• Anonym (Kalas)

    Måste man bjuda alla?

    Det är snart dags för första kalaset för dottern. I fjol blev det inget kalas eftersom jag i samband med hennes födelsedag var gravid och väldigt sjuk. Vi lovade därför ett kalas till årets födelsedag. På grund av pandemin valde vi att minska ner kalaset till fyra gäster och att ha det utomhus. På så vis behöver inga föräldrar vara med och vi föräldrar behöver inte heller "frottera" oss med fler barn än nödvändigt.

    Vi har nu förstått, bakvägen, att det är fel. Så gör man inte på vår förskola. Antingen bjuder man alla flickor på avdelningen, eller i alla fall alla flickor födda samma år. Vi har förvisso bara bjudit flickor från avdelningen, men födda olika år.

    På avdelningen går 10 flickor och vi har bjudit fyra av dem.

    Är det så ovanligt upplägg?

  • Svar på tråden Måste man bjuda alla?
  • Anonym (Valfritt)

    Man måste ingenting vad gäller kalas. Man har kalas eller inte, man bjuder vem man vill eller inte vill. Blir folk sura så får dom bli.  

  • Anonym (Kalas)
    Drottningen1970 skrev 2020-08-26 19:03:13 följande:

    Alla eller mindre än hälften är det som gäller...


    Jag räknade om barnlistan och såg att det var 14 flickor, så vi klarar oss med marginal.
  • Anonym (Kalas)
    Drottningen1970 skrev 2020-08-26 19:04:46 följande:

    Men om man inte bjuder alla så delar man ut inbjudningarna privat. Absolut inte via facket på dagis. Big nono...


    Sms.
  • Drottningen1970
    Anonym (Kalas) skrev 2020-08-26 19:05:37 följande:

    Sms.


    Anonym (Kalas) skrev 2020-08-26 19:05:17 följande:

    Jag räknade om barnlistan och såg att det var 14 flickor, så vi klarar oss med marginal.


    Då har du inte brutit några sociala spelregler.
  • Anonym (partytime)

    Om det är bra väder, har ni funderat på att ha det utomhus så kanske det är ännu mindre risk för smittspridning?

  • Anonym (Jag)
    Drottningen1970 skrev 2020-08-26 19:04:46 följande:

    Men om man inte bjuder alla så delar man ut inbjudningarna privat. Absolut inte via facket på dagis. Big nono...


    Håller med dig men barn pratar. Barnen som blivit bjudna kommer prata om kalaset på förskolan även om man delar ut inbjudningar privat, de barnen som inte bjudits kommer känna sig utanför och det är mobbning.

    Jag tycker som TS skrev, antingen bjuder man alla flickor eller ingen alls så ingen behöver känna sig bortvald och utanför.
  • Anonym (Kalas)
    Anonym (partytime) skrev 2020-08-26 19:11:52 följande:

    Om det är bra väder, har ni funderat på att ha det utomhus så kanske det är ännu mindre risk för smittspridning?


    Som jag skrev i TS, ska vi ha det utomhus.
  • Anonym (A)
    Anonym (Jag) skrev 2020-08-26 19:20:55 följande:
    Håller med dig men barn pratar. Barnen som blivit bjudna kommer prata om kalaset på förskolan även om man delar ut inbjudningar privat, de barnen som inte bjudits kommer känna sig utanför och det är mobbning.
    Jag tycker som TS skrev, antingen bjuder man alla flickor eller ingen alls så ingen behöver känna sig bortvald och utanför.
    Håller med
Svar på tråden Måste man bjuda alla?