• Mon 31 Aug 2020 17:37
    3370 visningar
    18 svar
    18
    3370

    Vabba för barn över 12 år, hur funkar det?

    Jag förstår att man kan vabba för barn mellan 12-16 år men det står på fks hemsida ?Du kan vabba om barnet behöver mer hjälp än vanligt i den åldern.?

    Så vad räknas som godkänt att vabba för? Förstår att en vanlig förkylning inte godkänns men svårare magsjuka? Feber, måste den vara hög? Migrän?

    Min dotter är Sällan sjuk. Men hon har migrän som ibland kan bli till anfall av fruktansvärd huvudvärk och okontrollerade kräkningar. Hade aldrig lämnat henne själv i det tillståndet. Inte heller med feber som plötsligt kan stiga.

    Vad är era erfarenheter? Och eftersom man behöver läkarintyg från första dagen hur gör man då? Man går ju inte till vc när man till exempel är magsjuk.

  • Svar på tråden Vabba för barn över 12 år, hur funkar det?
  • Anonym (Frida­)
    Mon 31 Aug 2020 18:17
    #1

    Tanken är nog att det gäller barn/ungdomar med särskilda behov. Tex. kan ett barn med diabetes behöva hjälp vid magsjuka, barn med funktionsvariationer kanske inte klarar att vara hemma själva oavsett om de är friska eller sjuka, men om de är sjuka kan de ju inte vara på skolan. Jag tror att man kan få vabba även i ditt fall om dottern har extrem migrän, men då har ni väl kontakt med läkare som kan fixa intyg? Kolla med FK om det skulle bli aktuellt! (Feber känns inte som om det skulle vara "nog")

  • Anonym (Anna)
    Mon 31 Aug 2020 18:20
    #2

    Det krävs läkarintyg om barnet är över 12 år.
    Själv fick jag vabba två veckor när min 13-åring hade körtelfeber.

  • Mon 31 Aug 2020 18:43
    #3

    Tillhör barnet lss får man utökat vab och har diagnos som kan styrkas. Annars är de svårt att få vab för ett normalbegåvat barn.

  • Mon 31 Aug 2020 19:56
    #4

    Så de förväntar sig att man lämnar en 12-13 åring själv med kanske 39 graders feber? Eller ett barn som kräks en massa och inte får i sig nått?

  • Anonym (J)
    Mon 31 Aug 2020 19:58
    #5
    Anonym (Anna) skrev 2020-08-31 18:20:56 följande:

    Det krävs läkarintyg om barnet är över 12 år.

    Själv fick jag vabba två veckor när min 13-åring hade körtelfeber.


    Hur hög feber hade ditt barn? Har han/hon något funktionshinder eller något annat?
  • Anonym (Tina)
    Mon 31 Aug 2020 20:10
    #6
    mamma 86 skrev 2020-08-31 19:56:39 följande:

    Så de förväntar sig att man lämnar en 12-13 åring själv med kanske 39 graders feber? Eller ett barn som kräks en massa och inte får i sig nått?


    Då får du prata med läkare från första dagen om läkaren anser att barnet inte klarar sig själv och sen ska ju försäkringskassan också godkänna den isåfall.

    Men ja, dom ska kunna klara sig själv. Sen är de ju skönt med sällskap om man är sjuk. Men jag tror att en 12 åring kan ta Alvedon själv om man har feber.
  • Anonym (Linda­)
    Mon 31 Aug 2020 20:55
    #7

    Om du har en shysst chef kan du kanske sjukskriva dig själv. Det fick en på mitt jobb göra när hennes dotter behövde stöd i hemmet under några dagar..

  • Mon 31 Aug 2020 21:14
    #8
    Anonym (Linda) skrev 2020-08-31 20:55:26 följande:

    Om du har en shysst chef kan du kanske sjukskriva dig själv. Det fick en på mitt jobb göra när hennes dotter behövde stöd i hemmet under några dagar..


    Ja eller så säger man bara inget om det är så svårt att få det godkänt, alltså att man bara sjukar sig själv.

    Trodde nog inte att det var så svårt att få det godkänt.
    Anonym (Tina) skrev 2020-08-31 20:10:32 följande:

    Då får du prata med läkare från första dagen om läkaren anser att barnet inte klarar sig själv och sen ska ju försäkringskassan också godkänna den isåfall.

    Men ja, dom ska kunna klara sig själv. Sen är de ju skönt med sällskap om man är sjuk. Men jag tror att en 12 åring kan ta Alvedon själv om man har feber.


    När min dotter har feber är hon totaldäckad. Måste väcka henne mellan varven och se så hon får i sig vätska.
  • Anonym (B)
    Mon 31 Aug 2020 21:22
    #9

    Mats Matsson, verksamhetschef på Försäkringskassan, säger att det kan handla om feber eller benbrott för att doktorn ska anse att barnet inte bör vara ensam hemma. Åkommorna behöver inte vara livshotande eller kräva sjukhusvård, som vissa föräldrar tycks tro.

