• Bamsebåt

    Föräldraledig-icke-sammanhängande

    Skulle behöva ta föräldraledigt några dagar i veckan, utspritt över året. Skulle det vara ett problem för försäkringskassan och eller arbetsgivaren?

    Har någon gjort detta?

    Rykten säger att man inte kan göra så. Stämmer detta?

  • Svar på tråden Föräldraledig-icke-sammanhängande
  • Mortiscia80

    Du kan försöka men chefen får säga nej om du tar fler än tre perioder. En period kan vara så kort som en dag, det beror ju på hur du tänkt ta ledigt. F-kassan bryr sig inte om hur du tar ledigt så länge du har FL-dagar kvar om du tänkt på pengar från dem, är dagarna slut får du så klart inga pengar heller.

  • Mortiscia80

    Är det inte bättre att du går ner i arbetstid i så fall? Då kan du ändå ta ut FL från FK om du har dagar att täcka upp med.

  • Bamsebåt
    Mortiscia80 skrev 2020-09-02 11:22:04 följande:

    Är det inte bättre att du går ner i arbetstid i så fall? Då kan du ändå ta ut FL från FK om du har dagar att täcka upp med.


    Tänkte plocka ut en 2 föräldralediga dagar i veckan, i samband med helg.

    Har inte råd att ta föräldraledigt på heltid.
  • Mortiscia80
    Bamsebåt skrev 2020-09-02 11:35:43 följande:
    Tänkte plocka ut en 2 föräldralediga dagar i veckan, i samband med helg.

    Har inte råd att ta föräldraledigt på heltid.
    Nej men du har iaf rätt att gå ner till 75 % tills barnet fyller 8 år och då behöver du bara ta ut 25 % FL. Om du går ner till 66 % ungefär med chefens tillstånd och att ni förlägger dina lediga dagar i samband med helg så får du ju som du vill och behöver inte oroa dig för FL-perioder :)
  • Bamsebåt
    Mortiscia80 skrev 2020-09-02 11:42:57 följande:

    Nej men du har iaf rätt att gå ner till 75 % tills barnet fyller 8 år och då behöver du bara ta ut 25 % FL. Om du går ner till 66 % ungefär med chefens tillstånd och att ni förlägger dina lediga dagar i samband med helg så får du ju som du vill och behöver inte oroa dig för FL-perioder :)


    Så typ, ponera att jag tar är ledig varannan fredag (sgi-dag), och varje måndag (sgi-dag), tar lördag och söndag sgi-dagar. Jobbar däremellan tis, ons, tors.

    Och fortsätta så flera veckor.

    Räknas bara som en period?
  • Mortiscia80
    Bamsebåt skrev 2020-09-02 12:52:04 följande:
    Så typ, ponera att jag tar är ledig varannan fredag (sgi-dag), och varje måndag (sgi-dag), tar lördag och söndag sgi-dagar. Jobbar däremellan tis, ons, tors.

    Och fortsätta så flera veckor.

    Räknas bara som en period?
    Nej, så blir det inte. Varje ledighet är en ny period så efter tre sådana helger kan chefen säga nej. Du jobbar ju emellan dina ledigheter så varje ny ledighet = en period. Det är därför jag tycker att det är bättre att du går ner i tid med chefens medgivande i den mån du själv tycker att du vill ha det.
  • cosinus

    Ja det borde bara räknas som en period men det blir ju då att du går ner i tid till 70 % (om jag räknar rätt) och förlägger tiden till varje måndag och varannan fredag. Tror det (på mitt jobb) kallas koncentrerad deltid.

    Du har absolut rätt att gå ner till 70 % under en period om du tar ut föräldrapenning men chefen behöver inte godkänna att det är precis de dagar som du vill ha.

    Så summa summarum, det är en period men du är inte garanterad de dagar du vill ha.

  • Seven Costanza

    Om man går ner i tid med uttag av föräldrapenning har man rätt att kräva att få de dagar man vill, eftersom man ANMÄLER uttag av föräldrapenning, inte ansöker om det, medan om man bara går ner i tid pga småbarn utan att ta ut föräldrapenning så får man ta det som passar verksamheten. Vet själv att när jag var ledig utan FP fick jag måndagar medan när jag tog FP kunde jag kräva fredagar.

  • Bamsebåt
    Mortiscia80 skrev 2020-09-02 13:03:49 följande:

    Nej, så blir det inte. Varje ledighet är en ny period så efter tre sådana helger kan chefen säga nej. Du jobbar ju emellan dina ledigheter så varje ny ledighet = en period. Det är därför jag tycker att det är bättre att du går ner i tid med chefens medgivande i den mån du själv tycker att du vill ha det.


    Det blir ju som att gå ner i tid, eller hur menar du att man skulle gå ner i tid?
    Seven Costanza skrev 2020-09-02 19:13:24 följande:

    Om man går ner i tid med uttag av föräldrapenning har man rätt att kräva att få de dagar man vill, eftersom man ANMÄLER uttag av föräldrapenning, inte ansöker om det, medan om man bara går ner i tid pga småbarn utan att ta ut föräldrapenning så får man ta det som passar verksamheten. Vet själv att när jag var ledig utan FP fick jag måndagar medan när jag tog FP kunde jag kräva fredagar.


    Intressant!

    Så borde mitt förslag på hur jag vill ta ut fp fungera, dvs jobba vissa sagar och vara ledig andra, och att det bara räknas som en period
  • BuoBä

    [quote=80621288][quote-nick]Bamsebåt skrev 2020-09-02 21:23:37 ]

    Så borde mitt förslag på hur jag vill ta ut fp fungera, dvs jobba vissa sagar och vara ledig andra, och att det bara räknas som en period[/quote]

    Så länge du söker för ett längre tidsintervall så räknas det som en period. Tex du söker om att vara FL måndag + fredag under 6 månader.

    Om du däremot lämnar in en ansökan i samband med jul och en ny i samband med semestern så är det 2 perioder.

Svar på tråden Föräldraledig-icke-sammanhängande