• Anonym (TS)

Juristprogrammet vs psykologprogrammet?

Behöver några att bolla tankar med så jag vänder mig hit.
    Jag tog studenten det här året och har precis hoppat på juristprogrammet som jag länge sett fram emot. Börjar dock nu redan fundera på vad jag gett mig in på. Jag har inte fått uppfattningen att utbildningen kommer vara för svår att ta sig igenom, även om det säkerligen är en utmanande utbildning. Jag har såklart också ett intresse för det man lär sig. Det som är jobbigt är främst att läsa om den enorma betygshets som finns. Även om konkurrensen om de mer kvalificerade juristjobben. Jag vill liksom inte sluta som jurist på Försäkringskassan för att jag inte hade AB i allt. 

Jag ska i vart fall ge juristprogrammet en chans och läsa klart hela första terminen, men tänkte söka igen när antagningen för vårterminen 2021 öppnar för att ha något annat alternativ om juristprogrammet känns fel. Något jag funderar på är psykologprogrammet. Det har varit intressant tidigare men jag tror att behovet av ett högstatusjobb fick mig att välja jurist först. En nackdel här är de höga antagningspoängen. Jag har ca 21 i merit så vad jag förstått räcker det bara till Umeå/Örebro, medan det troligen är tillräckligt för juristprogrammet på vilket universitet som helst om jag söker på en vårtermin (möjligtvis inte Lund dock). Umeå verkar dock vara en trivsam stad. 

Har vi några psykologstudenter eller juriststudenter här? Hur tänker ni? Vad är bra/dåligt med era program?

• Svar på tråden Juristprogrammet vs psykologprogrammet?
  • Anonym (Ellen)

Jag hoppas att någon annan kan svara dig just gällande studierna och hur det ser ut idag.
    Men jag tänker främst att psykolog och jurist är för mig vitt skilda yrken!
    Så vad tänker du att du vill jobba med?

Jurist ser jag som relativt fritt och beroende på intresse. Du kan bli advokat, jobba med internationell rätt, affärsrätt, arbetsrätt... Du kan hitta jobb på alla möjliga arbetsplatser och i alla möjliga branscher beroende på intresse.
    Nästan alla företag har bolagsjurister eller så anlitar de sakkunniga. Men det lär väl vara skillnad på att arbeta på ett mindre bolag än på ett större? Och beroende på bransch så varierar de spörsmål som hamnar på ditt bord.

Som psykolog känner jag främst att man blir en del av vårdsektorn. Sen kan man välja inriktning där också förstås. Men det är ett annat gebit. Säkert givande det också och det finns ett stort behov.

Jag jobbar mycket med arbetsrätt och tycker det är superkul. Så jag måste ju slå ett extra slag för juridiken. Har aldrig suttit ting eller gett mig in på det spåret, det var alldeles för hetsigt för mig. Meriter kan man skaffa genom att rikta sig, läsa mer av det som intresserar en och sen bygga erfarenhet.

• Anonym (Psykolog)

Psykologprogrammet har ingen betygshets men tempot är mycket högt.

Frågan är ju vad du vill arbeta sedan? Karriärerna är rätt så annorlunda.

• Anonym (myself)

För flera år sen kom jag in på psykologlinje i Uppsala (tänkte byta karriär helt och hålet). Men två saker stoppade mig: 1. Jag skulle behöva plugga i 5 år igen (hade universitetsutbildning innan dess). 2. Jag skulle behöva lyssna på andras problem 8 timmar om dagen (dvs när man ska väl börja jobba). Det fick mig att tacka nej till utbildningen.
    Jag skulle säga att du behöver tänka igenom vad du ska kunna jobba med rent praktiskt med just dina förutsättningar. Ska du vara företagsjurist, så är det "enklare", men blir du, säg, brottsjurist, så blir det samma "lyssna på andras problem". Oc där måste man lära sig att distansera från andras problem annars blir man tokig fort.
    Gällande universitet - min man har gått i Umeå och han tyckte att det väldigt trevligt där både på universitetet och staden som sådan.

• Anonym (TS)
    Anonym (Ellen) skrev 2020-09-10 15:46:09 följande:

Jag hoppas att någon annan kan svara dig just gällande studierna och hur det ser ut idag.
    Men jag tänker främst att psykolog och jurist är för mig vitt skilda yrken!
    Så vad tänker du att du vill jobba med?

Jurist ser jag som relativt fritt och beroende på intresse. Du kan bli advokat, jobba med internationell rätt, affärsrätt, arbetsrätt... Du kan hitta jobb på alla möjliga arbetsplatser och i alla möjliga branscher beroende på intresse.
    Nästan alla företag har bolagsjurister eller så anlitar de sakkunniga. Men det lär väl vara skillnad på att arbeta på ett mindre bolag än på ett större? Och beroende på bransch så varierar de spörsmål som hamnar på ditt bord.

