• sandra29

    Kejsarsnitt vid herpes?

    Hejsan!

    Jag har sen flera år herpes i underlivet. Men har inte haft några aktiva utbrott på flera år.

    Känner ändå oro inför kommande förlossning pga detta.

    Funderar därför om kejsarsnitt är ett bättre alternativ.

    Är det någon som vet om bebisen är 100% skyddad från smitta om jag istället gör kejsarsnitt?

    Tacksam för svar!!

  • Svar på tråden Kejsarsnitt vid herpes?
  • sandra29
    Ebo88 skrev 2020-08-31 19:59:09 följande:

    konssjukdomar.se/herpes-i-underlivet-och-gravid/

    Du kan ta upp ämnet och prata med din bm om det.

    Min svägerska har herpes och hon fick ett utbrott runt typ v.33 och hon fick k.snitt

    Men jag har kompisar som även har herpes och dom har fött vaginalt


    Gick det bra för hon som födde med kejsarsnitt?

    Och dom som födde vaginalt?

    Jo ska prata med bm när hon är tillbaka efter sin ledighet.
  • Anotherone

    Jag har en kompis som fött barn vaginalt trots herpes, det gick hur bra som helst. Men det viktiga är bra dialog med barnmorskan. Hon ska hela tiden ha koll så att hon inte har en aktiv infektion så att säga. Om det blossar upp sent i graviditeten så är det nog så att man rutinmässigt gör kejsarsnitt.

  • Majson

    Kolla upp detta noga hur du ska göra! Går runt en video på Instagram, tror mberghagen (Malin Berghagen) reposta den senast. Mamman hade herpes, men inget pågående utbrott och bebisen blev smittad och fick hjärnskador. Borde inte kunna smitta vid kejsarsnitt..?

  • sandra29
    Majson skrev 2020-08-31 22:34:50 följande:

    Kolla upp detta noga hur du ska göra! Går runt en video på Instagram, tror mberghagen (Malin Berghagen) reposta den senast. Mamman hade herpes, men inget pågående utbrott och bebisen blev smittad och fick hjärnskador. Borde inte kunna smitta vid kejsarsnitt..?


    Mm det är otäckt hur smittsamt det är även utan utbrott.

    Nej precis jag tycker inte heller det borde smitta vid kejsarsnitt.
  • Ebo88
    sandra29 skrev 2020-08-31 20:08:47 följande:

    Gick det bra för hon som födde med kejsarsnitt?

    Och dom som födde vaginalt?

    Jo ska prata med bm när hon är tillbaka efter sin ledighet.


    K.snittet fick jättebra och alla bebisar mådde bra.

    Förstår att din oro med infektion. Jag är bärare av GBS som också kan smittas.
  • sandra29
    Ebo88 skrev 2020-09-01 07:18:10 följande:

    K.snittet fick jättebra och alla bebisar mådde bra.

    Förstår att din oro med infektion. Jag är bärare av GBS som också kan smittas.


    Skönt att höra att kejsarsnittet gick bra. Jag ska få kejsarsnitt av andra orsaker så därför jag vill veta om det är 100% säkert mot att inte smitta bebisen vid kejsarsnitt?

    Okej vilken vecka är du i?
  • Ebo88
    sandra29 skrev 2020-09-01 08:54:01 följande:

    Skönt att höra att kejsarsnittet gick bra. Jag ska få kejsarsnitt av andra orsaker så därför jag vill veta om det är 100% säkert mot att inte smitta bebisen vid kejsarsnitt?

    Okej vilken vecka är du i?


    Jag fick barn i december, då gjorde jag mitt andra k.snitt.

    Snittades denna gång pga olika anledningar men en av dem var pga stark oro att barnet skulle bli smittat av GBS vid vaginal förlossning .
  • Fliselisan

    Som jag förstått så överväger dom kejsarsnitt om du har ett utbrott vid förlossningen, annars inte.

    Däremot ska du begära att få äta medicin mot herpes i minst två veckor innan beräknat förlossningsdatum för att vara säker på att barnet inte ska drabbas.

  • Snurranfian

    Som jag förstått det är det allra värst om man har en primärinfektion- alltså att du smittas för första ggn under graviditeten. Då har du inga antikroppar och barnet får alltså inte sådana från dig. Vid recidiv har man antikroppar och barnet är till viss del skyddar. Vid ett utbrott vid förlossningen kan de antingen snitta eller tejpa över blåsor. Både du och barnet kan behandlas med antiviral medicin. Det är bra din BM får veta att du bär på herpesvirus... då kan läkare och barnmorskor ta hänsyn till detta.

  • sandra29
    Fliselisan skrev 2020-09-01 19:38:17 följande:

    Som jag förstått så överväger dom kejsarsnitt om du har ett utbrott vid förlossningen, annars inte.

    Däremot ska du begära att få äta medicin mot herpes i minst två veckor innan beräknat förlossningsdatum för att vara säker på att barnet inte ska drabbas.


    Fast nu kommer jag få kejsarsnitt av andra orsaker och därför finns det väl ingen anledning att äta den medicinen?
  • sandra29
    Ebo88 skrev 2020-09-01 14:02:08 följande:

    Jag fick barn i december, då gjorde jag mitt andra k.snitt.

    Snittades denna gång pga olika anledningar men en av dem var pga stark oro att barnet skulle bli smittat av GBS vid vaginal förlossning .


    Jag kommer också snittas. Dels för oron för herpes att det eventuellt kan smitta men också pga min förra förlossning som slutade i akut kejsarsnitt.
  • sandra29

    Ingen som vet om det är 100% säkert att föda med kejsarsnitt vid herpes? Eller kan bebisen smittas ändå?

  • Snurranfian

    Bebisen KAN ju få herpes redan i magen... men är nog sjukt ovanligt. Vanligare vid primärinfektion. Tala med din BM och ev läkare om det... de vet ju vad som gäller!

Svar på tråden Kejsarsnitt vid herpes?