Inlägg från: Anonym (Moi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Moi)

Dumpad av bästa vän

Vet inte om det hjälper dig men jag kan utveckla varför jag dumpade min vän p g a att hon sög energi.

Under flera år märkte jag att vårt umgänge allt oftare gjorde mig trött, sänkt, irriterad. Att jag Inte alltid såg fram emot att träffa henne och blev irriterad när hennes namn kom upp på displayen.

Svårt att exakt sätta fingret på vad det var i hennes personlighet som blev så jobbigt och som växte. Delvis hennes sätt att prata om folk tror jag, hon visste liksom bäst och kunde vara ganska dömande. Delvis att hon underkände mina ursäkter när jag sa nej till saker. Hon såg det säkert som peppande.

Jag märkte att jag blev taktisk när vi umgicks. Begränsade tiden, undvek när vi närmade oss vissa ämnen. Och ja jag sa rakt ut till henne också, men alla de här bitarna är ju liksom delar av hennes personlighet.

Till slut på det stora hela gjorde hon mitt liv lite sämre istället för lite bättre.

• Anonym (Moi)

Ibland får man bara nog av människor. Det är väldigt svårt att förklara exakt vad det är och då blir det vaga formuleringar som att de tar ens energi vilket förtydligat betyder att kontakt med dem resulterar i negativa känslor och på sikt sämre livskvalitet.

Förtydligar man lite till kan det vara att den andre har ett sätt att vara som alltför ofta gör mig irriterad/ledsen/frustrerad eller får mig att känna mig trött eller dålig.

Vilka av känslorna det är och exempel på vad i ert umgänge som orsakar detta kan man naturligtvis fråga. Risken är bara att när bägaren till slut har runnit över finns väldigt väldigt lite energi och tolerans kvar för ifrågasättandet som kan uppstå. Det vill säga jag förklarar vad som tar min energi och du säger att jag har fel.

Ingen annan människa som inte är mitt barn har rätt att bestämma var jag lägger min energi

Svar på tråden Dumpad av bästa vän