• antonse

    Skydda SGI, hur?

    Jag har planerat föräldraledigt ungefär 45%, har ett oregelbundet schema som är indelat om 6 veckor. en del arbetsdagar är 6 timmars arbetsdagar, och vissa 8 och en halv timmes arbetsdagar. 

    Hur skall jag räkna för att skydda min SGI?

    Jag kommer ta ut en föräldraledig SGI-dag på samtliga dagar jag begärt föräldraledigt.

  • Svar på tråden Skydda SGI, hur?
  • greeneyes

    Jag har haft samma problem för massa år sen, enklast är att ring till FK och planera med dem. Obs! Se sedan till att få er ök postad hem, för om de börjar tjafsa sen har du bevis på papper. Alternativt att du lägger in olika FP varje vecka utifrån ditt schema, så att det blir exakt rätt. Lite krångligt dock.


    2007 & 2013
  • Anotherone
    greeneyes skrev 2020-09-10 09:28:39 följande:

    Jag har haft samma problem för massa år sen, enklast är att ring till FK och planera med dem. Obs! Se sedan till att få er ök postad hem, för om de börjar tjafsa sen har du bevis på papper. Alternativt att du lägger in olika FP varje vecka utifrån ditt schema, så att det blir exakt rätt. Lite krångligt dock.


    Jag håller helt med, försök få tag i en vettig person och förklara hur du vill göra.

    Själv jobbar jag drygt 82% fördelat över måndag-fredag och på ett schema som rullar på 4v. Jag mailade in schemat så att de ser exakt omfattning.
    Enligt vad dom sa till mig så behöver jag bara se till att jag tar ut 1,0 dagar per kalendervecka så ska det vara lugnt. Totalen blir då lite över 100% men hellre det än att det saknas någon liten 1/8 en vecka....

    Så jag lägger 1/4 de dagar jag slutar 15, 1/8 de dagar jag slutar 16. Och har jag svårt att få ihop det (vissa veckor jobbar jag nästan heltid medan andra veckor har fler kortare dagar) så lägger jag nån liten procent på söndagen också. Eftersom jag tar måndagen så får jag ju även ta söndagen.

    Jag gör mina ansökningar månad för månad så det är lite jobb med det här, men då kan jag även lägga in eventuell vab direkt också.
  • S23

    Jag säger som övriga. Du måste ringa dem om detta.

    Din sgi-dag får ett visst värde beroende på hur många timmar du arbetar.

    Ett exempel. Själv arbetade jag extra innan barnets födelse och har därför en sgi som bygger på 9,2 h arbetsdag (wxfersom jag arbetade i snitt 46 timmar i veckan). Om jag nu går och arbetar på min ordinarie tjänst där en dag är 8h, så måste jag för att skydda min sgi även lägga föräldrapenning för minst 1,2 timme (bra att använda lägstanivådagar till detta) om min sgi ska skyddas.

    Så om du arbetar en 6h arbetsdag som exempel och ditt beräknade snitt är 7, så måste du skydda din sgi.

    Så som sagt. Ring dem. Det är stor risk att det blir fel om du gör så någon här säger eller bara som du tror är rätt

  • Anotherone
    S23 skrev 2020-09-10 11:34:30 följande:

    Jag säger som övriga. Du måste ringa dem om detta.

    Din sgi-dag får ett visst värde beroende på hur många timmar du arbetar.

    Ett exempel. Själv arbetade jag extra innan barnets födelse och har därför en sgi som bygger på 9,2 h arbetsdag (wxfersom jag arbetade i snitt 46 timmar i veckan). Om jag nu går och arbetar på min ordinarie tjänst där en dag är 8h, så måste jag för att skydda min sgi även lägga föräldrapenning för minst 1,2 timme (bra att använda lägstanivådagar till detta) om min sgi ska skyddas.

    Så om du arbetar en 6h arbetsdag som exempel och ditt beräknade snitt är 7, så måste du skydda din sgi.

    Så som sagt. Ring dem. Det är stor risk att det blir fel om du gör så någon här säger eller bara som du tror är rätt


    Det där är också supermeckigt när det kommer till vab. Föräldrapenning kan sökas ner på åttondels dag medan vab bara går på fjärdedelar.... om jag inte är helt ute och cyklar.
  • antonse
    greeneyes skrev 2020-09-10 09:28:39 följande:

    Jag har haft samma problem för massa år sen, enklast är att ring till FK och planera med dem. Obs! Se sedan till att få er ök postad hem, för om de börjar tjafsa sen har du bevis på papper. Alternativt att du lägger in olika FP varje vecka utifrån ditt schema, så att det blir exakt rätt. Lite krångligt dock.


    Men hur skall jag tänka, låt säga, måndag jobbar jag 6 och en halv timme, och den skall jag vara ledig, då tar jag ut en 100% SGI-dag där, blir det rätt

    Visst motsvarar 100% SGI-dag en schemalagd arbetsdag oavsett om den är på 6 timmar eller 8?

