    Tänk utanför din egen lilla box. Alla kanske inte är exakt som du?
Svar på tråden Bilder på barnet på bekantas sociala medier