• Anonym (Ensam)

Dumpad av bästa vän

Är 35 år och fd bästa vännen lika gammal.

Vi har hörts flera gånger per dag i många år, våra barn är vänner osv.

Helt plötsligt blev det bara tyst från henne, frågade vad det var och det var tydligen inget. Tänkte att hon bara var stressad så avvaktade 3 veckor, hon hörde inte av sig alls. Frågade vad det var och om jag gjort något för det kändes verkligen inte bra.

Hon blev jättesur, sa att hon hade massor att göra och att jag tog för mycket energi. Hur och varför vägrade hon svara på när jag frågade.sa okej och bad henne höra av sig när hon orkade. Hon blev glad.

Gick kanske 3 månader då jag frågade vad det egentligen var, hon blev jättesur och vägrade svara mer än att jag drog energi och att hon ändå inte tänkte ge mig ett svar för jag skulle inte lyssnat/nöjt mig. En ganska sur ordväxling uppstod. Och sen var det liksom färdigt, vi hördes inte mer.

Grejen är att jag fortfarande inte har en aning om vad det handlade om. Och jag mår verkligen slut av det. Hon vet att jag tycker sånt här är det värsta som finns när människor försvinner och vägrar säga varför. Så hon visste att detta var det mest taskiga hon kunde gjort.

Hur som helst, lång tid har gått men jag har svårt att komma över det. Även om jag träffar andra vänner så är det liksom inte samma sak.

• Svar på tråden Dumpad av bästa vän
  • Anonym (Anonym)

Det är uppenbart att hon ser dig som en energitjuv och bara det att du fortsatte att fråga är nu störande för henne. Synd att hon inte sa något tidigare eller själv minskade på umgänget, men hon har fått nog av dig.

Det du måste fatta är att det inte är "en" enda grej som plötsligt får henne att vända dig ryggen, för en sån här sak så måste det har varit nåt hon stört sig på väldigt länge, kanske i flera år.

• Anonym (L)

Jag gissar att det som hänt är att ni varit i väldigt olika lägen i livet: hon i ett läge där hon har haft mycket att göra och människor runt sig, och du i ett läge där du känt dig ensam och uttråkad. För henne har du blivit en av många bollar hon måste hålla i luften samtidigt, och då känns det som att vänskapen tar mer än vad den ger.

• Anonym (H)

Men hon har ju sagt varför. Att du suger energi från henne. Att du sedan fortsätta att trycka på om exakta orsaker blev nog bara för mycket. Förstår att det känns jobbigt, men försök att satsa på andra personer i ditt liv eller på att hitta nya bekantskaper.

• Anonym (Här med)

Jag var med om liknande med min närmare vän. Våra barn var bästa vänner och uppvuxna ihop. Jag var definitivt inte på, det var en ge och ta relation.

Jag hade precis tagit mig ur en destruktiv relation med en man som förföljde mig och utsatte mig för psykisk misshandel. Hon visste om allt , hur jag mått och haft det.

Jag såg en dag att hon och han var på samma nattklubb, ingen av dom är personer som går ut. Hon förnekade högt.

Jag märkte att hon efter det hörde av sig mindre och mindre. Jag tänkte ok hon kanske mår dåligt för hennes separation .. gav henne space.

Efter någon månad kände jag att nej jag ska åka förbi henne och se hur hon har det. Jag var orolig. då såg jag henne med honom , hemma hos henne. De hade inlett en relation bakom min rygg. Den värsta människan på jorden och min bästa vän.

Hon har än idag, några år senare inte hört av sig eller förklarat sig, än mindre bett om ursäkt.

Jag kände på riktigt att jag hatade henne i säkert upp till ett år efteråt.

Så kan det oxå gå.

• Anonym (Ensam)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-09-01 18:01:10 följande:

Det är uppenbart att hon ser dig som en energitjuv och bara det att du fortsatte att fråga är nu störande för henne. Synd att hon inte sa något tidigare eller själv minskade på umgänget, men hon har fått nog av dig.

