Inlägg från: Anonym (Vill röka) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vill röka)

Röker i smyg

När jag träffade min man i slutet av tonåren var jag rökare sen 4-5 år tillbaka. Han verkligen hatade att jag rökte och ställde ultimatum till mig att sluta vilket jag gjorde. Sen den dagen har jag tänkt på cigaretter nästan varje dag och nu har det gått 13 år. I somras när han var bortrest några dagar köpte jag cigg och insåg att jag vill röka, det var som att återse en gammal älskad vän. Sen dess har jag smygrökt när jag haft tillfälle men alltid haft stora marginaler så att mannen inte kunnat upptäcka det.

Jag vill verkligen kunna röka när jag vill trots alla hälsorisker som det medför. Nu när jag börjat igen i smyg inser jag hur mycket jag saknat att röka. Hur lägger jag upp det? Jag vill inte välja mellan min man som jag älskar och cigaretterna, jag vill ha båda. Att fortsätta smyga blir ohållbart då mina tankar är upptagna nästan hela tiden av att fundera på när jag kan röka nästa gång.

• Svar på tråden Röker i smyg
  • Anonym (Vill röka)

Ja, jag måste försöka prata med mannen och jag behöver verkligen inte bli någon storrökare men vill ändå känna att jag kan röka några cigaretter varje dag och att det är okej även för honom.

• Anonym (Vill röka)
    Anonym (Rök) skrev 2020-09-01 17:31:12 följande:

Hur gick det för dig? Vad kom ni fram till?

Det var ett jobbigt samtal i söndags kväll. Mannen blev ganska chockad faktiskt och fattade inte att jag kunde få för mig att börja röka som 32-åring.... Jag lovade att försöka sluta (som jag vet att jag inte vill i nuläget) men att till dess inte smyga för honom. Jag har också lovat att hålla mig till max fem cigg per dag de dagar vi är tillsammans hemma. Skamkänslorna blandades med lättnad och det var så skönt att samma kväll kunna gå ut och röka fast mannen var hemma och framförallt har det smakat extra gott att kunna ta en morgoncigg efter frukosten de här två dagarna.
  • Anonym (Vill röka)
    Anonym (Rök) skrev 2020-09-01 20:17:20 följande:

Bra jobbat. Låter bra att ni kom överens och att du någon stans kan känna dig någorlunda nöjd.

Jag känner mig jättenöjd :)
  • Anonym (Vill röka)
    Anonym (Undrande) skrev 2022-07-31 10:09:01 följande:
    Hej

Röker du fortfarande och i så fall hur mycket?
    Hur ser mannen på det nu efter ett tag?
    Ja, jag röker fortfarande och det är inga problem alls mellan mig och mannen om detta. Jag röker ganska få cigaretter varje dag och det räcker för mig.
  • Anonym (Vill röka)
    Anonym (Undrande) skrev 2022-07-31 17:27:42 följande:
    Så bra att han sansade sig.
    Hur har dina föräldrar m fl reagerat på att du började igen och att du vill röka?
    Det har inte varit några konstigheter. Jag har pratat mycket med mamma under årens lopp att jag saknar rökningen så hon blev inte särskilt förvånad ändå när jag började igen. Andra människor har väl undrat ibland men när jag berättat att jag varit rökare tidigare så fattar de att man kan hamna i beroendet igen.
  • Anonym (Vill röka)
    GetenAnita skrev 2022-07-31 13:46:48 följande:

Kanske använda vape i stället? samma sak men mindre lukt 

sen skulle jag nog ifråggsätta vad det är för fel på en karl som försöker styra alla dina livsval 

Är inte överdrivet förtjust i min mans snusande men har är vuxen och kan göra sina val 

Din man verkar ha lite kontrtollbehov 

Glömde svara dig. Tack för dina synpunkter.

Har testat vape av en kompis några gånger men det är inte min grej.

Vi var unga då och han såg nog saker väldigt mycket i svart och vitt. Under alla dessa år har jag nästan aldrig lyft ämnet med honom. Jag slutade ju och det var inte mycket mer med det oss emellan. Däremot ibland pratat med vissa kompisar, mamma och syrran om att jag kunde sakna ciggen.

Han har inget kontrollbehov och han vande sig snabbt vid min rökning och jag sköter det på ett bra sätt, dvs röker inte så mycket och tar alltid hänsyn till omgivningen.
  • Anonym (Vill röka)
    Anonym (lika dumt) skrev 2025-09-28 06:31:57 följande:

Röker du än och isåfall hur mycket är I typ samma läger men sigeln och 31år. Och har harft ett uppehåll på 8år min dotter på 15år böröjde för jag röker tyvär😢 men jag klara inte sluta nu tyvärr 

Ja, jag röker fortfarande och ungefär lika som när jag började igen. Ett paket räcker i ungefär tre dagar så 6-7 cigg per dag. Mer när jag festar.
  • Anonym (Vill röka)
    Anonym (A) skrev 2025-10-01 17:31:27 följande:
    Smyger du fortfarande
    Nej, det var väldigt längesen.
  • Anonym (Vill röka)
    Anonym (lika dumt) skrev 2025-10-01 23:22:18 följande:
    Var det skönt att kuna röka öppet?
    Ja, en oerhört stor lättnad.
  • Anonym (Vill röka)
    Anonym (Kim) skrev 2025-10-02 08:26:40 följande:

Ja du? Vad säger man? Har du funderat på varför du vill röka? Du beskriver det som ett slags kärleksförhållande och en sorg när du inte röker. Det är långt över ett nikotinberoende. Det sitter inte kvar i 13 år. Det är något annat. Tycker du ska försöka gå till botten med det istället för att fortsätta att röja. Risker mm vet du ju. 

Tror det handlar om att jag slutade mot min vilja.
  • Anonym (Vill röka)
    Anonym (Www) skrev 2025-10-05 20:21:55 följande:

Rökning är vidrigt. Den som röker år 2025 är tyvärr inte särskilt intelligent. 

Det kan man tro, men du vet ingenting om min intelligens. Visst, det är dumt att röka men det behöver inte betyda att jag inte är intelligent.
  • Anonym (Vill röka)
    Anonym (Hej) skrev 2025-10-04 23:33:06 följande:
    Cigarettrök luktar gott. Det är något man måste lära sig att tycka om.
    Ja, särskilt gott röker det när man vill röka men inte gör det.
  • Anonym (Vill röka)
    Anonym (.) skrev 2025-10-02 09:33:21 följande:
    Det var alltså ett medvetet tomt löfte för att få som du vill?
    Nja! Kanske att det var en vit lögn då men vi har pratat många gånger om det sedan dess och han är helt fine med min rökning.
  • Anonym (Vill röka)
    Anonym (Tillsammmans) skrev 2025-10-11 12:01:27 följande:

Om han verkligen älskar dig så bör inte ert förhållande påverkas nämnvärt av att du vill röka. Var ärlig och kom fram till en kompromiss.

Det har vi gjort och det fungerar smärtfritt.
Svar på tråden Röker i smyg