Som psykolog känner jag främst att man blir en del av vårdsektorn. Sen kan man välja inriktning där också förstås. Men det är ett annat gebit. Säkert givande det också och det finns ett stort behov.

Jag jobbar mycket med arbetsrätt och tycker det är superkul. Så jag måste ju slå ett extra slag för juridiken. Har aldrig suttit ting eller gett mig in på det spåret, det var alldeles för hetsigt för mig. Meriter kan man skaffa genom att rikta sig, läsa mer av det som intresserar en och sen bygga erfarenhet.

Tack för ditt svar! Precis som du säger - en fördel med jurist är att det är så brett!

Jag är än så länge ganska öppen när det kommer till vilket område jag vill jobba inom. En tanke jag haft är att hjälpa kvinnor/barn som utsatts för våld, något som blir möjligt med båda utbildningarna. För en jurist skulle väl t.ex. målsägandebiträde då vara passande medan en psykolog mer finns som ett emotionellt stöd. 
    Andra enligt mig intressanta yrken inom juridik är åklagare och domare, men ska vara ärlig och säga att jag inte har så bra koll på vilka juristyrken som finns om man bortser från "domstolsyrkena". Har en fördom om att de övriga bara innefattar uppgifter som utförs ensam på ett kontor. 
  • Anonym (Svägerskan)

Min ena svägerska är leg psykolog och vill inte för liv och pina sitta och lyssna på människors problem och tillkortakommanden och syssla med utredningar.. Det höll på att ta knäcken på henne efter ett par år har hon sagt. Hon jobbar numera med personalrekrytering och evaluations. Alltså hitta rätt person till (oftast) chefsjobb. Välbetalt säger hon och numera sover hon gott om matten. Så det finns flera utvägar att jobba efter sin examen, inte bara på BUP och i skolor och på psykavdelningar.

• Anonym (H)

Tycker du ska ta och lugna ner dig lite och verkligen undersöka vilka linjer och yrken som finns (inklduive yrkesutbildningar), tänka efter kring vad som passar dig och vad du faktiskt vill. Just nu känns det som att du bara spånar kring linjer som ger status, har höga antagningspoäng och kan he höga löner. Bara för att du kan komma in på något sånt så betyder det inte att det är det du automatiskt bör välja bara för det.

• Anonym (TS)
    Anonym (Psykolog) skrev 2020-09-10 15:46:33 följande:

Psykologprogrammet har ingen betygshets men tempot är mycket högt.

Frågan är ju vad du vill arbeta sedan? Karriärerna är rätt så annorlunda.

Jobbar du som psykolog? Får man i så fall fråga vilken typ av psykolog och hur du känner kring det? :)
  • Anonym (TS)
    Anonym (H) skrev 2020-09-10 16:33:30 följande:

Tycker du ska ta och lugna ner dig lite och verkligen undersöka vilka linjer och yrken som finns (inklduive yrkesutbildningar), tänka efter kring vad som passar dig och vad du faktiskt vill. Just nu känns det som att du bara spånar kring linjer som ger status, har höga antagningspoäng och kan he höga löner. Bara för att du kan komma in på något sånt så betyder det inte att det är det du automatiskt bör välja bara för det.

Kan säkert stämma men för egen del är det inte helt enkelt att bortse från sådant. I vilket fall, tack för uppmaningen!
  • Anonym (Nn)

Jobbar med en psykolog, på vc. (Har själv annat yrke.) Det är nog så långt från flashigt advokatjobb man kan komma. 8-10 patienter varje dag med ångest, depression, tvångstankar osv. Ärligt talat fattar jag inte hur man pallar. Men visst man kan hitta flashiga jobb som psykolog, forska, föreläsa osv men de flesta jobbar i vården och det är förmodligen där du hamnar i alla fall många år. Om status är viktigt för dig så välj inte det. Är du däremot intresserad av människor och har ett genuint intresse så kommer det kanske passa. Psykologutbildningen är antagligen mer spännande och intressant men tänk på hur du vill ditt arbetsliv ska vara. Att vara jurist på myndigheter verkar du inte vara så intresserad av men det är väl där väldigt många jurister hamnar. Hur många juriststudenter blir advokater och domare?

• Zakopane

Nu är ju jag jurist men har en vän som är psykolog. Mitt intryck är att psykolog är ganska sugigt om man jobbar kliniskt. Det är mycket ?kund?Besök så att hela dagarna är uppbokade, med kort lunch. Därutöver gruppterapi-träffar och sitta o lyssna på folk med massa problem. Rätt oflexibelt. Dessutom är lönen inte så jävla lajbans.

