• mariaparia12

    Test som blivit positivt efter 10 min?

    Hejsan hopsan!
    Senaste två veckorna har jag haft ont i brösten, höjd kroppstemp, väldigt nära till gråt hela tiden (haha), lite illamående under dagarna, förändrad aptit osv. Jag undrade såklart vad det kan vara och bestämde mig för att ta ett gravtest för att utesluta att det skulle kunna vara det. Har nämligen haft symptom på en graviditet, men rent mentalt känner jag inte att jag är gravid. 

    Jag tog ett clearblue early test igår (ons) vid 14:30 ish. Visade ingenting, men själva testrutan var fortfarande lite blå. Även efter 8 ish minuter. Vilket ej hänt mig innan, utan tester jag tagit innan har "torkat" inom 5-a10 min och färgen försvunnit. Men tänkte inte mer på det, såg heller inget streck så 
    släppte hela gravid-grejen. 

    Idag när min sambo skulle kasta testet (vid 13:30 ish, alltså nästan ett dygn efter testet togs) så ville jag ändå se på det en gång till. S såg jag ett svagt, svagt, svagt streck. Det var lika brett som teststrecket, man behövde liksom knappt anstränga sig för att se det (lite, men man såg det ändå liksom, och kunde hålla det en bit från ansiktet och fortfaranden se det). 

    Jag googlade som en galning men har inte riktigt blivit klokare, vissa säger att ett streck är positivt oavsett och har fått likadant och varit gravida. Strecket kan ha uppkommit tidigare (men efter 10 min) bara att jag inte sett det. Testet var inte taget med morgonurin, eftersom jag tog det på eftermiddagen. Min mens ska komma på söndag, så tog det 5 dagar innan beräknad mens. 

    Nu har strecket bleknat lite, jag ser det fortfarande men måste anstränga mig. Tog ett Clearblue digitalt nu vid 17n men visade inte gravid. Dock mäter ju den inte lika låg hcg som det första jag tog (om jag förstått det rätt??).

    Är det någon som varit med om samma?? Är mest nyfiken, känner mig inte så orolig utan ska ta ett test på söndag/måndag om mensen inte kommit. Berätta gärna hur det gått för er om ni varit med om liknande!!

  • Svar på tråden Test som blivit positivt efter 10 min?
  • Pimpinellan

    Testresultatet är ogiltigt om det avläses efter utsatt tid. Om du mått så här i 2 veckor och har 5 dagar till BIM så mådde du ju så här före äl? Det är inte möjligt att ha gravsymptom direkt efter äl heller och det är ytterst ovanligt med regelrätta symtom ens 5 dagar före BIM. Det tar minst 5 dagar för ett embryo att fästa och ytterligare flera dagar innan hcg blir mätbart. Innan det kan man inte ha symptom. Och det är ytterst ovanligt med plus så här tidigt också.  Därmed inte sagt att du inte är gravid, men vänta med nästa test till söndag.

  • annabellelee

    Om jag glömt slänga test har de alltid visat positivt efter nåt dygn, oavsett vad de visade tidigare. Det betyder inget. Testet måste avläsas inom angiven tid.

  • mariaparia12
    Pimpinellan skrev 2020-09-10 21:10:54 följande:

    Testresultatet är ogiltigt om det avläses efter utsatt tid. Om du mått så här i 2 veckor och har 5 dagar till BIM så mådde du ju så här före äl? Det är inte möjligt att ha gravsymptom direkt efter äl heller och det är ytterst ovanligt med regelrätta symtom ens 5 dagar före BIM. Det tar minst 5 dagar för ett embryo att fästa och ytterligare flera dagar innan hcg blir mätbart. Innan det kan man inte ha symptom. Och det är ytterst ovanligt med plus så här tidigt också.  Därmed inte sagt att du inte är gravid, men vänta med nästa test till söndag.


