• Anonym (trött mamma)

    snälla hjälp mitt 5 åriga blöjbarn

    Hej min son på 5 år bajsar i blöjan och ibland även kissar i den.. Ibland kan han tänka ha på sig kalsonger men det händer inte alls ofta. Jag orkar inte ta mer fajter så jag låter han ha blöja på sig hela tiden. Så med toalett träning har tagit en paus. 

    Jag säger åt han att bajsa inne på toan och säga till när han är klar men han vill gärna klämma när han inte är ensam...

    Han har koll på när han ungefär bruka bajsa och så sätter jag han på toan då men det går inte.. han säger bara: blöja blöja blöja blöja. 

    Nu är vi ännu mer i back då han kunde kissa i toan men har nu börjat kissa i blöjan igen eftersom han har blöjan på sig dygnet runt. Även när jag låter han vara helt naken så kommer olyckor. 

    Jag får ofta kommenterar som: "oj har han fortfarande blöja?" "oj hur gammal är din pojk egentligen?" "oj ligger han efter i utvecklingen?" 

    Han är som vilken 5 åring som helst men det med blöja ligger han lite efter i. 

    Varför ska det vara så svårt att bajsa i toan? 

    Vill bara bli av med den här blöjan nu, orkar snart inte mer..

    ///från en trött mamma...

  • Svar på tråden snälla hjälp mitt 5 åriga blöjbarn
  • Anonym (Mia)
    Anonym (trött mamma) skrev 2020-09-04 16:23:26 följande:

    Hej min son på 5 år bajsar i blöjan och ibland även kissar i den.. Ibland kan han tänka ha på sig kalsonger men det händer inte alls ofta. Jag orkar inte ta mer fajter så jag låter han ha blöja på sig hela tiden. Så med toalett träning har tagit en paus. 

    Jag säger åt han att bajsa inne på toan och säga till när han är klar men han vill gärna klämma när han inte är ensam...

    Han har koll på när han ungefär bruka bajsa och så sätter jag han på toan då men det går inte.. han säger bara: blöja blöja blöja blöja. 

    Nu är vi ännu mer i back då han kunde kissa i toan men har nu börjat kissa i blöjan igen eftersom han har blöjan på sig dygnet runt. Även när jag låter han vara helt naken så kommer olyckor. 

    Jag får ofta kommenterar som: "oj har han fortfarande blöja?" "oj hur gammal är din pojk egentligen?" "oj ligger han efter i utvecklingen?" 

    Han är som vilken 5 åring som helst men det med blöja ligger han lite efter i. 

    Varför ska det vara så svårt att bajsa i toan? 

    Vill bara bli av med den här blöjan nu, orkar snart inte mer..

    ///från en trött mamma...


    Om du inte orkar ta mer fajter så har din son vunnit över dig. Hur ska du göra när din son blir tonåring? Ska du låta honom göra som han vill för att du inte orkar ta fajten? Det blir inte lättare med åldern så du måste stå på dig hur jobbigt det en är. Enträgen vinner :)
  • Drottningen1970

    Nu är det ju ingen fight du ska ta utan du ska uppmuntra och belöna. Bestäm ett datum tillsammans med barnet då alla blöjor kommer att försvinna. Förbered barnet att från och med den dagen kommer inga blöjor att finnad tillgängliga. Låt honom vara med och slänga blöjorna så att det blir tydligt att alternativet är borta. Sen tar ni några dagar då ni har all tid i världen. Uppmuntra belöna och ha en positiv inställning till allt som har med toan att göra. Glada utrop så fort han sitter där. Följ med in och läs en bok medans han försöker...

  • Drottningen1970
    Anonym (Mia) skrev 2020-09-04 16:41:48 följande:

    Om du inte orkar ta mer fajter så har din son vunnit över dig. Hur ska du göra när din son blir tonåring? Ska du låta honom göra som han vill för att du inte orkar ta fajten? Det blir inte lättare med åldern så du måste stå på dig hur jobbigt det en är. Enträgen vinner :)


    Inställningen att det är en maktkamp som ska vinnas är jättedum.
  • Anonym (Förskola,BVC)

    Går din son på förskola?Vad  anser de? Har du kontakt med BVC?

  • Anonym (Jenny)

    Vad hade hänt om du gjorde dig av med alla blöjor? Att det sker olyckor behöver inte vara så farligt (beroende på hur sonen reagerar). Hur gör han på förskolan? Är han torr på nätterna?

    En annan väg (om det att rycka blöjan skulle vara traumatiskt för honom) kan vara att låta honom ha blöja, men bara i badrummet. Det är där man uträttar sina behov och där kiss och bajs stannar. 

    Har det med kontroll att göra så kan man testa att ge honom mer ansvar och kontroll rent allmänt i hans liv. 

    Och en sista tanke, för att du sa att han inte vill bajsa ensam, kan vara att du följer med in och håller honom sällskap. Visa att det verkligen är ok att du är med när han bajsar. Peppa honom och skoja lite, var inte otålig och frustrerad.

  • Anonym (Fast...)
    Drottningen1970 skrev 2020-09-04 17:21:21 följande:

    Inställningen att det är en maktkamp som ska vinnas är jättedum.


    Du _tycker_ att den är dum.
  • Anonym (Ann)
    Drottningen1970 skrev 2020-09-04 17:20:25 följande:

    Nu är det ju ingen fight du ska ta utan du ska uppmuntra och belöna. Bestäm ett datum tillsammans med barnet då alla blöjor kommer att försvinna. Förbered barnet att från och med den dagen kommer inga blöjor att finnad tillgängliga. Låt honom vara med och slänga blöjorna så att det blir tydligt att alternativet är borta. Sen tar ni några dagar då ni har all tid i världen. Uppmuntra belöna och ha en positiv inställning till allt som har med toan att göra. Glada utrop så fort han sitter där. Följ med in och läs en bok medans han försöker...


    Belöning är fel.https://petrakrantzlindgren.se/2013/03/25/darfor-ar-jag-kritisk-mot-beloningssystem-for-barn/
  • AnnaZL

    Om det inte är något fysisk fel, låt barnet vara. När det blir tillräckligt viktigt för barnet kommer det att börja gå på toaletten istället. Jag har en kompis, världens lugnaste mamma, vars barn hade blöja länge, men slutade innan skolstart. Hon lät barnet sätta takten.

    Vad gäller kommentarer från allmänheten- vad är viktigast- att ditt barn får lära sig gå på toa i sin egen takt eller att du ser ut som en duktig förälder inför folk som borde betyda mycket mindre för dig än ditt barn?

    Det är bra tillfällen att öva på att svara på oartiga/gränsöverskridande frågor. Magdalena ribbing har några bra: ?ursäkta, vad sade du?? Följt av ??Jaså, det var det du sade?, eller ?Jag kommer att låtsat som att du inte frågade det?.

  • Drottningen1970
    Anonym (Fast...) skrev 2020-09-04 18:07:26 följande:

    Du _tycker_ att den är dum.


    Ja. Jag och all världens barnpsykologi. Man behöver dock knappast vara raketforskare för att fatta att toaträning inte får bli en maktkamp. Sunt förnuft räcker långt.
Svar på tråden snälla hjälp mitt 5 åriga blöjbarn