• S23

Skydda SGI, hur?

Jag säger som övriga. Du måste ringa dem om detta.

Din sgi-dag får ett visst värde beroende på hur många timmar du arbetar.

Ett exempel. Själv arbetade jag extra innan barnets födelse och har därför en sgi som bygger på 9,2 h arbetsdag (wxfersom jag arbetade i snitt 46 timmar i veckan). Om jag nu går och arbetar på min ordinarie tjänst där en dag är 8h, så måste jag för att skydda min sgi även lägga föräldrapenning för minst 1,2 timme (bra att använda lägstanivådagar till detta) om min sgi ska skyddas.

Så om du arbetar en 6h arbetsdag som exempel och ditt beräknade snitt är 7, så måste du skydda din sgi.

Så som sagt. Ring dem. Det är stor risk att det blir fel om du gör så någon här säger eller bara som du tror är rätt

• S23
    antonse skrev 2020-09-10 11:55:07 följande:

Men hur skall jag tänka, låt säga, måndag jobbar jag 6 och en halv timme, och den skall jag vara ledig, då tar jag ut en 100% SGI-dag där, blir det rätt

Visst motsvarar 100% SGI-dag en schemalagd arbetsdag oavsett om den är på 6 timmar eller 8?

Är det inte så att jag skall komma upp i 100% enligt mitt schema som är i 6-veckorsperioder. 

Alltså inte att jag måste komma upp i 100% per vecka?

Vad är din årsarbetstid? Det är den sgi bygger på.

Utifrån den räknas det ut vad din arbetsdag i snitt är.

En arbetsdag är inte automatisk en sgi dag.

Som du ser i mitt tidigare svar är en sgi-dag för mig 9,2 timmar. Går jag nu tillbaka och arbetar 20%. Alltså en arbetsdag på 8 timmar på mitt nuvarande arbete så kommer jag behöva lägga föräldrapenning för den dagen om jag vill skydda min sgi. Eftersom en arbetsdag enligt min sgi är 9,2 timmar.
  • S23
    Anotherone skrev 2020-09-10 11:40:56 följande:

Det där är också supermeckigt när det kommer till vab. Föräldrapenning kan sökas ner på åttondels dag medan vab bara går på fjärdedelar.... om jag inte är helt ute och cyklar.

Får kolla upp detta inför framtiden. Tack för att du nämner det. Är inte aktuellt med vab ännu på ett år så har tid att reda i det!
  • S23
    antonse skrev 2020-09-10 11:58:08 följande:

Måste du komma upp i 100% varje vecka? Är det inte månadsbaserat? 

Så en arbetsdag när du slutar 15, så tar du först ut en 100%-SGI-dag, och sedan en 25% SGI-dag till på nästa dag?

Fk räknar veckobaserat
Svar på tråden Skydda SGI, hur?