    ? Ta körtelfeber som är rätt vanlig bland ungdomar, eller vattkoppor som även äldre barn kan drabbas av, då kan man bli riktigt risig. Men det är läkaren som avgör om barnet behöver tillsyn och vi beslutar om ersättning. Så klart att vi kan neka men jag känner faktiskt inte till att det har hänt, lagstiftningen är generös i det här avseendet.

    https://www.kollega.se/vabba-stora-barn#

  • Anonym (B)
    Mon 31 Aug 2020 21:24
    #10

    quote=80616740][quote-nick]Anonym (Frida) skrev 2020-08-31 18:17:57 följande:[/quote-nick]Tanken är nog att det gäller barn/ungdomar med särskilda behov. Tex. kan ett barn med diabetes behöva hjälp vid magsjuka, barn med funktionsvariationer kanske inte klarar att vara hemma själva oavsett om de är friska eller sjuka, men om de är sjuka kan de ju inte vara på skolan. Jag tror att man kan få vabba även i ditt fall om dottern har extrem migrän, men då har ni väl kontakt med läkare som kan fixa intyg? Kolla med FK om det skulle bli aktuellt! (Feber känns inte som om det skulle vara "nog")[/quote]


    Maddi skrev 2020-08-31 18:43:18 följande:

    Tillhör barnet lss får man utökat vab och har diagnos som kan styrkas. Annars är de svårt att få vab för ett normalbegåvat barn.


    Kan ni länka er källa?
  • Mon 31 Aug 2020 22:04
    #11
    Anonym (B) skrev 2020-08-31 21:24:46 följande:

    quote=80616740][quote-nick]Anonym (Frida) skrev 2020-08-31 18:17:57 följande:[/quote-nick]Tanken är nog att det gäller barn/ungdomar med särskilda behov. Tex. kan ett barn med diabetes behöva hjälp vid magsjuka, barn med funktionsvariationer kanske inte klarar att vara hemma själva oavsett om de är friska eller sjuka, men om de är sjuka kan de ju inte vara på skolan. Jag tror att man kan få vabba även i ditt fall om dottern har extrem migrän, men då har ni väl kontakt med läkare som kan fixa intyg? Kolla med FK om det skulle bli aktuellt! (Feber känns inte som om det skulle vara "nog")


    Kan ni länka er källa?[/quote]

    Länka källa? Att barn som tillhör lss inte klarar sig själv? De är ju liksom inte så svårt att förstå.
  • Anonym (B)
    Mon 31 Aug 2020 22:48
    #12
    Maddi skrev 2020-08-31 22:04:47 följande:

    Kan ni länka er källa?


    Länka källa? Att barn som tillhör lss inte klarar sig själv? De är ju liksom inte så svårt att förstå.[/quote]

    Du kan inte mena seriöst. Tror du är rolig nu?

    Källa till att man kan inte vabba för sjuka barn som INTE tillhör lss.
  • Anonym (fru)
    Wed 2 Sep 2020 14:55
    #13
    +2

    Tänk vad mycket enklare det var på den tiden då mammorna var hemma. 

  • Anonym (Folkh­emslem­)
    Wed 2 Sep 2020 15:05
    #14
    -2 +1
    Anonym (fru) skrev 2020-09-02 14:55:22 följande:

    Tänk vad mycket enklare det var på den tiden då mammorna var hemma. 


    Ur den aspekten, ja. Ur andra aspekter, nej.
  • Anonym (Anna)
    Wed 2 Sep 2020 19:36
    #15
    Anonym (J) skrev 2020-08-31 19:58:53 följande:
    Hur hög feber hade ditt barn? Har han/hon något funktionshinder eller något annat?
    Minns inte exakt men han var ordentligt medtagen, inga funktionshinder utan ett normalutveckat, i övrigt friskt barn.
  • Anonym (Anna)
    Wed 2 Sep 2020 19:37
    #16
    -2
    Anonym (fru) skrev 2020-09-02 14:55:22 följande:

    Tänk vad mycket enklare det var på den tiden då mammorna var hemma. 


    Enklare för vem?
  • Anonym (fru)
    Wed 2 Sep 2020 19:44
    #17
    +2
    Anonym (Anna) skrev 2020-09-02 19:37:21 följande:
    Enklare för vem?
    För alla, inklusive samhället. 
  • Wed 2 Sep 2020 19:47
    #18

    Man skaffar ett läkarintyg på att barnet behöver att man är hemma.

    I vårt fall träffade inte ens läkaren barnet utan jag gjorde ett ärende i min vårdcentrals digitala tjänst och skev att jag behövde ett intyg eftersom sonen inte fick lämnas ensam p g a lugnande medicin hos tandläkaren (tandläkare är inte läkare så deras utlåtande duger inte)

    Fick intyget inom någon vecka och sen godkände FK utan problem.

Svar på tråden Vabba för barn över 12 år, hur funkar det?