Inlägg från: Anonym (På barnens sida) |Visa alla inlägg
  • Anonym (På barnens sida)

Vad gör ni föräldrar tillsammans när barnet/barnen har somnat?

Anonym (lol) skrev 2020-08-29 00:10:36 följande:

Vilka 1-2 TIMMAR!?! När gör du/ni hushållsarbete? Planerar veckans mat och inköp? Koordinerar veckans scheman och aktiviteter? Förbereder inför morgondagen?

En normal vardag hos oss...

Den ena stiger upp kl 05, tar hand om hunden och personlig hygien, och förbereder frukost och åker iväg till jobb kl 06

Den andre stiger upp vid 0630 (om inte barn är uppe tidigare), ser till frukost äts, hygien, kläder, lämnar på skola/förskola/hunddagis. Sedan handla, hem,  ta ett lass tvätt, förbereda middagen, plocka undan och kolla av morgondagen (gympakläder, läxor osv). Iväg till jobb kl 10.

Den ena hämtar hund och barn från fritids ca kl 17 (försöker ta en ordentlig promenad hem så hund och barn får frisk luft), lagar mat, hjälper med läxor, hjälper barnen med deras sysslor (duka/duka av, plocka undan leksaker, packa väskor inför morgondagen och kläder framme).

Person två kommer hem ca 1930, umgås med barnen en stund, nattar barnen, promenerar hunden.

Person ett lägger sig ca 21. Person två lägger sig ca 23.

Ett barn vaknar vanligtvis (5 av sju nätter i veckan) vid 03-04. Barnet ska sova i sin egen säng, men det kan bli många turer mellan föräldrarnas sovrum och barnets rum, innan barnet somnar om.

Ett annat barn håller på att avvänja nattblöja och behöver ofta byta sängkläder någon gång mellan 03-06.

Förlåt, men måste. Du får inte lämna ditt barn på förskolan och sedan åka hem/handla eller vad som. Skäms på dig! Blir mörkrädd för hur vissa inte verkar bry sig om sina barn, eller andra bättre alternativet, förhoppningsvis inte vet/förstår hur det är på en förskola och därför lämnar sina barn där mer än vad som behövs.
  • Anonym (På barnens sida)
    Anonym (lol) skrev 2020-08-29 09:10:38 följande:

Förlåt men det får jag visst; det är rektorn på förskolan som vill att de kommer in innan den pedagogiska verksamheten börjar. Det är alltså förskolan som vill ha dit dem då, inte vi föräldrar. Vi hade gärna haft de barnen hemma ytterligare en timme eller så för dagarna är långa nog för dem. Lägg dig inte i vad vi föräldrar, vår förskola och vår kommun har för överenskommelser, utan sköt du ditt.

Okej, ber om ursäkt! Vi har väldigt stora problem med detta på förskolorna i det område där jag jobbar och det gör så ont i mig att se, för det är barnen som det går ut över. Vi måste hela tiden belysa hur viktigt det är för barnen att få vara med sina familjer och när jag nu för tredje gången på ett halvår fick höra i veckan att de inte vill att deras nyss fyllda 2åring ska få sova alls på förskolan "så att barnet ska somna med välling i soffan vid 17.30" så är jag förmodligen lite extra känslig. Jag reagerade för fort på den information som du skrev helt enkelt.
Svar på tråden Vad gör ni föräldrar tillsammans när barnet/barnen har somnat?