• barntokiggg

    Ni lite mer erfarna föräldrar - hur klä bebis i höst/vinter?

    Hej!

    Förstagångsförälder här till min lilla kille som blev en månad för 2 dagar sedan. Funderar mycket just nu på hur vi ska klä honom när det börjar bli kallare ute. Än så länge är det ju inte så farligt och en tjockare filt och mössa har funkat de stunder han vart ute om det vart något svalare (oftast i babyskyddet mellan hus-bil eller bil-bvc haha).

    Men om man börjar nu sep/okt så har vi en sådan här gosig overall från typ H&M (om ni förstår vad jag menar) och som vi fått av en vän som de ej hann använda till sin bebis som troligen kommer passa honom under de månaderna. Om bebis kommer mestadels spendera sin utomhustid i babyskyddet typ de sträckorna jag beskrev innan funkar en sådan då med typ en filt eller har ni något annat förslag? Skulle det regna eller blåsa väldigt mycket skulle man ju ändå täcka honom

    Sedan typ nov-jan för inte så mobil bebis ännu (4-6 månader), ska man då köra lager på lager med typ hans vanliga kläder, en gosig overall sen vindfleece overall och ett par tossar? Mössa och vantar med såklart.

    Kom gärna med tips hus ni klätt/klär era små! :)

  • Svar på tråden Ni lite mer erfarna föräldrar - hur klä bebis i höst/vinter?
  • S23

    Ska du bara mellan hus och bil så skulle jag säga att bebisen inte ens behöver ytterkläder.

    Kolla på åkpåse till babyskyddet. Det hade vi och var superbra.

    Det är alltså åkpåse gjord för babyskydd.

    Vi jade vanliga kläder på bebis och så ner i babyskyddet och stänga åkpåsen bara.

    Man bör inte ha barn i babyskydd i allt för bylsiga kläder då bebis då inte kan spännas fast ordentligt och kan glida ur skyddet vid krock.

    Erat barn lär ju mest troligt åka sittvagn i slutet av vintern.

    Jag skulle satsa på ullunderställ, ulloverall och ullfilt.

    Utöver detta ulltossor och ullmössa.

    Vi alla tycker olika. Jag kommer bara med det som passat oss bäst

  • Finlandssvensk

    Jag måste, som förra inlägget gjorde, slå ett slag för åkpåse med hål för babyskydds-bältet! Du behöver bara mössa och åkpåse! Stäng fast åkpåsen ute och öppna upp inomhus!

    Kom ihåg att inte ha tjocka kläder i babyskyddet, det är inte bra om ni krockar!

  • Fjäril kär

    Oftast klär man sina barn alldeles för varmt. Tänk på att en barnvagn är varm och isolerad, det blir väldigt varmt i en sån även om det är snöstorm ute.

    Jag hade vanliga kläder på bebis, mössa, en vanlig gosig typ teddyoverall med hela fötter, en åkpåse med dragkedja och en filt. Reglerade sen bebisens värme/kyla med att dra upp/ner dragkedja i åkpåsen och ta av/på filten. Mer behövdes inte, och då var det ändå i Norrland med iskalla vintrar.

    Glöm inte att klä av barnet när du går i affärer och köpcentras!

  • Fröken W

    Jag har barn som är födda i september resp. oktober. Jag har varit ute och gått mycket med dem och i vagnen så har vi haft fårskinn och en fodrad åkpåse m. ärmar när det blivit kallare. Inga lager med kläder utan bara långärmad body, byxor och strumpor. Sedan mössa och locket till liggdelen. Det har räckt långt. Jag har lagt till tjockare mössa och filt om det varit minusgrader, men då har vi inte varit ute superlånga stunder.

    Mina båda barn har åkt i liggdelen tills de varit drygt 8 månader. Har inte sett vitsen med att byta vid typ 5 månader som många verkar göra. Kanske blir det trångt i liggdelen, vissa liggdelar är ju väldigt små. Men vår är rymlig (Emmaljunga Edge). Det har också känts bättre att byta till sittdelen i maj jämfört med mars eftersom de inte alls är lika bra skyddade mot väder och vind i sittdelen som i liggdelen.

