• Anonym (Vill röka)

Röker i smyg

När jag träffade min man i slutet av tonåren var jag rökare sen 4-5 år tillbaka. Han verkligen hatade att jag rökte och ställde ultimatum till mig att sluta vilket jag gjorde. Sen den dagen har jag tänkt på cigaretter nästan varje dag och nu har det gått 13 år. I somras när han var bortrest några dagar köpte jag cigg och insåg att jag vill röka, det var som att återse en gammal älskad vän. Sen dess har jag smygrökt när jag haft tillfälle men alltid haft stora marginaler så att mannen inte kunnat upptäcka det.

Jag vill verkligen kunna röka när jag vill trots alla hälsorisker som det medför. Nu när jag börjat igen i smyg inser jag hur mycket jag saknat att röka. Hur lägger jag upp det? Jag vill inte välja mellan min man som jag älskar och cigaretterna, jag vill ha båda. Att fortsätta smyga blir ohållbart då mina tankar är upptagna nästan hela tiden av att fundera på när jag kan röka nästa gång.

• Svar på tråden Röker i smyg
  • Anonym (Rök)

Vilken jobbig situation för dig. Jag vet inte, det låter riktigt drygt. Hoppas att du kommer på ett bra sätt att kunna röka på.

• Anonym (Rök)

Om du hade varit min kvinna så skulle du ha fått röka hur mycket du vill.

• Anonym (Rök)

Om jag verkligen, verkligen ville röka då undrar jag om jag inte skulle fundera på att byta man.

• Anonym (smoke 'em)

Oj, du låter verkligen "hooked" på rökandet, du tänker dagligen på det? 

Skulle du inte vilja sluta och slippa känslan av att konstant sakna rökandet?
    Det finns sätt att sluta så du slipper tänka på cigaretter, hypnos, KBT etc. Kan du berätta för din man hur mycket det gnager på dig, att du saknar det varje dag och måste hålla dig för att låta bli? Han borde väl kunna sympatisera och stödja dig om du vill sluta, ifall du vill det alltså?

• Anonym (ace)

Du kanske inte vill välja mellan cigg och man, men detta har ju varit en definierad parameter i er relation i åratal! Hade du varit min partner så hade ditt smygrökande talat om för mig att du redan valt bort mig och valt dina legala istället.

• Anonym (U)

Välj cigaretterna så att din man slipper dig och ditt missbruk.

• Anonym (rökavvänjaren)

Men måste det vara just cigg? Räcker det inte med nikotin?

För det är bara nikotinet som din hjärna vill ha, den behöver inte övriga ca 4000 kemiska ämnen (vara ca 75 är bevisat cancerframkallande och flera hundra är bevisat toxiska för levande celler).

Jag tror att din man kanske kunde acceptera att du använder nikotinprodukter, om han slipper stink-ciggen.

• Anonym (Rök)

Varför ska andra döma hennes val. Det måste väl hon få göra som hon vill. Vill hon röka så får hon få göra det.

Jag förstår hennes val.

• Anonym (rökavvänjaren)
    Anonym (Rök) skrev 2020-08-29 10:41:23 följande:

Varför ska andra döma hennes val. Det måste väl hon få göra som hon vill. Vill hon röka så får hon få göra det.

Jag förstår hennes val.

Ja varför ska man döma folk som tar för många Alvedon varje dag och gradvis förstör sin lever tills de får leversvikt, fast att de vet att det är kass?

Samma sak. Det är bara korkat, och korkade beteenden är oattraktiva.
  • Anonym (ace)
    Anonym (Rök) skrev 2020-08-29 10:41:23 följande:

Jag förstår hennes val.

Självklart så får hon röka precis så mycket hon vill! Det är som du säger hennes eget val. Men hon bryter en överenskommelse hon gjort med sin man och vägrar stå för att hon väljer detta svek. Vill hon välja sina droger så måste hon ta ansvar för att hon väljer bort sin man.
Svar på tråden Röker i smyg