Det du måste fatta är att det inte är "en" enda grej som plötsligt får henne att vända dig ryggen, för en sån här sak så måste det har varit nåt hon stört sig på väldigt länge, kanske i flera år.

Kanske, fast varför inte säga vad det varit?

Kollade konversationerna från förr och vi hör av oss till varandra exakt lika mycket. Jag hade inte en aning vad jag gjort faktiskt, ändå har vi pratat om precis allt. Men en sån sak kunde hon inte säga
  • Anonym (Ensam)
    Anonym (L) skrev 2020-09-01 19:00:34 följande:

Jag gissar att det som hänt är att ni varit i väldigt olika lägen i livet: hon i ett läge där hon har haft mycket att göra och människor runt sig, och du i ett läge där du känt dig ensam och uttråkad. För henne har du blivit en av många bollar hon måste hålla i luften samtidigt, och då känns det som att vänskapen tar mer än vad den ger.

Mycket möjligt att det var så. Men kollar man historiken har vi hört av oss lika mycket. Senaste vi hördes innan detta så ville hon att jag skulle hänga med på en grej. Som jag valde bort då jag inte kunde...efter det blev det tyst i veckor. Tycker det är sorgligt bara att hon inte kunnat säga vad saken gällde istället för att bara bryta. Hade ju räckt att säga ?jag har så mycket att göra och känner mig stressad? så hinner inte prata så mycket nu... eller nåt
  • Anonym (Ensam)
    Anonym (H) skrev 2020-09-01 19:13:23 följande:

Men hon har ju sagt varför. Att du suger energi från henne. Att du sedan fortsätta att trycka på om exakta orsaker blev nog bara för mycket. Förstår att det känns jobbigt, men försök att satsa på andra personer i ditt liv eller på att hitta nya bekantskaper.

Fast hon har ju hört av sig lika mycket, och även om jag mådde dåligt där och då var jag supernoga med att allt inte skulle handla om det. Utan att lyssna och bekräfta henne också ang hennes intressen osv som jag egentligen inte är så intresserad av.

Är det verkligen konstigt att man frågar om än med lååångt mellanrum vad saken handlade om? När man själv inte har en aning
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Ensam) skrev 2020-09-01 21:47:42 följande:
    Kanske, fast varför inte säga vad det varit?

Kollade konversationerna från förr och vi hör av oss till varandra exakt lika mycket. Jag hade inte en aning vad jag gjort faktiskt, ändå har vi pratat om precis allt. Men en sån sak kunde hon inte säga
    För att hon tycker att du är jobbig och vill inte ha en låååång jobbig diskussion där ni ska tjafsa om era olika uppfattningar eller vad hon nu förväntar sig.

Det handlar väl inte om vem som hört av sig mest utan hur man är som person. Man kan prata eller skriva väldigt lite men ändå vara fruktansvärt irriterande för motparten.

Och så kanske hon inte orkar med konflikten, som ändå inte spelar någon roll eftersom hon dumpat dig.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Ensam) skrev 2020-09-01 21:52:59 följande:
    Mycket möjligt att det var så. Men kollar man historiken har vi hört av oss lika mycket. Senaste vi hördes innan detta så ville hon att jag skulle hänga med på en grej. Som jag valde bort då jag inte kunde...efter det blev det tyst i veckor. Tycker det är sorgligt bara att hon inte kunnat säga vad saken gällde istället för att bara bryta. Hade ju räckt att säga ?jag har så mycket att göra och känner mig stressad? så hinner inte prata så mycket nu... eller nåt
    Det kan ju vara den enkla grejen också, att hon blev sur för att du ställde in. Brukar du göra det?
  • Anonym (Ensam)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-09-01 22:04:24 följande:

Det kan ju vara den enkla grejen också, att hon blev sur för att du ställde in. Brukar du göra det?

Inte enligt henne...nej det brukar jag inte. Och hon kom iväg med andra kompisar. Det är något annat
Svar på tråden Dumpad av bästa vän