    Är det inte så att jag skall komma upp i 100% enligt mitt schema som är i 6-veckorsperioder. 

    Alltså inte att jag måste komma upp i 100% per vecka?
  • antonse
    Anotherone skrev 2020-09-10 11:17:49 följande:
    Jag håller helt med, försök få tag i en vettig person och förklara hur du vill göra.

    Själv jobbar jag drygt 82% fördelat över måndag-fredag och på ett schema som rullar på 4v. Jag mailade in schemat så att de ser exakt omfattning.
    Enligt vad dom sa till mig så behöver jag bara se till att jag tar ut 1,0 dagar per kalendervecka så ska det vara lugnt. Totalen blir då lite över 100% men hellre det än att det saknas någon liten 1/8 en vecka....

    Så jag lägger 1/4 de dagar jag slutar 15, 1/8 de dagar jag slutar 16. Och har jag svårt att få ihop det (vissa veckor jobbar jag nästan heltid medan andra veckor har fler kortare dagar) så lägger jag nån liten procent på söndagen också. Eftersom jag tar måndagen så får jag ju även ta söndagen.

    Jag gör mina ansökningar månad för månad så det är lite jobb med det här, men då kan jag även lägga in eventuell vab direkt också.
    Måste du komma upp i 100% varje vecka? Är det inte månadsbaserat? 

    Så en arbetsdag när du slutar 15, så tar du först ut en 100%-SGI-dag, och sedan en 25% SGI-dag till på nästa dag?
  • S23
    antonse skrev 2020-09-10 11:55:07 följande:

    Men hur skall jag tänka, låt säga, måndag jobbar jag 6 och en halv timme, och den skall jag vara ledig, då tar jag ut en 100% SGI-dag där, blir det rätt

    Visst motsvarar 100% SGI-dag en schemalagd arbetsdag oavsett om den är på 6 timmar eller 8?

    Är det inte så att jag skall komma upp i 100% enligt mitt schema som är i 6-veckorsperioder. 

    Alltså inte att jag måste komma upp i 100% per vecka?


    Vad är din årsarbetstid? Det är den sgi bygger på.

    Utifrån den räknas det ut vad din arbetsdag i snitt är.

    En arbetsdag är inte automatisk en sgi dag.

    Som du ser i mitt tidigare svar är en sgi-dag för mig 9,2 timmar. Går jag nu tillbaka och arbetar 20%. Alltså en arbetsdag på 8 timmar på mitt nuvarande arbete så kommer jag behöva lägga föräldrapenning för den dagen om jag vill skydda min sgi. Eftersom en arbetsdag enligt min sgi är 9,2 timmar.
  • S23
    Anotherone skrev 2020-09-10 11:40:56 följande:

    Det där är också supermeckigt när det kommer till vab. Föräldrapenning kan sökas ner på åttondels dag medan vab bara går på fjärdedelar.... om jag inte är helt ute och cyklar.


    Får kolla upp detta inför framtiden. Tack för att du nämner det. Är inte aktuellt med vab ännu på ett år så har tid att reda i det!
  • S23
    antonse skrev 2020-09-10 11:58:08 följande:

    Måste du komma upp i 100% varje vecka? Är det inte månadsbaserat? 

    Så en arbetsdag när du slutar 15, så tar du först ut en 100%-SGI-dag, och sedan en 25% SGI-dag till på nästa dag?


    Fk räknar veckobaserat
  • Anotherone
    antonse skrev 2020-09-10 11:58:08 följande:
    Måste du komma upp i 100% varje vecka? Är det inte månadsbaserat? 

    Så en arbetsdag när du slutar 15, så tar du först ut en 100%-SGI-dag, och sedan en 25% SGI-dag till på nästa dag?
    I min värld så är det månadsbaserat. Jag har ju samma avdrag rakt av på min månadslön varje månad och jag sökte ledighet för hela året så det rullar bara på.
    Men FK räknar vecka för vecka.

    En vecka kan tex se ut så här:
    8-15
    8-16
    8-15
    8-15
    8-15
    Då har jag ju fyra dagar som är förkortade med 2h (25% = 1/4) och en som är förkortad med 1h (12,5% = 1/8). Men jag tar bara 1/4 x 4 som blir totalt 1,0 för veckan. Även om specifikt DEN veckan lämnar mer "tomrum" eller vad man säger.
    Sen kommer nästa vecka:
    8-17
    8-15
    8-15
    8-17
    8-15
    Där får jag bara ihop 3st 1/4 = 75%. Men då kan jag lägga 1/4 dag = 25% på söndagen den veckan. För måndagen därpå tar jag 1/4 så då hänger de liksom ihop.

    Jag har inga problem med att sitta och plocka små tårtbitar i deras system varje månad, de beskrev för mig hur jag skulle göra för att SGI'n skulle vara skyddad och då gör jag så för att det inte ska bli fel. 
Svar på tråden Skydda SGI, hur?