• nihka

Varför får inte män vara osäkra?

Anonym (Tolkningsföreträde för kvinnor på FL) skrev 2020-09-10 08:48:08 följande:

De flesta kvinnor hatar teknik och gör allt för att slippa lära sig. De kvinnor som jobbar inom IT är oftast inom ekonomi eller HR.

Det finns gott om statistik som visar att kvinnor skyr tekniska utbildningar som pesten.

Män förväntas däremot bejaka sina kvinnliga sidor eftersom traditionellt manligt anses vara fel och traditionellt kvinnligt rätt. Det är ju väldigt bekvämt för kvinnor som då slipper ändra på sig.

När det sedan kommer till parbildning blir hyckleriet kvinnor ägnar sig åt uppenbart för då är det 1955 med uppvaktande man som gäller. Där har tiden stått stilla. Kvinnliga sköra egon som inte tål den törn nobben innebär och en omättliga bekräftelsetörst. Allt det jobbiga och läskiga lämna kvinnor fortfarande 2020 över till männen. Jämställdhet är bara intressant för kvinnor när de gynnas , annars är det ointressant.  

Andelen kvinnor som tar civilingenjörsexamen ökar stadigt och är nu 35%:

https://www.uka.se/download/18.4dcfa4c0171537ea94033d3/1587032843135/Statistisk%20analys%20examinerade%202020-04-16.pdf

Jag strök allt sentimentalt svammel.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Tolkningsföreträde för kvinnor på FL) skrev 2020-09-10 08:16:56 följande:
    Men kvinnor föds rätt och behöver inte anpassa sig. 

Vilka uppoffringar och ansträngningar tvingas kvinnor göra?
    Det kanske är din åsikt, men de flesta människor behöver anstränga sig för att få det liv de vill ha.

En anpassning behöver inte vara en uppoffring.
  • nihka
    Bjoer skrev 2020-09-11 10:05:55 följande:
    Skojar du eller?! Hur många trådar finns det inte där det gnälls på mansbebisar, att män inte respekterar dem, gör "konstiga" saker, är "känslokalla" i relationen eller valfri annan brist? Och oftast får de kvinnor som skriver dem sympati och rådet att "lämna, du förtjänar bättre". Kom igen nu, om du försöker se på det lite objektivt så är det rätt uppenbart att trådförfattarens kön är relevant för hur mottagandet ser ut.
    Inte alls. Du får det mottagande du förtjänar. Mansbebistrådarna handlar oftast om en (singular) man. En kvinna som tröttnat på sin partner som inte drar sitt lass. Kvinnohatartrådarna handlar oftast om kvinnor generellt och hur eländigt det kvinnliga släktet är.

Om du tror du får ett respektfullt bemötande med den synen på ett fullständigt kvinnodominerat form är du mer än måttligt naiv.
  • nihka
    Anonym (Normalt) skrev 2020-09-11 11:48:05 följande:

"Det är väl upp till var och en att ta åt sig" brukar det heta när män ifrågasätter påståendet "alla män är potentiella våldtäktsmän".

Samma borde rimligen gälla i detta fallet.

Fast det är sant. Inte för att alla män skulle våldta, men du kan aldrig veta säkert vem och vem som inte skulle våldta.

Jo, man vet inte mer säkert vilka kvinnor det gäller heller.
  • nihka
    Anonym (sådär) skrev 2020-09-11 11:56:38 följande:
    Ah och här har vi ytterligare ett exempel på en kvinna som anser sig ha rätt att bestämma vad man får gnälla om, och givetvis så är ju allt kvinnor vill gnälla om helt ok, och allt män vill gnälla om inte ok.... men oj så förvånande.

Intressant att du tar upp "respektfullt bemötande" eftersom det är ju väldigt respektlöst att anse sig ha rätten att bestämma vad andra får gnälla om. Respektfullt för dig verkar mest vara att uttrycka sig inom de ramar du satt för alla och där du avgör vad som man får eller inte får säga och vad som är respektfullt eller ej och som givetvis är väldigt snäva för män men väldigt breda för kvinnor. 
    Ah och här har vi ytterligare ett exempel på en person som har svårt med läsförståelsen. Ska jag ta det igen med versaler?