    Det är det jag tänkt också! Använder appen flo för att tracka min mens, och den stämmer oftast. Enligt den hade jag ägglossning runt 27-28-29 augusti. När jag läst här tidigare så är det flera andra som fått positivt efter 10 min som varit gravida, så fundersam blir man ju! Har aldrig hänt tidigare att det blivit ett "positivt" resultat och har inte tagit mer än 10 stycken i hela mitt liv, så är också ny på hela den grejen 
  • mariaparia12
    annabellelee skrev 2020-09-10 21:14:13 följande:

    Om jag glömt slänga test har de alltid visat positivt efter nåt dygn, oavsett vad de visade tidigare. Det betyder inget. Testet måste avläsas inom angiven tid.


    Det har dock inte hänt mig och mina få testningar innan, så jag blev lite chockad haha :)
  • mariaparia12

    Får även rätta mig själv, två veckor va lite att ta i hahah. Kollade i min Flo-app och där har jag loggat symptom sedan en vecka tillbaka, tidsuppfattningen är inte på topp märker jag här hahaha

  • Pimpinellan

    Även om vi klämmer i med äl den 27:e är det bara 11 dagar sen. Och du har mått så här en vecka. 11 dagar minus en vecka som är 7 dagar= 4. Man får absolut inte gravsymtom 4 dagar efter äl. Det är omöjligt eftersom embryot inte ens fäst då. Så antingen har du räknat helt galet och hade äl betydligt tidigare- en app kan ju f.ö inte alls veta om eller när du har äl- eller också är det nåt annat du känner av.

  • mariaparia12
    Pimpinellan skrev 2020-09-10 21:28:56 följande:

    Även om vi klämmer i med äl den 27:e är det bara 11 dagar sen. Och du har mått så här en vecka. 11 dagar minus en vecka som är 7 dagar= 4. Man får absolut inte gravsymtom 4 dagar efter äl. Det är omöjligt eftersom embryot inte ens fäst då. Så antingen har du räknat helt galet och hade äl betydligt tidigare- en app kan ju f.ö inte alls veta om eller när du har äl- eller också är det nåt annat du känner av.


    Helt sant! Har ingen aning om hur man räknar någonting alls egentligen, den prickar mensen så jag har antagit att den har prickat ÄL också. Men kan vara helt fel! ÄL är ingenting jag brukar reflektera över när jag har och inte, har väl känt av det ibland pga smärta. Jag tror inte jag är gravid, brukar känna en viss nojja då och då men inte denna månad. Jag får såklart avvakta till söndag och se om mensen kommer som den ska och bör :)
  • Pimpinellan

    Har man regelbunden mens och vet sin lutealfas är det lätt räkna själv. Om man tex har en cykel på mellan 27-30 dagar och en lutealfas på 14 dagar så har man äl mellan cd 13-16. Du får vänta och se som sagt, men gravsymptom är det inte du haft.

  • mariaparia12
    Pimpinellan skrev 2020-09-10 21:43:19 följande:

    Har man regelbunden mens och vet sin lutealfas är det lätt räkna själv. Om man tex har en cykel på mellan 27-30 dagar och en lutealfas på 14 dagar så har man äl mellan cd 13-16. Du får vänta och se som sagt, men gravsymptom är det inte du haft.


