Juristprogrammet vs psykologprogrammet?
Jag hoppas att någon annan kan svara dig just gällande studierna och hur det ser ut idag.
Men jag tänker främst att psykolog och jurist är för mig vitt skilda yrken!
Så vad tänker du att du vill jobba med?
Jurist ser jag som relativt fritt och beroende på intresse. Du kan bli advokat, jobba med internationell rätt, affärsrätt, arbetsrätt... Du kan hitta jobb på alla möjliga arbetsplatser och i alla möjliga branscher beroende på intresse.
Nästan alla företag har bolagsjurister eller så anlitar de sakkunniga. Men det lär väl vara skillnad på att arbeta på ett mindre bolag än på ett större? Och beroende på bransch så varierar de spörsmål som hamnar på ditt bord.
Som psykolog känner jag främst att man blir en del av vårdsektorn. Sen kan man välja inriktning där också förstås. Men det är ett annat gebit. Säkert givande det också och det finns ett stort behov.
Jag jobbar mycket med arbetsrätt och tycker det är superkul. Så jag måste ju slå ett extra slag för juridiken. Har aldrig suttit ting eller gett mig in på det spåret, det var alldeles för hetsigt för mig. Meriter kan man skaffa genom att rikta sig, läsa mer av det som intresserar en och sen bygga erfarenhet.