Inlägg från: Anonym (Kompromiss?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kompromiss?)

Han vill skänka pengar

Det verkar som att ni har väldigt olika grundvärderingar?

För honom är det viktigt att alltid kunna skänka en del pengar. Det är inte ovanligt i vissa religioner och religionsinriktningar. Jag tillhör själv en sådan familj och vi har alltid skänkt efter förmåga givetvis.

Du känner att ni behöver behålla era pengar själva för du tycker inte att ni har det gott ställt. Ja. Om ni lever på existensminimum så kanske ni behöver spara era egna pengar. Det är ju svårt för oss att veta.

Har ni gemensam ekonomi så får ni väl göra en budget och komma till en kompromiss över hur mycket pengar som är ok att lägga på olika poster.

• Anonym (Kompromiss?)
    Anonym (Daniella) skrev 2020-09-11 12:31:34 följande:

Där har vi vad som är så provocerande för mig att höra, att vi har olika grundvärderingar

NEJ

Som jag också försöker säga till honom, SJÄLVKLART bryr jag mig om andra människor och har man ekonomisk möjlighet / möjlighet att hjälpa andra ska man det.

Att påstå att jag har andra värden har kränker mig och min uppväxt

Nja ni kanske har samma grundsyn i att det är viktigt att hjälpa andra människor när man kan. Men enligt din egen utsaga så skiljer ni er i övrigt rätt så mycket i värderingar om pengar och när man kan anse sig ha tillräckligt. Din man tycker ni har tillräckligt och att ni kan skänka bort visst överskott. Du anser inte att det finns något överskott.

Det får ni ju prata om och komma till en kompromiss. Annars så får ni vill ha separat ekonomi så får du bestämma om dina pengar och han om sina när ni betalat de gemensamma räkningarna.
  • Anonym (Kompromiss?)
    Anonym (Rr) skrev 2020-09-12 12:48:21 följande:

Förstår han att man inte blir en godare människa ju mer man skänker eller gör för andra?

Om det här bottnar i någon slags religiös syn på livet så är jag ganska säker på att en auktoritet inom den tron kommer att kunna förklara detta för honom och också förklara att han har ett ansvar för sin familj och sina barn. 

Det handlar inte först om att känna sig som en god människa utan de flesta religioner som förespråkar att ge ser det som en utjämning av de orättvisor som finns i världen. Jag ser mig inte som bättre än någon annan när jag skänker pengar, men jag ser det samtidigt som en nödvändighet. Jag tycker det är självklart att alla borde få äta sig mätta, ha tillgång till sjukvård ect. Dessutom handlar det om att samtidigt jobba mot att det finns social rättvisa i samhället. Så att i slutändan mina allmosor blir onödiga...

Men du kan ju testa själv och skänka 10% av din bruttoinkomst en månad. Gör det ont eller känner du dig som en god och fantastisk människa?
Svar på tråden Han vill skänka pengar