• Fri 11 Sep 2020 09:49
    421 visningar
    5 svar
    5
    421

    Hur klä lager på lager egentligen?

    Hur klär man egentligen lager på lager?

    Alla sidor handlar om:

    Lager 1 - Ullunderställ t ex

    Lager 2 - Ullfrotte/Fleece

    Lager 3 - Vind/vattentät jacka+byxa/overall

    Men i praktiken har ju barn också vanliga vardagskläder på sig. Vart hamnar dessa?

    Eller ska de springa runt i ullunderställ hela dagarna på förskolan?

    Overall har ju ofta foder och fungerar inte bara som skal utan även som värmande.

    Hur ska man tänka?

    Bor på ett ställe där det ibland blir mer än 30 minus på vintrarna.

  • Svar på tråden Hur klä lager på lager egentligen?
  • Fri 11 Sep 2020 11:05
    #1

    Jag uppfattar det som att barnen inomhus på förskolan har underställ + ev fleece beroende på hur kallt det är i lokalerna. Jag som förälder har väl visserligen tid att byta kläder när vi går in. Men knappast förskolepersonal.
    Kör man lager på lager så väljer man en overall som inte är fodrad utan då en skaloverall. Kanske behövs det där ni bor om det  är 30 minus, men jag bor utanför Stockholm så jag har kört med Polarn och Pyrets skaloverall och sen anpassat de undre lagren efter temperaturen.

  • Fri 11 Sep 2020 11:27
    #2

    Lager på lager syftar ju till att man ska investera i skalkläder av god kvalitet som skydd mot väta och vind men bygga upp värmen inifrån. Jag bor också på ett ställe med -30 och har väll inte riktigt kommit därhän men underställ av god kvalitet är verkligen viktigt.

  • Fri 11 Sep 2020 13:15
    #3

    På förskolan mina barn gick på så byte barnen om till inne kläder så fort de kom in. De hade aldrig på sig underställen inne. Barnen lärde sig det som en rutin så de gjorde även så när de kom hem :) 

  • Fri 11 Sep 2020 13:29
    #4

    Bor också långt norrut och vi har aldrig haft ullunderställ på förskolan om de inte gjort utflykter. När det går ner mot -25 så har de oftast varit ute typ 15 minuter med de minsta barnen som inte kan säga till om de fryser medans de äldre fått vara ute längre.

    Minns en vinter när dottern var typ 2 som det var -25 i tre veckor och en personal klädde bara på småbarn i en strid ström tills den sista var påklädd då började hon klä av den som gick ut först. Hon kom aldrig ut det passet utan någon var ute och höll koll på småttingarnas turordning och övervakade de äldre barnen. Och så samma visa 1-2 ggr på eftermiddagen beroende på hur länge barnen var kvar.

    Men iaf. Vi har haft vanliga innekläder, ullstrumpor, en ylleoverall mormor stickat och även fleece samt vanlig overall, reimaluva, kuoma-skor och ullmax vantar med ullfoder. Har även haft tunna stickade vantar i merinoull att i som extra. När det varit riktigt djäkla kallt.

    Hemma, på helgerna har de ofta gått hela dagarna i underställen och då har vi kört ullmax underst och sen ylleoverallen och sen den riktiga overallen. 

    Man i i princip säga att vi kört enligt följande.

    kring 0, bara overall, skor, vantar och mössa

    -5, lägg till en fleecetröja och tjocksockar (mina har frusit lätt om fötterna)

    -10 byt till ulloverallen under ist för fleece

    -20 ulloverall + extra fleecetröja, lägg till innervantarna också

    -25 och kallare. Lägg även till fleecebyxorna.

  • Fri 11 Sep 2020 14:12
    #5
    cosinus skrev 2020-09-11 13:29:40 följande:

    Man i i princip säga att vi kört enligt följande.

    kring 0, bara overall, skor, vantar och mössa

    -5, lägg till en fleecetröja och tjocksockar (mina har frusit lätt om fötterna)

    -10 byt till ulloverallen under ist för fleece

    -20 ulloverall + extra fleecetröja, lägg till innervantarna också

    -25 och kallare. Lägg även till fleecebyxorna.


    Vilken bra liten "guide"
Svar på tråden Hur klä lager på lager egentligen?