    Har haft relativt regelbunden mens tills jag tog ut min hormonspiral i april. Sedan dess har den ibland kommit med två veckors mellanrum, varat i 20 dagar, varit tidig/sen någon vecka. Så är jätteosäker på ägglossning och när den inträffar, utgår endast från appen. Jag har resonerat kring om jag bara har fått någon ny typ av pms jag inte stött på tidigare. Tyst 
  • Pimpinellan
    mariaparia12 skrev 2020-09-10 21:53:51 följande:
    Har haft relativt regelbunden mens tills jag tog ut min hormonspiral i april. Sedan dess har den ibland kommit med två veckors mellanrum, varat i 20 dagar, varit tidig/sen någon vecka. Så är jätteosäker på ägglossning och när den inträffar, utgår endast från appen. Jag har resonerat kring om jag bara har fått någon ny typ av pms jag inte stött på tidigare. Tyst 
    Jamen käre värld, då har du ju egentligen ingen koll alls. En app utgår från regelbunden mens.
  • mariaparia12
    Pimpinellan skrev 2020-09-10 21:59:41 följande:
    Jamen käre värld, då har du ju egentligen ingen koll alls. En app utgår från regelbunden mens.
    Nej, det är därför jag försöker ställa frågor här, utbilda mig själv och få svar från människor som faktiskt kan sin sak. Eftersom jag inte försöker eller har försökt att skaffa barn, har ägglossning inte spenderat mycket tid i mina tankar. Jag har endast använt appen till att själv komma ihåg när mensen är och har varit, sedan står det ändå i almanackan när ägglossning skulle/har skett. Det betyder ju inte att det måste stämma, det vet jag, men har trots det utgått från det är det är det närmsta jag kommit till någon sorts indikator. Sedan händ detta med testet, och jag såg att andra vart med om samma sak och varit gravida. Dock gamla trådar, därför blev jag nyfiken. 
  • Pimpinellan

    Eftersom du säger att mensen kommit tidigt och sent ibland så stämmer ju inte appen. Mensen kommer alltid när den ska om man haft äl och inte blivit gravid. Den tiden är konstant. Tiden mellan mens och äl kan däremot variera. Och äl kan ju utebli helt också. Jag skulle om jag var du inte alls utgå från att mensen ska komma på söndag. Du har egentligen ingen aning. Kommer inte mensen på låt säga en vecka till så testa då igen. Eller tidigare, men som sagt, ett minus måste inte betyda att du inte är gravid, det kan vara bara för tidigt. Även om du inte försöker bli gravid finns tydligen risken/chansen.

  • mariaparia12
    Pimpinellan skrev 2020-09-10 22:18:50 följande:

    Eftersom du säger att mensen kommit tidigt och sent ibland så stämmer ju inte appen. Mensen kommer alltid när den ska om man haft äl och inte blivit gravid. Den tiden är konstant. Tiden mellan mens och äl kan däremot variera. Och äl kan ju utebli helt också. Jag skulle om jag var du inte alls utgå från att mensen ska komma på söndag. Du har egentligen ingen aning. Kommer inte mensen på låt säga en vecka till så testa då igen. Eller tidigare, men som sagt, ett minus måste inte betyda att du inte är gravid, det kan vara bara för tidigt. Även om du inte försöker bli gravid finns tydligen risken/chansen.


    Det har du rätt i, appen har alltid stämt med mens innan april detta år, men det har förmodligen berott på spiralen. Jag har bara antagit att ifall jag skulle ha ägglossning så har appen rätt, eftersom det är en app till för sådant. Aldrig reflekterat över om den har rätt eller fel (har mest tänk på att min ägglossning förmodligen uteblivit ett x antal gånger, och mer sett det som att OM jag hade haft ÄL så had den varit där appen sagt att den ska vara). 

    Sista mensen kom 2 eller 3 dagar försent, så tror dock det börjar ordna upp sig nu. Vilket ger mig hopp om mens på söndag. Jag tänkte antingen testa mig då igen eller vänta typ 5 dagar extra (vilket jag nog tror jag gör!). 

    Skulle jag mot all förmodan vara gravid är det ingenting vi ser som negativt, vi vill ha barn tillsammans så småningom men händer det tidigare så händer det tidigare. Det är bara det att vi inte aktivt försöker, men vi använder heller inte skydd  Glad  
  • Pimpinellan

    Testa du när du vill och skriv hur det gick. Glad  Är du inte gravid så rekommenderar jag dig att försöka hålla lite mer koll själv på när äl infaller. Finns ju en hel del symptom man kan hålla koll på. F.ö tror jag inte på konceptet att vara utan skydd, men inte aktivt försöka- dömt att misslyckas om man säger så. Tungan ute

Svar på tråden Test som blivit positivt efter 10 min?