Satsa på jurist! Om det ligger för dig. Inte för statusen bara. Det skadar inte att gå ut i arbetslivet, jobba på kafé eller Konsum eller vad som helst ett tag. Det blir lättare att ta till sig studierna om man har varit med om lite och sett lite annat än en skolbänk.

Sen är jurist på försäkringskassan inte så jävla pissigt. Handläggare av sjukpenning, ja kanske, men det finns ju mer kvalificerade saker.

Det man ska fråga sig är vad man har för läggning. Är klientkontakter det du gillar och det som ger dig energi? Att förklara juridiska saker för icke jurister? Då kanske advokat är nåt. Gillar du att lösa kvalificerade juridiska problem? Då kanske domstol är grejen. Är du kreativ och nytänkande och gillar att jobba i projekt? Då kan verksamhetsutvecklare på Polismyndigheten vara nåt.

Det finns så mycket!

Vill du ha frihet att inte vara uppbokad med en massa patienter dagarna i ända? Välj då inte psykolog.

• Zakopane

Betygen är inte heller så viktiga som man kan tro. Ingen Arbetsgivare har nånsin kollat på mina betyg förutom när jag sökte och fick ting. Ingen arbetsgivare bryr sig om dina betyg förutom om du söker första jobbet som kanonmat på affärsjuridisk byrå.

• Anonym (Psykolog)
    Anonym (TS) skrev 2020-09-10 16:37:06 följande:

Jobbar du som psykolog? Får man i så fall fråga vilken typ av psykolog och hur du känner kring det? :)

Jag har jobbat inom primärvården tex på vårdcentraler. Då träffar man folk med olika typer av psykisk ohälsa, är det lättare former behandlade jag själv var det svårare remitterade jag patienten till psykiatri. Jag gillade det, det är kul att få människor att hjälpa sig själva för så uppfattar jag min roll. Psykologi är ju kul. Att få förstå varför människor gör som de gör och vad som kan tyckas som väldigt ologiskt beteende på ytan faktiskt är rätt så logiskt när man börjar förstå.

Idag är jag chef för inom staten. Trivs väldigt bra med det.

Men psykologyrket är också en väldigt bred utbildning. En del jobbar med utredningar och testningar tex adhd och autism. Andra jobbar med behandlingar tex psykiatri eller primärvård. En del arbetar i skolan och då är det mycket handledning av andra yrkeskategorier. Andra arbetar som arbets- och organisationskonsulter eller med rekrytering. Här finns en hel del pengar att casha in om man är duktig. Så det finns väldigt många olika karriärvägar att ta när du är färdig med utbildningen.
  • Anonym (Annan psykolog)

Jag är psykolog. Hade liknande tankar som du men är med facit i hand väldigt nöjd med mitt val. Utbildningen var otroligt givande på många plan. Gjorde en sväng i vårdsektorn men det var inte för mig. Upplever absolut inte att man är begränsad till kliniskt arbete, tvärtom är psykologkompetens eftertraktat inom många områden. Idag arbetar jag som projektledare och forskare, och älskar det!

• Anonym (jurist)

Jag bara undrar vad problemet är med att jobba som jurist på Försäkringskassan? Myndigheterna är oerhört attraktiva arbetsplatser. De är utvecklande, man kan byta jobb internt och mellan myndigheterna, det är oerhört brett i vad man gör som jurist där (många olika delar i juridiken) samt att staten är en väldigt bra arbetsgivare. 

• Anonym (Ellen)
    Anonym (TS) skrev 2020-09-10 16:19:54 följande:

Tack för ditt svar! Precis som du säger - en fördel med jurist är att det är så brett!

Jag är än så länge ganska öppen när det kommer till vilket område jag vill jobba inom. En tanke jag haft är att hjälpa kvinnor/barn som utsatts för våld, något som blir möjligt med båda utbildningarna. För en jurist skulle väl t.ex. målsägandebiträde då vara passande medan en psykolog mer finns som ett emotionellt stöd. 

Andra enligt mig intressanta yrken inom juridik är åklagare och domare, men ska vara ärlig och säga att jag inte har så bra koll på vilka juristyrken som finns om man bortser från "domstolsyrkena". Har en fördom om att de övriga bara innefattar uppgifter som utförs ensam på ett kontor. 

Åklagare och domare är väl dock ett par karriärvägar inom juridiken som kräver just att du sitter ting? Och för bra placering (beroende på var du bor och hur flexibel du är förstås) så krävs väldigt bra betyg då konkurrensen är hård.
Svar på tråden Juristprogrammet vs psykologprogrammet?