Juristprogrammet vs psykologprogrammet?
Behöver några att bolla tankar med så jag vänder mig hit.
Jag tog studenten det här året och har precis hoppat på juristprogrammet som jag länge sett fram emot. Börjar dock nu redan fundera på vad jag gett mig in på. Jag har inte fått uppfattningen att utbildningen kommer vara för svår att ta sig igenom, även om det säkerligen är en utmanande utbildning. Jag har såklart också ett intresse för det man lär sig. Det som är jobbigt är främst att läsa om den enorma betygshets som finns. Även om konkurrensen om de mer kvalificerade juristjobben. Jag vill liksom inte sluta som jurist på Försäkringskassan för att jag inte hade AB i allt.
Jag ska i vart fall ge juristprogrammet en chans och läsa klart hela första terminen, men tänkte söka igen när antagningen för vårterminen 2021 öppnar för att ha något annat alternativ om juristprogrammet känns fel. Något jag funderar på är psykologprogrammet. Det har varit intressant tidigare men jag tror att behovet av ett högstatusjobb fick mig att välja jurist först. En nackdel här är de höga antagningspoängen. Jag har ca 21 i merit så vad jag förstått räcker det bara till Umeå/Örebro, medan det troligen är tillräckligt för juristprogrammet på vilket universitet som helst om jag söker på en vårtermin (möjligtvis inte Lund dock). Umeå verkar dock vara en trivsam stad.
Har vi några psykologstudenter eller juriststudenter här? Hur tänker ni? Vad är bra/dåligt med era program?