• Mon 31 Aug 2020 20:23
    1624 visningar
    5 svar
    5
    1624

    Nyanställd och gravid. Hur berättar man för chefen?

    Hej!

    I våras blev jag uppsagd på grund av arbetsbrist, så jag sökte massa nya jobb. Under tiden som jag sökte jobb blev jag gravid efter ca ett års försök. Några dagar efter det glädjefyllda gravidbeskedet blev jag erbjuden en tillsvidareanställning på ett ställe som verkade jättebra, så jag tackade ja. Jag nämnde inget om graviditeten då, för mensen var ju bara en vecka sen just då. 

    Nu är jag inne på 15:e graviditetsveckan och fjärde veckan på nya jobbet och jag trivs väldigt bra. KUB:en för en vecka sen visade på bra resultat. Magen växer och börjar bli svår att dölja, och jag känner att jag måste berätta för chefen att jag är gravid. Jag vill berätta nu så att de kan hinna få in en vikarie till om ett halvår, och för att jag ska kunna slappna av mentalt och njuta av min otroligt efterlängtade graviditet.

    Till mina frågor: Hur gör man? Vad säger man? Hur lägger man upp det? Vad svarar man om chefen blir arg? Andra tips? Tack! Skrattande

    Mvh Nervös och lyckligt gravid

  • Svar på tråden Nyanställd och gravid. Hur berättar man för chefen?
  • Mon 31 Aug 2020 20:42
    #1

    Du är inte skyldig att ?lägga upp det?, att ursäkta dig, förklara dig eller något annat. En graviditet kan hända som ett mirakel efter massa års kämpande, som en slump, pga att skyddade, av en våldtäkt och massa anledningar - det har inte chefen med att göra! En arbetsgivare vet om att män och kvinnor i fertil ålder kan komma att skaffa barn när de blivit anställda, och tycker kanske att det blir lite extrajobb, men det är helt enkelt en del av chefsjobbet att fixa med föräldraledigheter.

    Du meddelar helt enkelt att du är gravid och när barnet är beräknat. Inget mer med det. Chefen kommer att uppskatta om du säger så tidigt som möjligt så att de har tid att fixa ev ersättare, och det är det ju gott om tid kvar för.

    Och om chefen blir arg? Då får du fundera på om du vill jobba kvar, för i så fall är det en fruktansvärt inkompetent och oproffsig chef. Blir det riktigt illa vänder du dig till facket.

    Grattis till graviditeten förresten!

  • Kusine­n
    Tue 1 Sep 2020 07:28
    #2

    Vad man gör är väl att informera om att man tänkt vara föräldraledig och ungefär när och kanske ungefär hur länge om man redan nu vet det (vilket förstås kan ändras). Det är ju den delen som är relevant för arbetsgivaren.

    Rimligt är väl att man tar det vid ett individuellt möte med chef, men i övrigt kan jag inte se att det bör läggas upp på något särskilt sätt.

    Om din chef skulle bli arg för att du vill vara tjänstledig så får du väl bemöta det som annars när folk beter sig känslomässigt och märkligt. Jag tänker att det bästa är att vara lugn och saklig och låta den andre stå för sina känslor själv.

  • Kusine­n
    Tue 1 Sep 2020 07:31
    #3
    Kusinen skrev 2020-09-01 07:28:41 följande:

    Vad man gör är väl att informera om att man tänkt vara föräldraledig och ungefär när och kanske ungefär hur länge om man redan nu vet det (vilket förstås kan ändras). Det är ju den delen som är relevant för arbetsgivaren.

    Rimligt är väl att man tar det vid ett individuellt möte med chef, men i övrigt kan jag inte se att det bör läggas upp på något särskilt sätt.

    Om din chef skulle bli arg för att du vill vara tjänstledig så får du väl bemöta det som annars när folk beter sig känslomässigt och märkligt. Jag tänker att det bästa är att vara lugn och saklig och låta den andre stå för sina känslor själv.


    Och håller förstås med ovanstående om att vända sig till facket om chefen skulle fortsätta att bete sig oprofessionellt. Har du anledning att befara att din chef kommer att bete sig illa?
  • Tue 1 Sep 2020 11:41
    #4

    Varför inte berätta precis så som du skrivit? Det förklarar både situationen och varför du väntat tills nu. Inga konstigheter, tycker jag. Och om chefen blir arg NU, så skulle jag byta jobb efter FL.

  • Tue 1 Sep 2020 14:35
    #5

    Jag sitter i samma situation som dig. När jag sökte jobbet så var jag inte gravid och hade ingen tanke på att bli gravid men sen blev det som det blev.

    Har inte heller sagt något ännu. Det syns inte alls på mig just nu. Är i vecka 18. Kommer förmodligen berätta inom 2 veckor. Du får gärna uppdatera här hur de tog nyheten.

    Jag är också sjukt nervös men jag tänker vad kan de göra? Vi tillsvidareanställda. Jag har ångest över situationen men jag kommer föröska visa att jag ändå är en tillgång till teamet och en bra anställd långsiktigt..

Svar på tråden Nyanställd och gravid. Hur berättar man för chefen?