Jag har ju givetvis inte öht nämnt vem som skulle "ha rätt" att gnälla eller vad någon skulle "ha rätt" att gnälla över utan bara påtalat en skillnad som givetvis renderar väldigt olika respons.

Samtidigt lyckas du med konststycket att exemplifiera min poäng och inte bara tala nedlåtande till mig specifikt utan nedlåtande om kvinnor generellt.

Du får förstås den respons du förtjänar.
  • nihka
    Anonym (sådär) skrev 2020-09-11 12:00:34 följande:
    Men mest ironiskt är att man kallar detta för "jämställdhet".... LOL
    Nä, det kallas för bristande läsförståelse och det är konstaterat att kvinnor som grupp presterar bättre i läsförståelse än män som grupp.

https://www.regeringen.se/49b719/contentassets/d48f0f7bf67a4d8b8b62b3dfbc36b551/konsskillnader-i-skolprestationer---ideer-om-orsaker-sou-201051
  • nihka
    Anonym (sådär) skrev 2020-09-11 13:33:57 följande:
    Så du menar att det som diskuteras är skillnaderna i ämnet man diskuterar i olika trådar (för det har ju ingen såklart fattat) och inte varför kvinnor ska ha tolkningsföreträde över vad som får diskuteras? Varför öht ta upp att det snackas om olika saker i olika trådar när det är något som alla redan vet?

På vilket sätt menar du att påpeka att samma spelregler borde gälla för både män och kvinnor är detsamma som att tala nedlåtande om kvinnor?

Nja, att dra på dig offerkoftan och känna dig kränkt över självklarheter ger dig absolut inte rätt att tilltala andra som du vill. I så fall ska ju samma spelregler gälla dig, och andra får tilltala dig så som de anser att du förtjänar, eller hur?
    Och så var det det där med läsförståelse. Läs om läs rätt och skriv ett nytt inlägg som på något vis adresserar innehållet i det inlägg jag skrev och som du hänvisar till.

Om du däremot bara allmänt vill pladdra på om vad helst som råkar dyka upp i ditt huvud så vänligen citera inte mig.
  • nihka
    Anonym (sådär) skrev 2020-09-11 13:37:45 följande:
    Jo, jag har har redan förstått att du tycker att kvinnor är bättre än män i allt, det har nog inte undgått någon. Dock är det ju knappast något man kan kalla för ett jämställt förhållningssätt.
    Ja, du har ju inte fått nåt rätt än, så det är föga förvånande att du även fått detta om bakfoten.

Osäkra personer brukar dessutom ha ett behov att att hänvisa till inbillad uppbackning från resten av världen.
  • nihka
    Anonym (sådär) skrev 2020-09-11 13:20:55 följande:
    Men borde det inte i så fall gälla både män och kvinnor?

Blir det inte fel om man begränsar vad man får säga för män men inte för kvinnor?
    Nu var mitt inlägg hela två rader, men prova att läsa även rad två så kanske det klarnar.
  • nihka
    Anonym (sådär) skrev 2020-09-11 14:35:44 följande:
    Och du har fortfarande inte svara på någon fråga jag ställt utan bara (medvetet?) valt att känna dig kränkt och missförstådd? Är det ditt sätt att kringgå frågor?

Borde inte samma spelregler, dvs vad man får gnälla över och hur man får uttrycka sig gälla både män och kvinnor?
    Jag känner mig inte det minsta kränk för att du är fullständigt förvirrad. Ställ frågor som handlar om det jag har skrivit isf vad du inbillar dig att det står, fast det inte står så, så ska du få svar.

Jag svarar aldrig på frågar där jag ställs till svars för något jag aldrig har sagt. Jag är liksom inte hela världens samvete.
Svar på tråden Varför får inte män vara osäkra?