Dumpad av bästa vän
Att säga till någon att denne "stjäl energi" har blivit ett vanligt uttryck som tydligen får täcka upp för allt möjligt man inte vill närmare förklara.
Jag har varit med om något liknande som TS. En arbetskamrat och vän, inte min närmaste väninna dock, men vi fikade och åt lunch emellanåt, började plötsligt undvika mig. Både på arbetet och privat. Slut på luncherna. Våra familjer umgicks inte, det var bara hon och jag, men vi hade haft det trevligt ihop.Tittade jag in på hennes arbetsplats hade hon alltid ett möte eller något viktigt som göras precis exakt NU. Likadant om jag ringde henne privat. Jag frågade till sist om jag sagt eller gjort något som upprört henne. Nej, hon var bara trött, hade annat för sig, ville upptäcka andra möjligheter. Jag lät henne vara, jag var lite ledsen och sårad över hennes beteende.
Drygt ett halvår senare bytte hon arbetsplats och jag fick veta att hon flyttat till en helt annan stadsdel. Jag tog kontakt igen och hela historien rullades upp - under tårar kan jag säga. Hennes sambo och pappan till hennes barn hade blivit involverad i kriminell verksamhet, var dömd och satt i fängelse. Hon skämdes, ville inte bli misstänkliggjord eller utsatt för skvaller. Hon tystnade och drog. Det kändes bra för mig att få veta orsaken och det sa jag till henne.
Vi har viss kontakt men det är inte alls som förr, kan jag säga.
Kan det vara så att din väninna har problem som hon ännu inte vill delge dig, något hon vill inte ska komma fram?