• Mittandrajag

Min fru vill sällan, självkänslan har havererat

Jag är en medelålders man, fru, tre barn, villa, helt ok jobb och svenssonliv i största allmänhet. Vi har varit tillsammans i över 20 år. Hyfsat jämlika. Visst gör hon mer hushållsarbete och är familjens huvudprojektledare, men tycker inte det är så konstigt eftersom hon själv valt att arbeta deltid.

Sexlivet har i mitt tycke varit på sparlåga i åtminstone 15 av dessa år, alltså sedan vi fick vårt första barn. Med sparlåga menar jag inte att vi inte har sex, för det har vi, någon gång i månaden eller två. I somras på min semester fick vi till det två gånger, nu var det tre veckor sedan sist.

Egentligen är det nog inte frekvensen som är värst utan hela situationen runt själva sexet. Hon bestämmer, jag får absolut inte ta initiativ. Lördag morgon. HON vill helst köra det klassiskt och snabbt, en snabbis in och ut. Känns ofta som hon vill få det gjort. Jag sulle gärna skippa just in-ut-biten om jag ska vara ärlig, ser hellre att hon smeker sig och onanerar tillsammans med mig eftersom jag inte kan ge henne orgasm (och jag tänder ju på att se henne komma!). Sex för mig behöver absolut inte vara penetration, jag har dessutom börjat få potensproblem. När vi väl har sex känner jag mig fumlig och nervös, får till och med hjärtklappning ibland, vet inte varför.

Övriga dagar är hon trött. Men tid att surfa och läsa finns alltid. Självklart inte i vårt sovrum eftersom det så skönt att sova själv.

Jag har fått usel självkänsla. Ibland slår det slint i huvudet på mig och jag blir sur, grinig, ledsen och extremt frustrerad och det leder till bråk och ännu mindre samliv. Hon tycker att jag tjatar och förstår inte varför hon ska behöva motivera ett nej, undrar om jag vill ha sex med en tjej som inte vill och det vill jag ju inte.men tycker samtidigt att man kanske kan bjuda till också? Jag blir som ett barn till slut i de här diskussionerna, säger saker jag inte menar och ångrar men när jag får en sån där "blackout" av frustration så får det inte att stoppa. Jag känner mig bortvald, äcklig och oattraktiv.

Vi har gått i parterapi, men det hjälpte inte alls. Vad ska jag göra? Har jag orimliga förväntningar på sexlivet efter 20 år?

• Svar på tråden Min fru vill sällan, självkänslan har havererat
  • Bjoer
    Anonym (Stina) skrev 2020-08-28 16:41:30 följande:
    Lust är inget man förhandlar om eller gör avtal om och inget man kan tvinga på någon annan.
    Nej, men man kan förhandla om och göra avtal om att båda ska försöka påverka sin lust, anstränga sig för att hitta den och att få igång sexlivet. Som det verkar nu är TS fru helt enkelt inte intresserad och använder bortförklaringar som att "sex när jag inte vill är våldtäkt", som att det ens är det TS vill. Lösningen på problemet är ju inte att hon har sex mot sin vilja, utan att hon vill ha mer sex! TS självkänsla och mående har, förståeligt, fått en törn av att inte längre vara åtrådd. TS fru verkar inte bry sig om detta. Det är ett svinigt beteende. 
  • Anonym (Stina)
    Bjoer skrev 2020-08-31 14:09:04 följande:

Nej, men man kan förhandla om och göra avtal om att båda ska försöka påverka sin lust, anstränga sig för att hitta den och att få igång sexlivet. Som det verkar nu är TS fru helt enkelt inte intresserad och använder bortförklaringar som att "sex när jag inte vill är våldtäkt", som att det ens är det TS vill. Lösningen på problemet är ju inte att hon har sex mot sin vilja, utan att hon vill ha mer sex! TS självkänsla och mående har, förståeligt, fått en törn av att inte längre vara åtrådd. TS fru verkar inte bry sig om detta. Det är ett svinigt beteende. 

Det är inte det mista svinigt att ha tappat lusten till en man. Att sitta och gråta för att man inte får utnyttja en annan människas kropp för att fixa sin dåliga självkänsla är svinigt.
  • Bjoer
    Anonym (Efter utflugna barn) skrev 2020-08-28 23:47:40 följande:
    Jag saknar sex, jag saknar att vara som i en bubbla med min man, bara han och jag. Men när dagen är slut så är jag både mentalt och fysiskt slut. Då har jag inget mer att ge av mig själv. För så ser sex ut för mig. Även om det är njutningsfullt så innebär sex att jag behöver ge av mig själv. Jag behöver vara fokuserad, engagerad, samtidigt som min slutkörda kropp måste tåla ytterligare stimuli fast den säger nej.

Hade jag haft en mindre arbetsbörda rent generellt i livet så hade jag och min man haft sex varje vecka. Hade vi inte haft barnen så hade vi haft sex varje vecka. Så såg det ut innan vi fick barnen och min kärlek och attraktion till min man är inte mindre nu än den var då.
    Men handlar inte det här lite om prioriteringar? Om du är slut när dagen är slut och inte orkar då, varför vänta med sex till sist på dagen? Varför prioritera att andra saker blir gjorda och sex inte blir av istället för tvärt om? Prioritera sex först och sen, om du orkar, göra andra saker? För, handen på hjärtat, hur mycket av dina dagliga uppgifter utanför jobbet måste verkligen göras? Går det inte att sänka ambitionsnivån något för att få tid och ork med ett bra samliv?
  • Bjoer
    Anonym (Stina) skrev 2020-08-31 14:27:55 följande:
    Det är inte det mista svinigt att ha tappat lusten till en man. Att sitta och gråta för att man inte får utnyttja en annan människas kropp för att fixa sin dåliga självkänsla är svinigt.
    Well, nu var det ju inte det jag skrev. Det sviniga är att inte ta problemet på allvar och försöka lösa det. Det sviniga är att inte bry sig om att ens partner mår dåligt. Det är liksom en sak att inte lyckas få tillbaka sin lust trots att man försöker och anstränger sig och något helt annat att bara skita i att försöka över huvud taget.
  • Anonym (Stina)
    Bjoer skrev 2020-08-31 14:30:55 följande:

Well, nu var det ju inte det jag skrev. Det sviniga är att inte ta problemet på allvar och försöka lösa det. Det sviniga är att inte bry sig om att ens partner mår dåligt. Det är liksom en sak att inte lyckas få tillbaka sin lust trots att man försöker och anstränger sig och något helt annat att bara skita i att försöka över huvud taget.

Vi vet som sagt inget om vad TS fru går igenom och vad hon har jobbat med mentalt i detta. Vi har bara TS version och det jag läst av hur han resonerar gör mig inte det minsta förvånad över att frun har tappat lusten. Nu har jag visserligen en flickvän men om hon skulle framföra liknande resonemang som TS gör så skulle vårt sexliv också dö ut.
  • Anonym (Buset)
    Anonym (tyvärr) skrev 2020-08-31 07:41:14 följande:

Fast om du läser personens andra inlägg så framgår det att det finns fysiska orsaker till att hon har svårt med sex. Det måste man ha lite förståelse för.

Jag har inte läst hennes andra inlägg. Det jag menade med det jag skrev var att jag är helt övertygad om att när man kommer med sådana ursäkter är det för att man egentligen inte vill. Då är ser bättre att erkänna det och att försöka göra någonting åt det än att gömma sig bakom ursäkterna. Bästa sättet att tappa bort varandra i en relation är att inte vara ärliga.
  • Anonym (Buset)
    Anonym (Tuppis) skrev 2020-08-30 21:57:18 följande:

Shit! Blir inget ligga hos er ikväll tror jag....

Haha, det kanske man kan tro. Men det ordnade sig tillslut.
  • Anonym (Buset)
    Anonym (Stina) skrev 2020-08-31 05:51:51 följande:

Det får du gärna bli.

Alla jurister jag känner har helt enkelt en mycket bättre förmåga att uttrycka sig i tal och skrift än vad du uppvisar i dina inlägg. Även jag skulle bli mäkta förvånad om du är jurist och kvinna. Luktar bittert nättroll lång väg.

Snarare anpassar jag mitt sätt att skriva till miljön. Varför ska jag uttrycka mig på samma sätt på familjeliv som när jag skriver i mitt arbete? Det är totalt onödigt. Jag tror att du behöver se över varför du kommer med ursäkter och göra någonting åt det nu. Ni kommer tappa bort varandra - tro mig. Lyder du mitt råd kommer du komma ihåg mig och tacka mig. Då kommer du slippa bitterhet eller att komma på att din man varit med någon annan eller att kärleken mellan er helt försvunnit och ingenting är kvar att rädda.
  • theotherone

Till TS: Så här tror jag.

Så som du beskriver ditt förhållande (minus sexbiten) tror jag de flesta par har det efter tillräckligt många år ihop. Skillnaden är att i många förhållanden så innebär livssituationen efter 20 års förhållande inte nödvändigtvis att sexlivet drabbas. I många förhållanden lyckas man faktiskt fortsätta att ligga med varandra trots all yttre påverkan som barn, jobb, ekonomi, samt diverse bekymmer och åkommor innebär.

Vad jag vill ha sagt är att jag tror du kan vända ut och in på dig fullständigt i ditt sökande efter vad det är som gör att ni inte ligger med varandra, men det är en helig graal som du aldrig kommer att hitta. Som flera sagt innan, antingen accepterar du att livet är som det är, eller så bryter du upp och börjar leta efter någon som passar dig bättre. Bägge scenarierna är dessvärre obekväma, men jag tror inte det går att undvika faktum. Jag är själv i en liknande situation och står själv i valet och kvalet över vad som är viktigast i livet. Livet är orättvist! För vissa innebär familjen en idyll, för andra ett vägval där man tvingas välja mellan sina egna behov och att vara en bra man/fru/pappa/mamma.

• Anonym (Stina)
    Anonym (Buset) skrev 2020-08-31 19:44:37 följande:

Snarare anpassar jag mitt sätt att skriva till miljön. Varför ska jag uttrycka mig på samma sätt på familjeliv som när jag skriver i mitt arbete? Det är totalt onödigt. Jag tror att du behöver se över varför du kommer med ursäkter och göra någonting åt det nu. Ni kommer tappa bort varandra - tro mig. Lyder du mitt råd kommer du komma ihåg mig och tacka mig. Då kommer du slippa bitterhet eller att komma på att din man varit med någon annan eller att kärleken mellan er helt försvunnit och ingenting är kvar att rädda.

Med tanke på att jag är bisexuell och bor tillsammans med en kvinna förstår jag inte vad du samlar om. Har inget problem med sexlivet i min relation och väldigt svårt att se att vi kommer att få det då vi har väldigt lika livssyn och pratar väldigt öppet och ärligt med varandra och vi har en helt öppen relation och också haft två långa sexlösa perioder på grund av sjukdom utan att det gnölas om det. Tror dock fortfarande att du inte är jurist eller kvinna och det kan du aldrig ändra på, du skriver som ett nättroll och inget annat.
Svar på tråden Min fru vill sällan, självkänslan har havererat