• Anonym (TS)

    Hur dela boende vid 1 år?

    Ni som är separerade.

    Hur har ni gjort med boende för 1 åring?

    Som jag förstått rekommenderar man inte varannan vecka fören vid 3 år.

    Jag tycker det känns väldigt ostrukturerat för ett sånt litet barn att dela t ex 2/2/3. Då ska barnet flytta fram och tillbaka hela tiden endast pga att föräldrarna anser sig ha rätt till lika mycket tid med barnet.

    För mig är det viktigaste att det blir bra för barnet och inte vår lika rätt till umgänge.

    Hur har ni delat och hur kom ni överens?

    Här säger den andra föräldern hela boendet till hen eller 50/50, vilket jag inte tycker är passande när barnet är så pass litet.

  • Svar på tråden Hur dela boende vid 1 år?
  • Anonym (eee)

    Eftersom så små barn inte har så långt minne och inte har tidsuppfattningen som vi vuxna har, så är en vecka för länge. Det är därför man inte brukar rekommendera varannan vecka. 

    2/2/3 kan ev. kännas rörigt för vuxna men det är ju en väl utvecklad modell för mindre barn just pga ovan nämnda. Du skriver du vill göra det bästa för barnet men det låter mest som att du inte orkar tänka dig 2/2/3 för egen del. Dessutom är det ju bara ett tag, när barn är över 3 år  kan man börja förlänga perioderna .

    Visst kan barnet bo på ett ställe men då behöver ju den föräldern låta den andra komma på besök flera ggr i veckan, är inte det rörigare än 2/2/3?

  • Aliona
    Anonym (TS) skrev 2020-08-27 20:04:32 följande:

    För mig är det viktigaste att det blir bra för barnet och inte vår lika rätt till umgänge.


    Det bästa för barnet är väl att ha like tillgång till båda sina föräldrar? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (eee) skrev 2020-08-27 20:20:06 följande:

    Eftersom så små barn inte har så långt minne och inte har tidsuppfattningen som vi vuxna har, så är en vecka för länge. Det är därför man inte brukar rekommendera varannan vecka. 

    2/2/3 kan ev. kännas rörigt för vuxna men det är ju en väl utvecklad modell för mindre barn just pga ovan nämnda. Du skriver du vill göra det bästa för barnet men det låter mest som att du inte orkar tänka dig 2/2/3 för egen del. Dessutom är det ju bara ett tag, när barn är över 3 år  kan man börja förlänga perioderna .

    Visst kan barnet bo på ett ställe men då behöver ju den föräldern låta den andra komma på besök flera ggr i veckan, är inte det rörigare än 2/2/3?


    Ja fast när man läser på om forskning kring umgänge osv så finns det inget som tyder på att små barn måt bättre av 2/2/3 än att bo mer hos den ena och träffa den andra oftare t ex. Snarare tvärtom. Det är ett så pass litet barn som ska anpassa sig till olika boenden och personer. En två nätter hos en med en rutin kring nattning, två nätter hos den andra etc. Olika tider läggningen sker också t ex.

    Barn behöver rutiner t ex.

    Mitt förslag är att barnet har sitt fasta boende hos den ena föräldern, vi kan kalla denne 1. Förslagsvis den som tagit föräldraledigheten mest och varit hemma med barnet fram tills nu. Den andra föräldern (2) kan hämta från dagis ett/två gånger i veckan och barnet åker sedan till förälder 1 igen innan sovdags. Varannan helg kan barnet sova över hos föräldern 2, två nätter från fredag till söndag. Alternativt att förälder 1 eller 2 åker till den andra och hälsar på där.
  • Anonym (TS)
    Aliona skrev 2020-08-27 21:11:42 följande:

    Det bästa för barnet är väl att ha like tillgång till båda sina föräldrar? 


    Ja. Men det bästa för barnet är inte att hatta hit och dit. Utan det är väl föräldrarna som ska hatta hit och dit i sånt fall.
  • Anonym (2-2-3)
    Anonym (TS) skrev 2020-08-27 22:06:01 följande:

    Ja fast när man läser på om forskning kring umgänge osv så finns det inget som tyder på att små barn måt bättre av 2/2/3 än att bo mer hos den ena och träffa den andra oftare t ex. Snarare tvärtom. Det är ett så pass litet barn som ska anpassa sig till olika boenden och personer. En två nätter hos en med en rutin kring nattning, två nätter hos den andra etc. Olika tider läggningen sker också t ex.

    Barn behöver rutiner t ex.

    Mitt förslag är att barnet har sitt fasta boende hos den ena föräldern, vi kan kalla denne 1. Förslagsvis den som tagit föräldraledigheten mest och varit hemma med barnet fram tills nu. Den andra föräldern (2) kan hämta från dagis ett/två gånger i veckan och barnet åker sedan till förälder 1 igen innan sovdags. Varannan helg kan barnet sova över hos föräldern 2, två nätter från fredag till söndag. Alternativt att förälder 1 eller 2 åker till den andra och hälsar på där.


