Inlägg från: PappaAnnorlunda |Visa alla inlägg
  • PappaAnnorlunda

SÄG NEJ TILL MAXIMIVÄRDEN FÖR VITAMINER OCH MINERALER

Jag tycker det är självklart att man inte får lura någon med vilseledande marknadsföring. Konsumenten måste upplysas om vad som är RDI och inte förespeglas att det finns hälsovinster som inte baseras på vetenskaplig kunskap med att ta höga doser vitaminer.

Men jag har svårt att se vilken nytta ett utökat förbud skulle ha. Det är ju knappast så att det vimlar av vitaminskadade människor i Sverige. Några få vitaminer kan innebära reella hälsorisker att överdosera, t.ex. A-vitamin, men många är ju vattenlösliga och försvinner ut med urinen, så man undrar vilket problem som ska lösas med ett förbud.

Det här är dock en del i en större trend i samhället att receptbelägga eller på annat sätt begränsa inköp av mediciner och kosttillskott som tidigare kunnat köpas fritt, t.ex. Voltarén, Alvedon osv.

• PappaAnnorlunda
    MammaTillDansband skrev 2020-09-10 08:07:51 följande:

Jag säger istället ja till att begränsa halterna vitaminer och mineraler i kosttillskott. Det handlar, trots att du nämner detta som exempel, inte bara om vattenlösligt C-vitamin där du kissar ut överskottet. Det gäller även andra vitaminer, samt mineraler. Dessa kan mycket väl överdoseras, och på så vis skada kroppen. Koppar och zink, till exempel, som ingår i små mängder i vissa multivitaminpreparat. Det är allt annat än hälsosamt att få i sig för mycket koppar eller zink, även om små mängder är nyttiga för kroppen.

Hur många personer per år i Sverige har behövt söka vård för att de fått i sig för mycket Koppar respektive Zink genom kosttillskott?
Svar på tråden SÄG NEJ TILL MAXIMIVÄRDEN FÖR VITAMINER OCH MINERALER