Inlägg från: Zakopane |Visa alla inlägg
  • Zakopane

Juristprogrammet vs psykologprogrammet?

Nu är ju jag jurist men har en vän som är psykolog. Mitt intryck är att psykolog är ganska sugigt om man jobbar kliniskt. Det är mycket ?kund?Besök så att hela dagarna är uppbokade, med kort lunch. Därutöver gruppterapi-träffar och sitta o lyssna på folk med massa problem. Rätt oflexibelt. Dessutom är lönen inte så jävla lajbans.

Satsa på jurist! Om det ligger för dig. Inte för statusen bara. Det skadar inte att gå ut i arbetslivet, jobba på kafé eller Konsum eller vad som helst ett tag. Det blir lättare att ta till sig studierna om man har varit med om lite och sett lite annat än en skolbänk.

Sen är jurist på försäkringskassan inte så jävla pissigt. Handläggare av sjukpenning, ja kanske, men det finns ju mer kvalificerade saker.

Det man ska fråga sig är vad man har för läggning. Är klientkontakter det du gillar och det som ger dig energi? Att förklara juridiska saker för icke jurister? Då kanske advokat är nåt. Gillar du att lösa kvalificerade juridiska problem? Då kanske domstol är grejen. Är du kreativ och nytänkande och gillar att jobba i projekt? Då kan verksamhetsutvecklare på Polismyndigheten vara nåt.

Det finns så mycket!

Vill du ha frihet att inte vara uppbokad med en massa patienter dagarna i ända? Välj då inte psykolog.

• Zakopane

Betygen är inte heller så viktiga som man kan tro. Ingen Arbetsgivare har nånsin kollat på mina betyg förutom när jag sökte och fick ting. Ingen arbetsgivare bryr sig om dina betyg förutom om du söker första jobbet som kanonmat på affärsjuridisk byrå.

Svar på tråden Juristprogrammet vs psykologprogrammet?