    Gissar att du är förälder 1 då? Klart du känner såhär, men man kan ha liknande rutiner hos två föräldrar och det går alldeles utmärkt att köra 2-2-3 och få det tryggt för barnet. Det som gör det tryggt är ju att båda föräldrarna är positiva till upplägget. Är du negativ så kommer det per automatik inte fungera. Du kommer tolka in reaktioner Hos barnet utifrån din Uppfattning om umgängesupplägget.
  • Anonym (Ll)

    Ok gissar också att du är nr1. Det är naturligt att vilja vara med sitt barn varje dag särskilt när det är så litet. Det är ju det som är det mest sorgliga och jobbiga med separation, att man mister tid med barnet. Så är det säkerligen också för förälder 2. För barnet är det bäst, om det är fungerande föräldrar, att ha nära kontakt med båda och att det inte går för lång tid emellan, att barnet blir van vid att ibland hämtar mamma och ibland hämtar pappa, som det även är i familjer som lever tillsammans. Det är ju fortfarande ni båda som ska vara barnets trygghet och anknytningspersoner, eller?

  • Anonym (Of)
    Anonym (TS) skrev 2020-08-27 22:06:01 följande:

    Ja fast när man läser på om forskning kring umgänge osv så finns det inget som tyder på att små barn måt bättre av 2/2/3 än att bo mer hos den ena och träffa den andra oftare t ex. Snarare tvärtom. Det är ett så pass litet barn som ska anpassa sig till olika boenden och personer. En två nätter hos en med en rutin kring nattning, två nätter hos den andra etc. Olika tider läggningen sker också t ex.

    Barn behöver rutiner t ex.

    Mitt förslag är att barnet har sitt fasta boende hos den ena föräldern, vi kan kalla denne 1. Förslagsvis den som tagit föräldraledigheten mest och varit hemma med barnet fram tills nu. Den andra föräldern (2) kan hämta från dagis ett/två gånger i veckan och barnet åker sedan till förälder 1 igen innan sovdags. Varannan helg kan barnet sova över hos föräldern 2, två nätter från fredag till söndag. Alternativt att förälder 1 eller 2 åker till den andra och hälsar på där.


    Fast detta blir ju väldigt lite umgänge för förälder 2?

    Se istället till att ni har liknande rutiner.

    Vill du göra det bästa för barnet? Låt barnet bo i samma bostad och dela på en till bostad och flytta fram och tillbaka själva.

    Även i familjer där föräldrarna lever tillsammans så kan rutiner se olika ut när den ene eller andre föräldern tar ansvaret. Så jag tycker inte du ska oroa dig i onödan.

    Jag tycker det låter som att dina känslor för att inte ha barnet på heltid tar över.
  • Aliona
    Anonym (TS) skrev 2020-08-27 22:06:43 följande:

    Ja. Men det bästa för barnet är inte att hatta hit och dit. Utan det är väl föräldrarna som ska hatta hit och dit i sånt fall.


    Äh, barn vänjer sig snabbt! Även sammanboende föräldrar som delar på sysslorna gör ju olika tex vid läggning. 2-2-3 blir också snabbt en rutin för båda barnet och föräldrarna. Det du föreslår innebär ju dessutom också att barnet har olika rutiner på olika ställen.

    Visst, om ni vuxna tror att ni klarar av att flytta runt och låta barnet bo kvar så är ju det hedersvärt, men jag skulle gissa att det blir slitigt. Det finns en risk att det blir bråk om städning, att man har storhandlat i ena lägenheten ena dagen och kommer hem till andra dagen efter och toapappret och mjölken är slut, att det inte känns kul att dela boende när den andra drar hem nya flick- eller pojkvänner stup i kvarten osv.

    Jag tror dock att ditt upplägg är bra som en övergångsperiod så barnet gradvis får vänja sig, kanske några månader, och sen övergå till 2-2-3 och om några år till vv. Du höll ju med om att det bästa för barnet är båda föräldrarna men i ditt upplägg blir det avsevärt mindre tid hos förälder två.

    Det är synd att ni inte har delar lika på föräldraledigheten fram till nu. Om barnet inte har börjat på fsk än så kan det vara en idé att den förälder som tagit kortast ledighet är med barnet mer nu så de också får en chans att bygga upp en närmre relation.
  • Anonym (Motvalls)
    Anonym (TS) skrev 2020-08-27 22:06:01 följande:

    Ja fast när man läser på om forskning kring umgänge osv så finns det inget som tyder på att små barn måt bättre av 2/2/3 än att bo mer hos den ena och träffa den andra oftare t ex. Snarare tvärtom. Det är ett så pass litet barn som ska anpassa sig till olika boenden och personer. En två nätter hos en med en rutin kring nattning, två nätter hos den andra etc. Olika tider läggningen sker också t ex.

    Barn behöver rutiner t ex.

    Mitt förslag är att barnet har sitt fasta boende hos den ena föräldern, vi kan kalla denne 1. Förslagsvis den som tagit föräldraledigheten mest och varit hemma med barnet fram tills nu. Den andra föräldern (2) kan hämta från dagis ett/två gånger i veckan och barnet åker sedan till förälder 1 igen innan sovdags. Varannan helg kan barnet sova över hos föräldern 2, två nätter från fredag till söndag. Alternativt att förälder 1 eller 2 åker till den andra och hälsar på där.


    Jag tycker att du resonerar helt fel. Ska barnet bo mer hos den ena föräldern än hos den andra så tycker jag att barnet ska bo mer hos den förälder som vart minst föräldraledig - det är ju den föräldern som behöver stärka och bygga upp sin relation till barnet. Medan förälder 1 behöver stiga tillbaka. Många byter ju dessutom föräldraledig vid ca ett år, om man nu inte vill skola in så tidigt.

    Men allra bäst tror jag ändå är 2/2/3. Lika tid med vardera föräldern.
Svar på tråden Hur dela boende vid 1 år?