• Anonym (Vill röka)

Röker i smyg

När jag träffade min man i slutet av tonåren var jag rökare sen 4-5 år tillbaka. Han verkligen hatade att jag rökte och ställde ultimatum till mig att sluta vilket jag gjorde. Sen den dagen har jag tänkt på cigaretter nästan varje dag och nu har det gått 13 år. I somras när han var bortrest några dagar köpte jag cigg och insåg att jag vill röka, det var som att återse en gammal älskad vän. Sen dess har jag smygrökt när jag haft tillfälle men alltid haft stora marginaler så att mannen inte kunnat upptäcka det.

Jag vill verkligen kunna röka när jag vill trots alla hälsorisker som det medför. Nu när jag börjat igen i smyg inser jag hur mycket jag saknat att röka. Hur lägger jag upp det? Jag vill inte välja mellan min man som jag älskar och cigaretterna, jag vill ha båda. Att fortsätta smyga blir ohållbart då mina tankar är upptagna nästan hela tiden av att fundera på när jag kan röka nästa gång.

• Svar på tråden Röker i smyg
  • Anonym (Berätta!)

Om du verkligen vill röka då måste du berätta. Finns inget alternativ. Förhoppningsvis respekterar han ditt val annars finns ju bara alternativet att du slutar röka. Ni kanske kan mötas i en kompromiss, du behöver väl inte röka ett paket om dagen? Det sämsta för ert förhållande vore ju att han kommer på dig med att smyga. Lycka till!

• Anonym (Juliet)

Nej, så pinsamt hur du beskriver din kärlek till "cancerpinnarna". Riktigt tragiskt.

Du kan ju börja med att tänka på hur du nu förstör på nytt dina lungor som torde ha hunnit återhämta sig riktigt bra på de 13 år du inte rökte. Sen kan du ju börja räkna ihop hur mycket pengar du kommer spendera om du fortsätter eller trappar upp din rökning. Och lägg till att du spenderar de pengarna för att du ska få mindre tid i livet med dina nära och kära. Känns det värt det?

Kunde du sluta en gång kan du sluta igen. Det finns absolut inget positivt med att röka, så sök hjälp om du inte kan ta steget på egen hand.

• Tow2Mater

Efter 13 år tillsammans borde ni ju kunna komma fram till en kompromiss om var, näroch hur du kan röka och inte. Prata med honom.

• Anonym (Vill röka)

Ja, jag måste försöka prata med mannen och jag behöver verkligen inte bli någon storrökare men vill ändå känna att jag kan röka några cigaretter varje dag och att det är okej även för honom.

• Anonym (Rök)

Ja gör det. Lycka till med det!

• Anonym (Rök)

Hur gick det för dig? Vad kom ni fram till?

• Anonym (Vill röka)
    Anonym (Rök) skrev 2020-09-01 17:31:12 följande:

Hur gick det för dig? Vad kom ni fram till?

Det var ett jobbigt samtal i söndags kväll. Mannen blev ganska chockad faktiskt och fattade inte att jag kunde få för mig att börja röka som 32-åring.... Jag lovade att försöka sluta (som jag vet att jag inte vill i nuläget) men att till dess inte smyga för honom. Jag har också lovat att hålla mig till max fem cigg per dag de dagar vi är tillsammans hemma. Skamkänslorna blandades med lättnad och det var så skönt att samma kväll kunna gå ut och röka fast mannen var hemma och framförallt har det smakat extra gott att kunna ta en morgoncigg efter frukosten de här två dagarna.
  • Anonym (Berätta!)
    Anonym (Vill röka) skrev 2020-09-01 17:58:26 följande:

Det var ett jobbigt samtal i söndags kväll. Mannen blev ganska chockad faktiskt och fattade inte att jag kunde få för mig att börja röka som 32-åring.... Jag lovade att försöka sluta (som jag vet att jag inte vill i nuläget) men att till dess inte smyga för honom. Jag har också lovat att hålla mig till max fem cigg per dag de dagar vi är tillsammans hemma. Skamkänslorna blandades med lättnad och det var så skönt att samma kväll kunna gå ut och röka fast mannen var hemma och framförallt har det smakat extra gott att kunna ta en morgoncigg efter frukosten de här två dagarna.

Bra att du berättade. Allt annat hade varit ett värre svek än att du börjat röka.
  • Anonym (smoke 'em)
    Starkt och bra gjort av dig att berätta för honom :).
  • Anonym (Rök)

Bra jobbat. Låter bra att ni kom överens och att du någon stans kan känna dig någorlunda nöjd.
Svar på tråden Röker i smyg