• Anonym (heart)

Puls runt 40? För lågt?

Är frisk vad jag vet, tränar en del men inte elit. Typ springer en mil varannan dag. 
    Har ibland puls på runt 40 slag/minut på kvällen i soffan, kan även bli så tidigare på dagen om jag tar det lugnt. Kan också vara något lägre, runt 38-39 slag/min. Eller högre, runt 50 en lugn kväll kan det också vara.

Tycker det låter lite lite? Står ju 60-80 slag/min överallt som normal vilopuls. Någon som vet?

Kort och lätt om det har betydelse. 

• Svar på tråden Puls runt 40? För lågt?
  • Gnussen

Du behöver inte vara orolig en bra tränad person som tränar kan ligga runt 35-40 i vilo puls så det är bara till att gratulera till bra fysik :)

• Anonym (beat)

Om du känner att du mår fint även när du har låg puls så är det nog inget att oroa sig för.

Min puls kan gå ner till 40 när jag har anafylaktiska reaktioner.

• Anonym (heart)
    Gnussen skrev 2020-08-30 22:29:23 följande:

Du behöver inte vara orolig en bra tränad person som tränar kan ligga runt 35-40 i vilo puls så det är bara till att gratulera till bra fysik :)

Låter bra det
    Men varför står det då 60-80 som "normal" puls? 35 är ju inte ens än hälften så mycket som det.. 
  • Anonym (heart)
    Anonym (beat) skrev 2020-08-30 22:36:33 följande:

Om du känner att du mår fint även när du har låg puls så är det nog inget att oroa sig för.

Min puls kan gå ner till 40 när jag har anafylaktiska reaktioner.

Analfylaktiska reaktioner låter iofs inte så sunt.. hoppas du har rätt i att det kan vara lugnt ändå om man mår bra. Tack för svar!
  • Gnussen
    Anonym (heart) skrev 2020-08-30 22:46:31 följande:

Låter bra det

Men varför står det då 60-80 som "normal" puls? 35 är ju inte ens än hälften så mycket som det.. 

Puls på 60-80 är för dom som inte är vältränade, typ soffliggare :) Vältränade personer ligger runt 35-40.
  • Anonym (beat)
    Anonym (heart) skrev 2020-08-30 22:47:37 följande:
    Analfylaktiska reaktioner låter iofs inte så sunt.. hoppas du har rätt i att det kan vara lugnt ändå om man mår bra. Tack för svar!
    Haha, nej det är inte sunt men å andra sidan mår jag inte bra då överlag.
    Du skulle nog känna om hjärtat håller på att stannar.
    Du är nog bara fit Glad
  • Anonym (Z)
    Anonym (heart) skrev 2020-08-30 22:46:31 följande:

Låter bra det

Medelsvensson är nog inte särskilt vältränad helt enkelt.

Jag har också låg puls, vilopuls kan gå neråt sådär 36. Vanligtvis ligger jag runt 50. Mår man bra så är det bra.
  • Ess

Tror det kan va ärftligt också med låg puls. Min pappa ligger på 40-50 och han är definitivt inte tränad alls. Min äldsta dotter ligger också lågt, ofta under 40.

• Anonym (H)

Nej, inte dåligt alls utan väldigt bra faktiskt.
    När jag var vältränad och sprang varje dag så hade jag en vilopuls på runt 36. Det betyder att du har ett starkt hjärta, så pass starkt att den kan livnära kroppen med endast 40 slag i minuten och slipper slita hårt som ett hjärta som är tex sjukt. 

• Anonym (heart)

Tack för svar alla!
    Låter bra att det är vanligt, även om jag inte ser mig som så tränad. 

• Litenmenhård

Jag hade varit glad om min vilopuls låg på runt 40. Min ligger runt 110 nästan konstant och då överdriver jag inte, så grattis är det väl bara att säga. .

Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Anonym (Mimmi)

Min kompis hade låg puls, det var ett hjärtfel som heter AV block 3, hon var symptomfri innan de upptäckte det. Man opererade in en pacemaker, hon levde normalt med den i flera år, men fick en dag hjärtstopp och dog man tror inte hjärtstoppet och hjärtfelet var direkt köpplade. Men jag hade ändå velat kolla med en vilopuls under 40.

• Anonym (Obi Wan Kenobi)
    Anonym (Mimmi) skrev 2020-08-31 18:33:15 följande:

Min kompis hade låg puls, det var ett hjärtfel som heter AV block 3, hon var symptomfri innan de upptäckte det. Man opererade in en pacemaker, hon levde normalt med den i flera år, men fick en dag hjärtstopp och dog man tror inte hjärtstoppet och hjärtfelet var direkt köpplade. Men jag hade ändå velat kolla med en vilopuls under 40.

Men då har man väl svårt att få upp pulsen när man anstränger sig?
    Jag har en bekant med samma (eller något väldigt likt).
    Han ska få en pacemaker för hans puls går inte upp som den ska när han anstränger sig.

Kan man få upp pulsen ordentligt vid behov så tror jag inte man behöver vara orolig för att pulsen är låg. Jag har ibland 45-48 i vila, vilket är ganska lågt, men inte så extremt som vissa andra här i tråden. Här kräver de minst 45 i puls för att få lämna blod, eftersom personalen inte kan avgöra om en låg puls beror på att man är vältränad eller att man är sjuk ...
Svar på tråden Puls runt 40? För lågt?