    Lycka till och grattis till lilla bebisen!

  • Embla twopointoh
    barntokiggg skrev 2020-08-29 19:03:30 följande:

    Hej!

    Förstagångsförälder här till min lilla kille som blev en månad för 2 dagar sedan. Funderar mycket just nu på hur vi ska klä honom när det börjar bli kallare ute. Än så länge är det ju inte så farligt och en tjockare filt och mössa har funkat de stunder han vart ute om det vart något svalare (oftast i babyskyddet mellan hus-bil eller bil-bvc haha).

    Men om man börjar nu sep/okt så har vi en sådan här gosig overall från typ H&M (om ni förstår vad jag menar) och som vi fått av en vän som de ej hann använda till sin bebis som troligen kommer passa honom under de månaderna. Om bebis kommer mestadels spendera sin utomhustid i babyskyddet typ de sträckorna jag beskrev innan funkar en sådan då med typ en filt eller har ni något annat förslag? Skulle det regna eller blåsa väldigt mycket skulle man ju ändå täcka honom

    Sedan typ nov-jan för inte så mobil bebis ännu (4-6 månader), ska man då köra lager på lager med typ hans vanliga kläder, en gosig overall sen vindfleece overall och ett par tossar? Mössa och vantar med såklart.

    Kom gärna med tips hus ni klätt/klär era små! :)


    Det beror ju lite på om du bor i Kiruna eller Lund, liksom.

    De första månaderna räcker det med vanliga kläder, mössa och en filt. Eventuellt vantar om bebisen viftar med händerna mycket ovanför täcket. Har det varit riktigt kallt ute har jag klätt mina barn i en fleece-overall under filten (det finns superpraktiska sådana som är extra långa i ärmarna och benen så att man kan vika den biten över händerna och fötterna) ska de bara transporteras en kort sträcka i babyskyddet eller i en ombonad liggvagn så räcker det. Är man osäker på om barnet är varmt nog kan man stoppa ned handen och känna dem på halsen eller var man nu kommer åt. Min upplevelse är att många klär sina bebisar för varmt, så att de ligger och svettas istället.

    Och, som någon påpekade ovan, så kan det vara potentiellt livsfarligt att klä bebisen i för bylsiga kläder när de åker bil.


  • Eliiineliiin

    Jag hade enbart mössa och filtar. Ibland vantar och tossor. Men oftast filt som stack in under benen och armarna under filten om det gick. Två lager med filtar när det var kallt, en tunnare med en tjock ovanpå, så jag kunde ta av en när bilen började bli varm. Min hade drunknat i svett av att sitta i overall i ett babyskydd. Och som sagt inte säkert.

    Klä inte på för mycket bara, känn efter och testa dig fram :) vissa bebisar är betydligt varmare än vuxna (min till exempel). Fick för det mesta ta av mössan när bilen började bli varm annars blev hon genomsvettig.

  • Lönnsirap

    Jag har två oktober barn och har inte behövt overall till nån av dem första vintern. När de är så små ligger de ju i vagnen, babyskyddet eller blir burna och då fungerar det med filt/åkpåse istället.

    Ofta är problemet snarare att lyckas hålla barnet lagom svalt... Och att hålla händerna varma!

  • nernu

    Beror väl lite på var du bor. Jag bor i södra sverige och overall var aldrig aktuellt. La på flera filtar om det var kallt. Enklast att reglera värmen så. Har nog aldrig stött på en för kallt klädd bebis. Tokvarma däremot.

  • LaFontaine

    Min första föddes i september och min andra i januari. Hyfsat små under vintern alltså. Båda barnen har haft vanliga kläder och en ulloverall på lammullsfäll. Vid behov har vi reglerat med nån filt.

    Med barn i liggdel, har jag alltid tänkt att de ska ha ett lager mindre än vad jag själv har på mig. De ligger rätt välskyddade i liggdel.

Svar på tråden Ni lite mer erfarna föräldrar - hur klä bebis i höst/vinter?