Dumpad av bästa vän
TS, jag tycker inte att hur din kompis har betett sig är ok. Självklart förtjänar du en förklaring, särskilt med tanke på att ni är bästa vänner sedan många år tillbaka. Jag blir förvånad och nedslagen över många av svaren i tråden, eftersom många här verkar tycka att det är ok att göra som din kompis har gjort och att du bara ska acceptera att hon inte vill ses mer. Har också läst andra trådar på FL där många tycker att det är helt normalt att dumpa en partner eller vän utan att ge någon förklaring, och sedan bara ghosta. Det du skriver om hur detta påverkar dig - du analyserar en massa och försöker komma på vad du gjort fel, samtidigt som du fått dålig självkänsla och tänker att alla ogillar dig - borde vara tillräckligt för att få folk att förstå att man inte bara kan utesluta en nära vän utan att förklara varför. Även om du faktiskt gjort något som sårat henne, så har du ju ingen aning om vad det är, och har heller inte menat något illa. Då är det hennes ansvar att förklara för dig hur hon har upplevt ditt beteende. Hon kan inte kräva att du ska läsa hennes tankar. Att bara bli sur när du frågar vad som är fel är väldigt omoget. Det minsta hon kan göra är att vänligt förklara att hon inte orkar vara vän med dig mer, även om hon förstår att du inte har menat något illa. Du säger att hon är konflikträdd och det är nog där skon klämmer. Hon vågar helt enkelt inte konfrontera dig med vad det är hon stör sig på. Istället väljer hon att bara fly. Jag tror det är det som oftast ligger bakom sådant här beteende - feghet.