Inlägg från: Anonym (Dea) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Dea)

Mogen för förskola?

Anonym (3 år) skrev 2020-08-25 23:55:30 följande:

3 år helt klart. Sedan vet jag inte om det berodde på förskolan i sig eller på hans mognadsnivå.

Min son började i förskola när han var precis 2 år. Han grät varje dag, hade seperationsångest, ont i magen och utvecklade selektiv mutism. Han gick runt med sitt gosedjur, grät inte ens högt, utan bara tysta tårar, och lekte inte med någon under hela tiden han gick på den förskolan.

När han var 3,5 år gammal så bytte vi förskola på grund av en flytt. Plötsligt blev han en helt annan unge. På den nya förskolan kunde de inte föreställa sig att de på den gamla förskolan aldrig ens hade hört honom prata eller att han inte lekte med någon alls. Redan efter andra dagen på den nya förskolan så undrade han varför jag var kvar (under inskolningen, så de uppmuntrade mig att gå) och därefter pratade han så pass mycket att de fick be honom att vara tyst i samlingen och inte sjunga så högt och samma dag kom han hem med massor av fina teckningar från barn som tyckte att han var rolig och ville bli hans kompis. Innan dess hade ingen alls velat vara med honom för att han var så "konstig." 

Men varför lät ni barnet gå kvar så länge när han uppenbarligen vantrivdes så? Hade ni kontakt med BUP? Nu får man ju långt ifrån hela bilden av ditt inlägg men baserat på det du skriver så är det ju vansinnigt att låta barnet gå kvar när det visar så allvarliga tecken på att inte må bra.
Svar på tråden Mogen för förskola?