• Laken

    Någon som har erfarenhet av babysim med en 3-4 månaders?

    Hej!


    Jag har funderat lite på att börja med babysim i höst. Min bebis kommer att vara lite drygt fyra månader när det startar (det står att den minst bör vara tre månader för att få vara med).


    Nu undrar jag lite om det kan fungera med en så liten, mest praktiskt. Jag som förälder måste ju exempelvis duscha och byta om innan och efter badet, hur fixar man det samtidigt som man ska hålla bebisen? Och förstår en så liten vad som händer i bassängen eller kommer den rent av vara livrädd?


    Ber om ursäkt för dumma frågor men jag hör gärna på andras erfarenheter innan jag bestämmer mig för om jag ska anmäla mig eller inte.

  • Svar på tråden Någon som har erfarenhet av babysim med en 3-4 månaders?
  • MRAKas

    Jag kommer inte ihåg exact hur gammal min första dotter var när hon o jag började babysim, men kanske runt 9-10månader.
    Hon hade skitskoj iaf, skrattade o plaskade hej vilt från första stund till sista.

    Min andra dotter kom aldrig iväg på babysim av en rad anledningar, nu när det gått några år så märker jag absolut skillnad mellan dem när vi åker o badar, den lilla är mycket mer avvaktande o försiktig överlag så fort vattnet täcker foten typ...

    Duscha efteråt var lite omständigt, men inga stora problem. Det finns alltid föräldrar där som varit med ett tag som man kan bolla med o få ideér av.

  • syntharen

    Jag gick på babysim med mitt andra barn, han var då precis 4 mån. I omklädningsrummen och duscharna fanns det där jag var en några skummadrasser (typ sånna hårda man har i poolen att flyta på) med låga kanter runt som man kunde lägga bebisarna på medan man duschade/bytte om. Väldigt praktiskt. Det fanns också massor av sånna matstolar från Ikea som man kunde sätta större bebisar/barn i när man duschade själv och barnen.

  • Anonym (Minimamman)

    Min dotter var 3,5 mån. Det gick jättebra! Det som var lite jobbigt var att hon fortfarande hade fallreflexen vilket hon var lite besvärad av.

    Där jag gick fanns det uppblåsbara skötbäddar i duscharna och omklädningsrummen för de minsta. Sedan bumbustolar för de lite större.

  • Anonym (K)

    Jag har gått på babysim på olika ställen med bebisar i olika åldrar. På alla ställen har det funnits utfällbara skötbord eller skötbäddar man kunde ha vid duschen. Till äldre bebisar som kunde sitta fanns det barnstolar och det fanns även badbaljor att ha barnen i. Så du kommer inte behöva duscha med din bebis. Däremot är det ändå inte säkert att du kommer kunna ta en ordentlig dusch för bebisen kommer antagligen vara rätt trött efter 30 min i bassängen och inte vara så nöjd med att ligga på en skötbädd medan du duschar. När jag har haft så små bebisar har jag bara sköljt av mig snabbt och sedan duschat ordentligt hemma. Ett annat tips är att ha en torr blöja, en pyjamas med fötter (gärna med dragkedja så den går att stänga snabbt) och en napp (om bebisen använder det) i en påse med dig in till bassängen så du snabbt kan byta om på bebisen direkt efter duschen utan att behöva låsa upp skåpet och rota runt bland grejerna där. När bebisen fått på sig blöja och kläder (väldigt smidigt med bara ett plagg!) gör det inget om hen däckar medan man själv klär på sig och packar ihop. Skötbord eller skötbäddar brukar finnas i omklädningsrummet men finns inte det kan du ta med en extra handduk att lägga bebisen på på golvet medan du byter om.

    Med äldre bebisar som kan sitta har jag börjat med att fylla en badbalja med lite vatten, satt bebisen där och gett en leksak och sen har jag kunnat duscha ordentligt med tvål och schampo utan att det har blivit några sura miner.

    Om din bebis gillar vatten kommer hen säkert gilla babysim. Det är häftigt att se hur mycket de kan och klarar av i vattnet när de är så små! Så du behöver inte oroa dig för att bebisen inte ska förstå. Jag tycker som sagt att det svåraste med en så liten bebis är att hålla den vaken och på gott humör hela lektionen. 30 min är inte så lång tid för en vuxen men för en liten bebis är det rätt lång tid med alla intryck och den fysiska ansträngningen så de kan bli trötta snabbt.

  • Laken

    Stort tack för era svar! Skönt att detta med duschandet inte verkar vara så klurigt som jag trodde, haha.

    Låter ju helt klart värt att testa babysim iaf :)

  • syntharen

    Sedan är det jätteviktigt att man duschar ordentligt INNAN man går i poolen för ju mindre smuts dom badande har på kroppen ju mindre klor behövs i vattnet. Har man duschat ordentligt innan så behöver man bara sköja av sig snabbt efteråt. Det är smutsen på huden som binder klorlukten så luktar man klor efteråt så har man tvättat sig för dåligt innan babysimmet När jag gick på babysim så märkte jag att många bara sköljde av sig snabbt innan men gjorde värsta stortvätten efteråt medan deras stackars bebisar fick vänta, trötta och griniga.

  • Stenbocken93

    Jag och min 4-mån bebis har nu varit flera gångerpå babysim. Det går bra och han får ju uppleva mycket av att flyta omkring i bassängen. Fundera på om din bebis har "fasta rutiner" ännu, då kan du kanske välja en lektionstid som stämmer överens med dess mat- och sovklocka. 

    Instämmer med övriga om att duscha ordentligt innan så att man i värsta fall får ta duschen i hemmet sen och inte lukta klor hela vägen hem. 

    Jag använder babyskyddet för att transportera min pojk från bilen via omklädningsrummet till bassängen. En vattentät filt (Ikeas) i botten gör att han inte blöter ner skyddet efter badet. Då behöver man inte leta efter stolar eller madrasser att lägga sitt barn på - men alla har sin egen metod och allt det där funkar precis lika bra. 

Svar på tråden Någon som har erfarenhet av babysim med en 3-4 månaders?